Jag har jobbat hela livet,från tidig ålder. Är ca 40 idag. Blev varslad för en tid sedan, och har inte hittat jobb sedan dess. Jag är nu "långtidsarbetslös", fas 2 tror jag det kallas. Jag har satts i ett par kurser, CV-hjälp, intervjuträning o lite coatchning osv. Nu har min handläggare tvingat in mig på ett nytt jippo, på en kommuns arbetsmarknadsenhet(?) En enhet i kommunens regei, som samarbetar med F-kassan, Arbetsförmedlingen mm.

Där är det mest folk som arbetstränar pga olika anledningar. Men det finns också mkt utrymme för att dagligen sitta o söka jobb. I mitt fall handlar det om att piska mig till jobb, inte för att arbetsträna. (jag är fullt frisk o fungerande)

Jag hade nyss ett inskrivningsmöte där, där jag fick signera två papper. Ett allmänt för att jag skall börja där, och ett annat som var mer skumt. Ett papper som låter Enheten att byta information med Arbetsförmedingen, Fkassan, LANDSTINGET, och någon enhet till som jag inte minns. (jag fick en kommentar att detta är för att Enheten skall kunna prata om mig med Arbetsförmedlingen när jag inte närvarar)

Jag reagerade på LANDSTINGET och nämnde det, men fick ingen kommentar o jag frågade inte mer än så. Jag frågade dock vem som utformat "kontraktet" och fick svar "Kommunen"

Jag har inget att dölja så jag signerade, men det känns smått inskränkande om det nu är så att de kan hämta ut ev sjukhusjournaler. Varför annars skall de ha något med Landstinget att göra?

Längst ned på pappret kunde man läsa att man när som helst kunde ringa in o avbryta detta avtal. Jag fick tyvärr ingen kopia, men skall ringa in imorgon o begära en och fråga lite mer.

Detta fick mig att tänka vidare på huruvida öppen min information är? Vem har tillgång till den? Detta "avtal" jag skrev på, innebär det verkligen att de kan se mina sjukhusjournaler? Skumt!!

Jobbar som Vårdadministratör och kan enklast möjliga förklara så här: Dessa patienter som av någon anledning har svårt för att jobba pga psykiska eller fysiska besvär har oftast en handlingsplan som upprättas i samråd mellan läkare, sjukgymnast, arbetsförmedlingen och försäkringskassan. De har möten då och då för att stämma av och sätta nya mål. De är även de som avgör om patienten kan börja jobba mer osv.

Så det kommer med största sannolikhet inte beröra dig som är helt arbetsför. Så det är inte så att arbetsförmedlingen får läsa dina journal med anteckningar om diverse diagnosen osv. SKA inte vara så i alla fall.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Nej landstinget finns nog med av ren bekvämlighet, standarddokument för att slippa skriva nytt till varje kund. Hävande av sekretess är troligtvis för din del till för att din handläggare på kommunen ska kunna berätta för AF hur det går och vice versa.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Inte acceptabelt på flera olika sätt.
Finns praxis från JO om sekretessmedgivanden.
Det ska inte omfatta mer än man faktiskt har behov att få tillgång till.

Fel nummer ett här är att man ens ber dig skriva på om landstinget och försäkringskassan ifall du "enbart" är arbetslös
Fel nummer två är att det inte sägs något om vilken information det gäller (typ handlingar i ärende om... eller något liknande) som är relevant för den insats kommunen jobbar med, dvs. inte vad som helst som kan finnas om dig hos myndigheten. (Lika så OM journaler är relevant, inte alla utan de om sjukdomen Y eller från kliniken X etc. beroende på vad som påverkar din arbetsförmåga)
Fel nummer tre är att det gäller för evigt om inte du själv upphäver det. Där ska finnas något slut antingen i form av ett datum eller att det gäller så länge din insats pågår eller liknande.

Att slentrianmässigt fråga och använda standardformuleringar utan att ha bedömt vad man rimligen behöver i det enskilda fallet är inte ok.
Skäll lite på dem om att de bör ändra sina rutiner...:(
Men bra ändå att de informerade om att du kan upphäva, det är få som gör:)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har hört sägas att det inte är fullt lika tokigt i Sverige som det är här i Finland men grundprincipen är exakt den samma.
Arbetsförmedlingen befolkas av en hög korkade pappersvändare som är strängt upptagna med att slicka byråkratröv i hopp om att inte själva bli arbetslösa. De ser det som sin uppgift att hålla oss arbetslösa så länge som möjligt och göra oss uppgivna och apatiska för att själva ha sitt arbete tryggat samtidigt som de har fått i uppgift att tvinga in oss på diverse vansinniga kurser och utbildningar och låtsasanställningar för att snygga till arbetslöshetsstatistiken.

När man har kommit till den här insikten behöver man inte ta alla deras vansinniga påhitt på allvar och så kan man göra motstånd mot systemet......och kanske få ett arbete på den vägen!

Några av de värsta sakerna som arbetsförmedlingen har krävt av mig:
-Att jag måste säga upp mig från ett arbete som jag redan hade avtalat om för att jag måste gå på kurs och lära mig att söka arbete på nätet och efter det skulle jag tas in på alkoholistavvänjning för att bli av med mitt alkoholmissbruk. Till saken hör att jag är och alltid har varit sträng nykterist som bara dricker någon enstaka öl ibland. När jag protesterade förklarade de att jag kommer att hämtas av polis. Jag gav adressen till min arbetsplasts och sade att de får skicka polisen dit och hämta mig för där är jag anträffbar....... bråket fortsatte men efter första kursdagen gav de upp.
-Att jag måste säga upp mig från ett arbete jag nyss hade fått för att jag inte hade anmält om det på rätt sätt. Vi avtalade om arbetet på lördagen och det började klockan halv 8 på måndagsmorgonen och då arbetsförmedlingen öppnade ringde jag dit men den anmälan dög inte så de försökte tvinga mig att säga upp mig och komma dit (120 km enkel resa) och sitta där 1-2 dagar och köa för att göra en formellt korrekt anmälan.
-Att jag måste slå ihjäl en tidigare arbetsgivare som av någon orsak (sannolikt utpressning) vägrade att bekräfta att jag inte längre var anställd fastän han endast hade oavlönat arbete att erbjuda. Jag hade haft ett annat arbete efteråt men när jag långt senare blev arbetslös hade jag enligt arbetsförmedlingen ingen rätt till arbetslöshetsersättning så länge förra arbetsgivaren lever om han inte vill bekräfta uppsägningen.
Jag svarade att jag har yxan i bilen så vi kan verkställa direkt men jag vill ha skriftliga garantier från högsta ort för att jag är straffri eftersom dråpet sker på statligt uppdrag..... det lovade de inte...... då sade jag att det här kommer att komma i lokaltidningen....och plötsligt gick allting att ordna utan bekräftelse.

Lycka till!

• Gilla
Pontiac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.