7 335 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Vems ansvar för strulig besökare i bostadsrätt?
Sida 1 av 2
Hej! Bor i en bostadsrätt och igår kväll var det stökigt. Det har urinerats på en bil, en glasflaska har gått sönder på parkeringen (ingen bil skadad) och en sopkvast har gått sönder. Totalt bör det röra sig om någon enstaka hundralapp i kostnad tänker jag och vicevärden vill att jag betalar. Summan är ingen fara. Däremot var det inte jag som orsakade detta och förutom sopkvasten som gick av är det i övrigt inte heller mina vänner som orsakat detta. Betalar gladeligen för en ny sopkvast som gick sönder när den ställdes för att hålla dörren öppen.
Nu tror jag att det är de som bor ovanför som orsakat större delen av problemen då det var många ungomar där igår kväll/natt och de har haft fest sent på natten flera gånger tidigare med.
Men min fråga är hur mycket ansvar jag som boende har för mina gäster? Om det nu var mina gäster som orsakade dessa problem, är jag skyldig att betala? T.ex. glasflaskan som gick sönder sa vicevärden att det skedde när en person gick hem. Han hade en vag beskrivning av personen (som inte alls passar in på någon av mina kompisar). Jag var desvärre inte hemma när det skedde så jag har inte själv någon klar bild av allting. Det var ca 4-5 personer i min lägenhet under den här tiden.
Nog för att jag kan betala för att städa upp glassplitter från en flaska, det kostar inte mycket. Men jag vill ändå gärna veta mer hur ansvaret ser ut. Som jag tänker ligger ansvaret på personen som är på väg hem. Om nu personen varit hos mig i min lägenhet tidigare (vilket jag inte tror) så är väl inte jag ansvarit för vad han/hon gör på vägen hem? Som t.ex. en tappad flaska på parkeringen som gick sönder.
Nu tror jag att det är de som bor ovanför som orsakat större delen av problemen då det var många ungomar där igår kväll/natt och de har haft fest sent på natten flera gånger tidigare med.
Men min fråga är hur mycket ansvar jag som boende har för mina gäster? Om det nu var mina gäster som orsakade dessa problem, är jag skyldig att betala? T.ex. glasflaskan som gick sönder sa vicevärden att det skedde när en person gick hem. Han hade en vag beskrivning av personen (som inte alls passar in på någon av mina kompisar). Jag var desvärre inte hemma när det skedde så jag har inte själv någon klar bild av allting. Det var ca 4-5 personer i min lägenhet under den här tiden.
Nog för att jag kan betala för att städa upp glassplitter från en flaska, det kostar inte mycket. Men jag vill ändå gärna veta mer hur ansvaret ser ut. Som jag tänker ligger ansvaret på personen som är på väg hem. Om nu personen varit hos mig i min lägenhet tidigare (vilket jag inte tror) så är väl inte jag ansvarit för vad han/hon gör på vägen hem? Som t.ex. en tappad flaska på parkeringen som gick sönder.
Ja så är det förstås. Nu var det ju inte mina kompisar mest troligt som orsakat något av stöket, förutom sopkvasten som råkade gå sönder då. Den var gammal och passar precis under ytterdörren, så man måste trycka rätt hårt för att kunna få dit den så att den gick sönder hade kunnat hända när som. Som jag skrev i början står jag gärna för den kostnaden.K Kane skrev:
Det skulle vara intressant att veta vems ansvar det är rent lagligt, nu när vicecärden skyller allt på mina gäster och det inte verkar stämma. Sen kan man tycka att jag ska stå för om en av mina gäster råkar snubbla till på vägen hem och har sönder blommor i en rabatt utanför Ica med, eller hur mycket/lite ansvar som helst utanför lägenheten, moraliskt tycker folk förstås lite olika.
PS, jag lär betala ändå ifall det behövs då några hundralappar inte är mycket att bråka om. Men jag är redan less på de ovanför då de haft högljudda fester tidigare och om jag nu ska behöva betala för deras glassplitter på parkeringen utanför så känns det bara fel. Det kanske inte framgick så tydligt i trådstarten.
Tror du blandar lite här. Gäller din fråga brf's mark eller tillhör marken vid ICA även brf?P perlundstrom skrev:
Det man kan slå fast är att på mark utanför brf's område har du inget ansvar.
Juridiskt skulle jag säga att du inte har något ansvar alls, inte ens för kvasten.
Det är under förutsättning att skadan inte orsakades av ett barn som du under den aktuella perioden hade tillsynsansvar för.
Utanför juridiken håller jag med TS om att betala kvasten. Glaset är jag mer tveksam till, förklara att du inte tror det var någon av dina gäster.
Dock om ni står där och pratar med den nyköpta kvasten så kan man ju lika gärna sopa undan glaset?
Det är under förutsättning att skadan inte orsakades av ett barn som du under den aktuella perioden hade tillsynsansvar för.
