48 996 läst ·
232 svar
49k läst
232 svar
Vem ska följa med på köparens besiktning av hus?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Besiktningsmannen kan nog sin sak, det är säkert inte första gången han/hon besiktigar. Med eller utan medföljande personer. Om han/hon undrar över något så går det ju att fråga säljaren.C Conqvist skrev:Om inte säljaren är med tror jag bara att du får ett besiktningsprotokoll där det står att det mesta är okänt, saknas uppgifter mm plus antagligen ännu mer generella friskrivningar och riskkonstruktioner än vad det redan är. Ju mer info besiktningsmannen får desto bättre borde han/hon kunna bedöma fastigheten.
Vi stoppar här, nu blir bara fram och tillbaka med samma texter. Vilket ger något.
Vad är det man inte kan fråga om säljaren är närvarande?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Hur gör du då om säljaren vill följa med? Det är säljarens hus?H HEM2121 skrev:Jag skulle inte tillåta det om jag betalar besiktningen, säljaren kan vara i huset men inte gå med på själva besiktningen. Säljaren kan ju ifrågasätta besiktning, det kan bli ordväxling om säljaren inte tycker samma som besiktningsman. Jag vill ha en besiktningen i lugn och ro och där jag kan ställa frågor. Efter det så tar man det med säljare och mäklare tillsammans med besikningsmannen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag som sålde följde med när vi sålde. Var helt naturligt. Fick berätta lite om vad vi hade gjort under åren vi bott där och vad som var sedan tidigare.
Besiktningsmannen hade lite småfrågor men hade nog koll på allt så var nog mest för att snickesnacka. Direkt efter besiktningen så bjöd jag på fika och så gick besiktningsmannen igenom det hon hade noterad, köparna hade lite frågor etc så bra snack. Huset var ju nästan 100år gammalt så det fanns så klart grejer men att fråga om.
Uppfattade det som att köparna också ryckte det var bra att få lite berättelse så att säga om huset och vad vi hade noterad under de åren vi bodde där. Jag kanske är för hederlig dårå men sa att jag tyckte det började bli dags att planera för omfogning av ena gaveln, takbyte hade grannen sagt var gjort på 80talet vilket jag också berättade. Besiktningen bekräftade väl båda grejerna o lite andra noteringar. Såg aldrig protokollet men köpet gick ju igenom och mig veterligen står huset kvar med både taket och gaveln ogjort så håller väl
Besiktningsmannen hade lite småfrågor men hade nog koll på allt så var nog mest för att snickesnacka. Direkt efter besiktningen så bjöd jag på fika och så gick besiktningsmannen igenom det hon hade noterad, köparna hade lite frågor etc så bra snack. Huset var ju nästan 100år gammalt så det fanns så klart grejer men att fråga om.
Uppfattade det som att köparna också ryckte det var bra att få lite berättelse så att säga om huset och vad vi hade noterad under de åren vi bodde där. Jag kanske är för hederlig dårå men sa att jag tyckte det började bli dags att planera för omfogning av ena gaveln, takbyte hade grannen sagt var gjort på 80talet vilket jag också berättade. Besiktningen bekräftade väl båda grejerna o lite andra noteringar. Såg aldrig protokollet men köpet gick ju igenom och mig veterligen står huset kvar med både taket och gaveln ogjort så håller väl
Mitt råd är att se till att få alla utfästelser från säljaren under besiktningen skriftligen.
Skriv ner allt som kan påverka skicket och renoveringar.
Om säljaren gör en utfästelse eller löfte om något minskar det er undersökningsplikt samt ökar säljarens ansvar.
Skriv ner allt som kan påverka skicket och renoveringar.
