Hej
Har möjlighet att köpa en pelarborrmaskin från en gammel bonne i närheten.
Modellen är en Bima KTH-16 f för dryga tusenlappen.
Kommer användas främst vid träarbetningen då jag håller på och bygger upp en liten arsenal.
Förmodligen kommer den få jobba en del stål också då vi har bönder i familjen som gärna lånar verktyg för diverse fix och ihoplappningar
Tänkte bara fråga om nån har erfarenhet av denna maskin? Hittar inte mycket om den på nätet nämligen. Är den ett OK köp med tanke på prislappen?
Har möjlighet att köpa en pelarborrmaskin från en gammel bonne i närheten.
Modellen är en Bima KTH-16 f för dryga tusenlappen.
Kommer användas främst vid träarbetningen då jag håller på och bygger upp en liten arsenal.
Förmodligen kommer den få jobba en del stål också då vi har bönder i familjen som gärna lånar verktyg för diverse fix och ihoplappningar
Tänkte bara fråga om nån har erfarenhet av denna maskin? Hittar inte mycket om den på nätet nämligen. Är den ett OK köp med tanke på prislappen?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Tycker den ser exakt likadan ut som importmaskiner som flera har satt sitt namn på, vet inte om King är den vanligaste men det är den jag kan i huvudet.
För en dryg tusenlapp kan det ju inte gå så fel sålänge den är hel och fungerar som den ska.
För en dryg tusenlapp kan det ju inte gå så fel sålänge den är hel och fungerar som den ska.
Okej så risken är rätt stor att den ej är svensktillverkad? Aldrig hört talas om Bima.Rickard.ag skrev:
Grejen är att jag skulle kunna vänta på att en kvalitetsmaskin dyker upp på blocket i närheten.
Har ej bråttom, snarare bara så att läget dök upp bara
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Den är troligtvis gjord i Taiwan. Det betyder dock inte på något sätt att den är dålig utan jag menade att du troligtvis kan hitta information om samma modell under ett annat namn på nätet.Ooli skrev:
Taiwan har gjort och gör än idag bra skit blandat med mindre bra
Ja då förstår jag vad du menarRickard.ag skrev:
Jag har en nästan likadan, förutom att det är bänkversionen och som är märkt "Dinamix". Jag har sett samma borr märkt Nova, Samson, Draper, Tull, med mer. Allihop är tillverkade i Taiwan på 90-talet och med endast små variationer i utseende som att vissa har runt och vissa fyrkantigt bord.
Det är väl ingen kvalitetsborr direkt, men gör jobbet. Irriterande saker på min är att veven som höjer och sänker bordet har brutits av då den var gjord av sintrad metall, att plastknopparna på handtagen sitter löst pga plastgängor (men där har någon redan bytt till nya röda knoppar på din) samt att locket vibrerar och skallrar när borren går.
Motorn på din verkar inte heller vara original, då den är mindre än vad jag sett på andra samt blåmålad.
1000 kr kan den vara värd om den fungerar, men du får vara beredd på att det kan krävas en del service med rostborttagning och smörjning för att hålla den vid liv så köp den bara om du gillar att underhålla gamla verktyg,
Här ser du en Youtubevideo med samma borr i sämre skick än din som restaureras till nyskick:
Det är väl ingen kvalitetsborr direkt, men gör jobbet. Irriterande saker på min är att veven som höjer och sänker bordet har brutits av då den var gjord av sintrad metall, att plastknopparna på handtagen sitter löst pga plastgängor (men där har någon redan bytt till nya röda knoppar på din) samt att locket vibrerar och skallrar när borren går.
Motorn på din verkar inte heller vara original, då den är mindre än vad jag sett på andra samt blåmålad.
1000 kr kan den vara värd om den fungerar, men du får vara beredd på att det kan krävas en del service med rostborttagning och smörjning för att hålla den vid liv så köp den bara om du gillar att underhålla gamla verktyg,
Här ser du en Youtubevideo med samma borr i sämre skick än din som restaureras till nyskick:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Lite offtopic kanske men Bima är nog det Bima som ingick i volvo. BilMaterial AB. Sålde verktyg, förbrukningsmateriel och gud vet allt. Verkar vara avsomnat idag. Var många verkstäder som hade de som i stort sett enda källa på allt utom reservdelar. Minns att katalogen var lika tjock som Luna katalogen typ.
Klicka här för att svara