Utanför juridiken håller jag med TS om att betala kvasten. Glaset är jag mer tveksam till, förklara att du inte tror det var någon av dina gäster.
Dock om ni står där och pratar med den nyköpta kvasten så kan man ju lika gärna sopa undan glaset?
Bästa svaret
Rent juridiskt berörs detta i bostadsrättslagens 7 kap:
"9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2."
12 § tredje stycket 2 räknar upp följande:
Bostadsrättsinnehavaren är alltså skyldig att se till att gästerna sköter sig, men svarar å andra sidan förstås inte direkt för sina gästers handlingar. Om bostadsrättsinnehavaren däremot är likgiltig inför att gästerna beter sig som svin så gör denne alltså fel. Notera att detta även gäller utanför huset.
"9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2."
12 § tredje stycket 2 räknar upp följande:
- a) någon som hör till hans eller hennes hushåll eller som besöker honom eller henne som gäst,
- b) någon annan som han eller hon har inrymt i lägenheten, eller
- c) någon som för hans eller hennes räkning utför arbete i lägenheten.
Bostadsrättsinnehavaren är alltså skyldig att se till att gästerna sköter sig, men svarar å andra sidan förstås inte direkt för sina gästers handlingar. Om bostadsrättsinnehavaren däremot är likgiltig inför att gästerna beter sig som svin så gör denne alltså fel. Notera att detta även gäller utanför huset.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Gentemot föreningen ansvarar du för dina gäster som för dig själv. Det innebär framförallt att du kan få bostadsrätten förverkad, om dina gäster missköter sig. Men det skall rätt mycket till för det.
Däremot så har jag lite svårt att se att man skulle kunna bli skadeståndsskyldig för skador som orsakas av gästerna. Där kommer skadeståndslagstiftningen in i bilden.
Däremot så har jag lite svårt att se att man skulle kunna bli skadeståndsskyldig för skador som orsakas av gästerna. Där kommer skadeståndslagstiftningen in i bilden.
Tack för alla svar. Nu rör det sig om småpengar, men tänk om glasflaskan hade krossat en bilruta. Då hade jag absolut inte varit sugen på att betala för det när jag tror att det var ungdomarna som hade en stor fest i lägenheten ovanför som orsakade det.
Det jag gör nu är att jag ska prata med vicevärden på måndag kväll när han är tillbaka och säga vad jag tänker kring situationen, men sen kommer jag ändå att betala för glaskrossets städning med så det inte blir en dålig stämning mellan oss.
Jag ska kolla så att han pratat med de ovanför med, för som jag förstått det antog han bara att allt strul under kvällen var pga mina gäster eftersom sopkvasten råkade gå sönder via en av mina gäster. Jag har aldrig stora fester och är istället den som brukar bli störd av grannar som spelar hög musik sent.
Det jag gör nu är att jag ska prata med vicevärden på måndag kväll när han är tillbaka och säga vad jag tänker kring situationen, men sen kommer jag ändå att betala för glaskrossets städning med så det inte blir en dålig stämning mellan oss.
Jag ska kolla så att han pratat med de ovanför med, för som jag förstått det antog han bara att allt strul under kvällen var pga mina gäster eftersom sopkvasten råkade gå sönder via en av mina gäster. Jag har aldrig stora fester och är istället den som brukar bli störd av grannar som spelar hög musik sent.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
En första förutsättning för att dte skall kunna bli ngt. ansvar för dig är givetvis att det måste finnas bevis för att det var dina gäster som orsakade skadan.
Man hamnar också lite i en gråzon om det sker skador utanför, på allmänna ytor. Om man ex. tänker sig att du slängt ut dina gäster för att de blivit stökiga, är man då ansvarig för skador som gästerna orsakar som "hämnd" på väg ut, jag vet inte.
Jag vet att en förening försökt förverka en bostadsrätt där en ensamstående mamma bodde. Skälet var att hennes ex. med jämna mellanrum kom dit och försökte tränga sig in, och framförallt reagerade grannarna på de "ständiga polisutryckningarna", men också på skadegörelse han orsakade när han försökte slå in hennes dörr.
Å ena sidan så finns det viss logik i föreningens agerade, om hon inte bodde där så skulle det inte bli störigt och skadegörelse. Men det är ju helt sjukt att ett brottsoffer skulle straffas just för att hon är ett brottsoffer. Föreningen fick nobben i rätten, om jag minns rätt. Men att ens försöka få bort henne borde vara åtalbart som övergrepp i rättssak.
Man hamnar också lite i en gråzon om det sker skador utanför, på allmänna ytor. Om man ex. tänker sig att du slängt ut dina gäster för att de blivit stökiga, är man då ansvarig för skador som gästerna orsakar som "hämnd" på väg ut, jag vet inte.
