Hej!
Jag har en liten fråga om vem som står kostnaderna i detta fall?
Jag förvärvade en fastighet 2013-06-19 med tillträdesdag så sent som senast 2014-05-01 då säljaren skulle bygga en ny fastighet och jag hade ingen brådska med tillträdet.
Nu när jag var och hälsade på säljaren för att ta lite bilder och mäta lite inför flytten så berättar säljaren att det framkommit att det kan vara problem med infiltrationsanläggningen som är nergrävd på tomten (fastigheten har trekammarbrunn). Det hade kommit upp vatten på gräsmattan för någon vecka sedan där infiltrationsanläggningen ligger.
Säljaren tror att det eventuellt kan vara kassetterna till anläggningen som måste bytas till en kostnad av ca 10 000 kr. Säljaren sa också att det inte är självklart vem utav säljaren och köparen som ska stå denna kostnad.
Jag måste få klarhet i detta innan mitt tillträde som kan bli så tidigt som fredagen den 25 april 2014. Vem ska stå kostnader för skadan/försämringen av fastigheten innan tillträdesdatumet?
Jag har en liten fråga om vem som står kostnaderna i detta fall?
Jag förvärvade en fastighet 2013-06-19 med tillträdesdag så sent som senast 2014-05-01 då säljaren skulle bygga en ny fastighet och jag hade ingen brådska med tillträdet.
Nu när jag var och hälsade på säljaren för att ta lite bilder och mäta lite inför flytten så berättar säljaren att det framkommit att det kan vara problem med infiltrationsanläggningen som är nergrävd på tomten (fastigheten har trekammarbrunn). Det hade kommit upp vatten på gräsmattan för någon vecka sedan där infiltrationsanläggningen ligger.
Säljaren tror att det eventuellt kan vara kassetterna till anläggningen som måste bytas till en kostnad av ca 10 000 kr. Säljaren sa också att det inte är självklart vem utav säljaren och köparen som ska stå denna kostnad.
Jag måste få klarhet i detta innan mitt tillträde som kan bli så tidigt som fredagen den 25 april 2014. Vem ska stå kostnader för skadan/försämringen av fastigheten innan tillträdesdatumet?
Försäljningen har gått genom en auktoriserad mäklare (Länsförsäkringar), så jag tror att dom använder sig av "standardavtal" men jag ska kolla det finstilta.
Kan det vara något annat som gäller juridiskt när det gäller en infiltrationsanläggning som har en "livslängd" på viss många år? Jag hade inte heller någon möjlighet att besikta den eftersom den är ju nergrävd under mark!
Kan det vara något annat som gäller juridiskt när det gäller en infiltrationsanläggning som har en "livslängd" på viss många år? Jag hade inte heller någon möjlighet att besikta den eftersom den är ju nergrävd under mark!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag tror att det korrekta är att säljaren står för kostnaden minus åldersavdrag. Om du som köpare inte accepterar det så kan säljaren byta ut kassetterna mot begagnade av samma ålder (hypotetiskt).
Så här står det i mitt köpekontrakt i alla fall...: § 13 Fastighetens skick: Föstigheten överlåtes i den skick den är på köpekontraktsdagen om annat inte överenskommits.
Betyder det du skriver hempularen att om fallet skulle vara exempelvis att huset har en gammal värmepanna som totalhavererar mitt i vintern samma dag som jag som köpare ska tillträda innan fastigheten överlåts så är det upp till mig som köpare att fixa en ny panna (lite hårddraget)?
Betyder det du skriver hempularen att om fallet skulle vara exempelvis att huset har en gammal värmepanna som totalhavererar mitt i vintern samma dag som jag som köpare ska tillträda innan fastigheten överlåts så är det upp till mig som köpare att fixa en ny panna (lite hårddraget)?
Som hempularen säger; om t ex kassetterna nu har legat i 10 år och 9 år vid köpetillfället så vore det rimliga (alltså juridiskt korrekta enligt min lekmannabedömning) att köparen betalar 9/10 och säljaren betaler 1/10. Säljaren ska alltså betala för perioden från köpetillfället till tillträdesdagen.
Fast det måste ju vara säljarens "problem" att se till att fastigheten överlåtes i det skick som det var vid kontraktsskrivningen. Om det innebär att säljaren lyckas få tag på 9 år gamla kassetter så kan ju han/hon vara lycklig men annars ska väl säljaren stå för nya?injonil skrev:Som hempularen säger; om t ex kassetterna nu har legat i 10 år och 9 år vid köpetillfället så vore det rimliga (alltså juridiskt korrekta enligt min lekmannabedömning) att köparen betalar 9/10 och säljaren betaler 1/10. Säljaren ska alltså betala för perioden från köpetillfället till tillträdesdagen.
Kan säljaren hitta 9 år gamla kasetter så är detta ett sätt att helt lösa problemt, ja. Men om nya kasetter måste köpas tror jag det blir svårt att komma undan åldersavdrag för köparen.pjkw skrev:
Jag förstår fortfarande inte tyvärr? Skulle jag som köpare kunna kräva att kassetterna görs i brukbart skick vare sig han byter tilll nya eller begagnade då de uppenbarligen fungerade felfritt vid köpet. Sedan är det upp till säljaren att kräva pengar av mig som köparen för att få betalt för mellanskillnaden mellan begagnade och nya om han nu inte hittar begagnade kassetter?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men antag att säljaren helt enkelt struntar i felet. Då blir det upp till köparen att reparera och kräva säljaren på pengar. Säljaren har gjort sig skyldig till avtalsbrott som levererar huset i felaktigt skick. Men den summa köparen kan räkna med att få i ersättning är definitivt inte kostnaden för nya prylar, utan kostnaden minus åldersavdrag. Ev. skulle köparen kunna få ersättning för extrakostnaden att behöva akutreparera.