Om säljaren gör en utfästelse eller löfte om något minskar det er undersökningsplikt samt ökar säljarens ansvar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det räcker inte med att du själv skriver ner något. Sen är det ganska oväsentligt vad säljaren säger där. Eftersom det är sådant som besiktningsmannen redan hittat.mathiash77 skrev:
Lite fel tänk? 😀
Nä nä så man litar helt på säljaren och gör saker som köparen stortsett kan redan räkna ut själv. Allt bara för att säljaren och indirekt även köparen får betala lite extra för, så nån kontorsnisse har nåt att göra och nåt företag kan tjäna stora pengar på stortsett inget jobb.mrsnhp skrev:
Dock är det tur att man kan göra undantag och slippa sånt om man skriver att energideklaration inte ingår till kontraktet.
Redigerat:
Visst är dessa frivilliga men rätt så onödiga. Men Sverige håller ju på och förvandlas till det som i USA att man har försäkring mot allt (skillnaden är bara att här behövs änsålänge inte så många försäkringar då vi har skyddsnät och lagar som är på konsumentens sida) och bolagen bara jublar och festar med vad vi tror är säkerhet.Bananskalare skrev:
Du ska inte blanda ihop en dolda gel försäkring med ett hus som brinner upp. Dolda fel försäkring flnns för
säljarens skull och ersätta köparen om det uppstår ett problem.
Försäkringen är helt frivillig.
Den täcker inte vvs och el.
Dolda fel försäkringen är säljaren som har. Inte köparen.
Så blanda inte ihop dessa försäkringar. De har inget med varandra att göra
Säljaren var med på vår besiktning. Minns faktiskt inte hur det var med mäklaren, men den var kanske också med. Lite osäker dock på vilken roll denne skulle haft vid besiktningstillfället i vårt fall. Oavsett är det ba att säljaren är med, så får dom samma information om resultatet. Vilket kan vara en fördel om fel upptäcks, och slutpriset behöver justeras. Som i vårt fall.T tummenmittihanden61 skrev:Hej!
Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Det påverkar antagligen inte besiktningsmannen om ni har valt en kompetent sådan, men det kanske påverkar vilka frågor ni ställer. Jag skulle föreslå att de inte får vara med men att de kan få en muntlig genomgång av besiktningsresultatet omedelbart efteråt på de punkter där det kommer att göras kommentarer i protokollet.T tummenmittihanden61 skrev:Hej!
Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Ni som köpare skall utgå från ER. Dvs ta in information fr besiktningspersonen utifrån vad NI anser är viktigt. Ni skall ju betala för huset om ett köp blir aktuellt. Vänligt men bestämt, avvisa säljarens önskemål om att gå med.T tummenmittihanden61 skrev:Hej!
Energideklaration kostar ett par tusen. En struntsumma i sammanhanget. Det är dessutom obligatoriskt enligt lag att visa upp en giltig energideklaration vid försäljning, så om det inte finns en sedan tidigare får man snällt fixa fram en.kisumisu skrev:
Nä nä så man litar helt på säljaren och gör saker som köparen stortsett kan redan räkna ut själv. Allt bara för att säljaren och indirekt även köparen får betala lite extra för, så nån kontorsnisse har nåt att göra och nåt företag kan tjäna stora pengar på stortsett inget jobb.
Dock är det tur att man kan göra undantag och slippa sånt om man skriver att energideklaration inte ingår till kontraktet.
Det är svårt för köparen att själv räkna ut energianvändningen genom att titta på huset. Siffror på förbrukning behövs till det, och det är just sådant som anges i energideklarationen. Det enda man kan kolla visuellt inför energideklarationen är uppvärmningssystem, och det känns i sin tur lite tramsigt om det skulle krävas att någon ”energibesiktningsman” går in och tittar att det verkligen står en bergvärmepump i källaren så att inte säljaren ljuger om det.
Överlåtelsebesiktning är en helt annan sak och den har jag inte sagt något om.
HejT tummenmittihanden61 skrev:Hej!
Vi var med på husbesiktning, vi byggde nytt så det verkade att allt skulle vara tiptop. Det visade sig många smågrejor som skulle åtgärdas bla annat golvomgjutning i två rum, då fallet överskred normen. Säljan surade, och nu med eftertanken så tror jag inte det skulle gjorts om jag inte hade hört detta.. så lycka till👍🏼