H
D Daniel 109 skrev:
Det är säljarens fastighet. Så vad som görs där bestämmer säljaren.
Säljaren har godkänt besiktning, köparen betalar besiktningen, finns inget som säger att säljaren har rätt att vara med på besiktningen. Hade säljaren betalat besiktningen hade det varit en annan sak. Är rätt säker på att besiktningsmannen inte vill ha en hel drös personer omkring sig när denne gör besiktningen.

• Gilla
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
Har besiktigat både som säljare och som köpare och aldrig har varken säljare eller mäklare varit med. Att säljaren finns i huset är väl OK men håller sig i annat rum och beredd på att besvara vissa frågor. Säljare och mäklare ska inte ha tillgång till besiktningsresultatet eller protokoll. Det är ju TS som betalar för besiktningen.

Vill säljaren/mäklaren få tillgång till protokollet kan det SENARE säljas till säljaren för MINST halva besiktningskostnaden.

• Gilla
BiggeTheKing och 18 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har varit med på ett antal besiktningar, både som säljare och köpare (eller stöd till köparen). Varenda gång har säljaren varit med. Besiktningen brukar börja vid köksbordet där besiktningsmannen går igenom vad som ska besiktigas och ställer frågor till säljare. Det blir svårt utan säljare närvarande.
När man sen går runt brukar ofta en säljare följa med, men sällan upp på vinden eller taket utan bara att de är med allmänt. Mäklaren, om denne ens är där, brukar inte följa med runt.

Jag ser inte riktigt problemet.

• Gilla
Hjortmark och 38 till
  • Laddar…
Tycker det är utmärkt om säljaren är med.

Besiktningsmannen ser något konstigt, frågar säljaren hur det gjordes, och nu kan se om säljaren skruvar på sig eller småskrattar i panik eller om denne kan förklara i detalj och ta fram gamla bilder på när det gjordes.

Mäklaren förvånar mig. Kanske orolig att ni hoppar av eller har mycket lite att göra.

• Gilla
JohanLun och 13 till
  • Laddar…
F
Jag har helt och hållet samma upplevelse fairlane. Säljare med och kan svara på diverse frågor under tiden. ”Vad är det för ett rör?”, ”bytte ni det där fönstret också, det ser annorlunda ut?”. Ser ingen direkt nackdel med det.

• Gilla
norsoa och 12 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är att mäklaren kan åka snålskjuts på resultatet istället för att bekosta säljarbesiktning.

• Gilla
Utter6300 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
yonna yonna skrev:
Problemet är att mäklaren kan åka snålskjuts på resultatet istället för att bekosta säljarbesiktning.
Något protokoll får ju inte mäklaren, de får information. Vad ska mäklaren göra med den?
Blir det affär så kvittar det ju.
Blir det ingen affär för att man upptäcker något så får ju mäklaren bara skyldighet att tala om det för nästa potentiella köpare.

• Gilla
Marrado och 12 till
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Ja jag har gärna en säljare med men helst inte båda plus mäklaren då det blir mkt extra folk och undrar vad mäklarens roll är där
Dom behöver så klart inte följa med runt i varenda skrymsle.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Thomas59
Vanligt, och normalt sett bra, om säljaren (inte båda dock) närvarar. Har dock aldrig hört talas om att en mäklare vill vara med på besiktning. Bara att meddela mäklaren att närvaron inte är önskvärd.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K
En säljarbesiktning gör man som säljare för att eventuellt veta fel som kan påverka priset på fastigheten. Då kan man innan försäljning laga/fixa felen eller låta det vara kännbart för spekulanter.
En säljarbesiktning är inte värt någonting för en köpare så man ska alltid besikta själv.

Jag som säljare av min fastighet är självklart med på en köpares besiktning, detta för att kunna svara på frågor som besiktningsmannen eventuellt har, men också veta vad som sägs osv.

I de flesta fall gör köparen en besiktning efter att köpekontrakt skrivits. Hittas stora fel kan man pruta ner priset eller avstå köpet.

• Gilla
forstahuset och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror att jag varit med om att mäklaren varit närvarande en gång, men då var han knappt närvarande ändå. Höll sig undan och pratade i telefon. Mäklaren behövs inte, men kan erbjuda sig att vara med för att lugna en orolig säljare.
Vill hen kasta bort sin tid så är det strunt samma för mig, oavsett om jag är säljare eller köpare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har varit med på ett antal besiktningar, både som säljare och köpare (eller stöd till köparen). Varenda gång har säljaren varit med. Besiktningen brukar börja vid köksbordet där besiktningsmannen går igenom vad som ska besiktigas och ställer frågor till säljare. Det blir svårt utan säljare närvarande.
När man sen går runt brukar ofta en säljare följa med, men sällan upp på vinden eller taket utan bara att de är med allmänt. Mäklaren, om denne ens är där, brukar inte följa med runt.

Tänkte jag skulle skriva något, men Fairlane skrev det redan bättre. Så +1 på det här.

Bra att säljare är med.
Mäklaren dock, lär inte tillföra något. Kan stanna hemma.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Det är enkelt, säljare och köpare följer med på besiktningen. och besiktningsmannen 😀 Säljaren är viktigare att denne följer med än att köparen. Om man enbart ser krasst vilka som behövs.
Sen är det väldigt viktigt att köparen är med på besiktningen för att kunna få informationen direkt och kunna ställa frågor.
Bättre att mäklaren gör något vettigt istället för att störa. Totalt onödigt deltagande. Fördelen är att människan får jobba lite för arvodet 😀
sen är det viktigt att hålla antalet deltagare nere. Varken köparen eller säljaren behöver inte ha med massa deltagare. Det är lika fel oavsett vem man representerar.

Men säljaren äger huset och har egentligen rätt att bestämma vilka som är välkomna. Så säljaren blir en självklarhet bara där.
Om säljaren inte får vara med så tror jag inte att någon vill köpa huset.
Egentligen skulle jag nog välja sticka ut hakan och säga att besiktningsmannen bestämmer vilka denne vill ha med.

D Daniel 109 skrev:
Det är säljarens fastighet. Säljaren har dessutom samtidigt en hel del kunskap om fastigheten som kan vara till nytta. Jag begriper inte hur man kan se det som att säljaren snyltar. Vilken nytta har de av informationen?
Det är såna här inlägg som gör det dumt att blocka dig 😀
Du har fullständigt rätt.

• Wow
AndersPS
  • Laddar…
E
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är såna här inlägg som gör det dumt att blocka dig 😀
Du har fullständigt rätt.
Daniel 8 skriver betydligt mer rätt än många här!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.