Om du nu gör lite mer än tillåtet hemma med ditt elnät. Låt oss säga att du inreder ett nytt rum och där lägger upp elen själv med några kontakter och strömbrytare. Du kopplar dig vidare från intilliggande rum eller liknande utan att du för den saken överbelastar säkringen.
Jag har aldrig haft någon form av kontroll hos mig av någon form av nån myndighet. Jag hade en elektriker som gjorde om en hel del här och samtidigt gick i igenom det gamla. Det gamla ser enligt mig ut som äkta "bonnakopplingar" på sina ställen men det var helt ok. enligt honom. Om han hade reagerat på några kopplingar, är han skyldig att åtgärda eller rapportera? Om elverket bankar på dörren, måste man kunna bevisa att det faktiskt är en elektriker som har lagt upp elen? Skulle det hända något så kan jag väl tänka mig att försäkringsbolaget vill se att det är riktigt gjort. Men om inget händer, straffas du för framkalladande av fara och vem kontrollerar detta?
Med tanke på hur delar av elen ser ut hos mig som då är godkänt så kan jag inte riktigt begripa hur en från ex. elverket ska kunna skilja mina små fulkopplingar från husets fackmannautförda kopplingar........

Detta är en juridisk djungel, som nog ingen från statsmaktens sida vill ge sig in. De flesta bestämmelser, som finns är nämligen bara rekommendationer, när det kommer till kärnfrågan, om "brott och straff" från statsmaktens sida.

De allra värsta (och farligaste) elinstallationerna finns i alla våra städers äldre stadskärnor, i de hus som elektrifierades under första halvan av 1900-talet. Kanske bor närmare en miljon svenskar i sådana "farliga" bostäder. Men de har trots detta klarat sig i över femtio år, och lär klara femtio år till.

Jag blev själv livrädd, när jag såg hur otroligt enkelt elledningarna dragits i en gammal fastighet i Stockholm, enligt den kunskap jag har om elrisker. Enda alternativet var att riva ner och ersätta all eldragning med helt ny. Detta skulle dock kosta skjortan utan att ge en enda förbättring utöver mindre elrisker. Så länge ingen rör eller petar i installationerna lär det fortsätta fungera. Då kommande  "avancerade elstyrningssystem" dessutom sannolikt skulle göra denna ominstallation till fullkomligt bortkastade pengar redan om tio år (?), så rör man inget. (Kommersiella lokaler har som regel redan byggts om just på grund av bättre el- och energistyrning, men för bostäder har detta i många fall inte varit lönsamt ännu).

Frågan om "brott och straff" för obehöriga installationer, blir därför också en fråga om att sila mygg (t ex hempulares småsaker) och svälja kameler (=befintliga äldre installationer). Därför vill nog ingen myndighet rota djupare i detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.