Jag vet att en förening försökt förverka en bostadsrätt där en ensamstående mamma bodde. Skälet var att hennes ex. med jämna mellanrum kom dit och försökte tränga sig in, och framförallt reagerade grannarna på de "ständiga polisutryckningarna", men också på skadegörelse han orsakade när han försökte slå in hennes dörr.
Å ena sidan så finns det viss logik i föreningens agerade, om hon inte bodde där så skulle det inte bli störigt och skadegörelse. Men det är ju helt sjukt att ett brottsoffer skulle straffas just för att hon är ett brottsoffer. Föreningen fick nobben i rätten, om jag minns rätt. Men att ens försöka få bort henne borde vara åtalbart som övergrepp i rättssak.
Några bevis tror jag inte finns. Däremot var det rätt fullt upp igår med årsmöte så jag fick aldrig läge att prata med vicevärden om det som hände. Tar det nästa vecka när han är på plats igen istället.H hempularen skrev:En första förutsättning för att dte skall kunna bli ngt. ansvar för dig är givetvis att det måste finnas bevis för att det var dina gäster som orsakade skadan.
Jag hade även tidigare en mycket strulig hyresgäst (inneboende med separata ingångar) som inte levde om eller så, men strulade på alla tänkbara sätt mot mig. En sak mot föreningen med däremot. Han stod på förhyrd parkering utan lov vilket jag inte visste om först. Jag fick då veta att jag kommer få en faktura för den tid han stått där olovligen. Okej tänkte jag, då får jag kräva pengar från min tidigare hyresgäst för det. Men när fakturan kom var den på en månad till efter att min tidigare hyresgäst flyttat ut, trots att han hade sålt bilen tidigare och nu även flyttat (vicevärden visste om försäljningen av bilen). Jag påpekade det men fick inget svar. Också småpengar, men det känns konstigt att betala för extra tid, särskilt då jag inte ens själv visste om detta och inte själv använt parkeringen. Känns som att vicevärden är lite emot mig och gillar att skicka ut fakturor för saker med oklar grund. Då syftar jag på den extra månaden han lagt på. Att betala för tiden min inneboende stått där kan vara okej även om jag inte visste om det.
Om du nu är säker på att dina kompisar inte krossade flaskan tycker jag inte du ska betala för det. Förhoppningsvis är de så bra kompisar att de kan erkänna om det hänt. Om det hänt är det ju som sagt ingen big deal att betala.
En ny sopkvast kan du väl köpa och ställa dit. Kanske en liten dörrkil med?
En ny sopkvast kan du väl köpa och ställa dit. Kanske en liten dörrkil med?
De är inga nära kompisar så helt säker kan jag förstås aldrig vara. Men bilderna från kvällen är även kollat igenom och ingen här hade tröja/kläder/höjd som vicevärden beskrev att den som pissade på bilen hade. Det är tagit kontakt med alla som var här och alla säger att de inte gjort/sett något. Några var rätt berusade, men jag har mycket svårt att se att någon härifrån kastade ut en glasflaska till parkeringen. Däremot har jag i sms redan sagt att om vicevärden är säker på att det var någon härifrån så betalar jag för det. Vill inte att det ska bli sämre stämning till vicevärden och det är inga stora pengar. Men ju längre tiden går så känner jag att det är mer och mer fel att betala för det någon i lägenheten ovanför verkar ha gjort. Hur som helst så har jag sagt nu redan att jag kan betala så då kommer jag göra det.K kindvall skrev:Om du nu är säker på att dina kompisar inte krossade flaskan tycker jag inte du ska betala för det. Förhoppningsvis är de så bra kompisar att de kan erkänna om det hänt. Om det hänt är det ju som sagt ingen big deal att betala.
En ny sopkvast kan du väl köpa och ställa dit. Kanske en liten dörrkil med?![]()
Skicka ut en faktura för glaskross? Fick han jobba övertid pga det som blir en extrakostnad för föreningen? Betalar ni vicevärden för att fixa lite smågrejor, då ingår detta absolut i hans uppgifter och betalar du redan för det. Skulle det inte ingå i hans uppgifter, kunde han ha kontaktat dig och fråga dig att städa upp glaskross.
En sopkvast har inget evigt liv och är en förbrukningsvara. Använder även andra boenden den för att hålla dörren öppen är det också OK för dig att göra så. För eller senare går kvasten sönder och då köper man som förening en ny kvast. Ingenting som du ska bekosta ensam.
En sopkvast har inget evigt liv och är en förbrukningsvara. Använder även andra boenden den för att hålla dörren öppen är det också OK för dig att göra så. För eller senare går kvasten sönder och då köper man som förening en ny kvast. Ingenting som du ska bekosta ensam.
P perlundstrom skrev:
Rent allmänt tycker jag du tar väldigt svårbegripliga risker med din bostad om du låter ett flertal personer som inte ens är "nära kompisar" husera hemma hos dig när du inte är med.P perlundstrom skrev:
Skulle nog kunna anses tveksamt om du uppfyller "Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset" om detta är vanligt.