Har någon ivt690? Jag fattar fortfarande inte hur man ställer in ”knäcka kurvan” och ”finjustering”
Manualen är inte till stor hjälp.
Manualen är inte till stor hjälp.
Hej
Kan någon IVT690 när man vill ha extra varmvatten till duschen.
Ställer in 2 timmar Extra varmvatten och sen är båda duscharna igång men efter en stund 10-15 min kallnar vattnet.
Vad gör jag för fel?
Ska jag ställa in Extra varmvatten i förväg?
Kan någon IVT690 när man vill ha extra varmvatten till duschen.
Ställer in 2 timmar Extra varmvatten och sen är båda duscharna igång men efter en stund 10-15 min kallnar vattnet.
Vad gör jag för fel?
Ska jag ställa in Extra varmvatten i förväg?
Precis "Extra varmvatten" ska ställas in i förväg så att värmepumpen och el-patronen hinner höja varmvattentemperaturen och i stort sett hela tanken från t.ex. 50 till 60 grader. Det ger en skaplig ökning av varmvattenkapaciteten men förbrukar man riktigt mycket varmvatten behöver man sätta en extra elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepump så att den normalt alltså matas med redan varmt vatten från värmepumpen. Det ger en väldigt hög varmvattenkapacitet. Kanske går det också att välja stopptemperaturen för varmvattnet i IVT 690 så det kan bli högre än 60 grader när ändå bara el-patronen kör?
Redigerat:
Vet du hur långt i förväg ska man slå på extra varmvatten?J Josth skrev:Precis "Extra varmvatten" ska ställas in i förväg så att värmepumpen och el-patronen hinner höja varmvattentemperaturen och i stort sett hela tanken från t.ex. 50 till 60 grader. Det ger en skaplig ökning av varmvattenkapaciteten men förbrukar man riktigt mycket varmvatten behöver man sätta en extra elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepump så att den normalt alltså matas med redan varmt vatten från värmepumpen. Det ger en väldigt hög varmvattenkapacitet. Kanske går det också att välja stopptemperaturen för varmvattnet i IVT 690 så det kan bli högre än 60 grader när ändå bara el-patronen kör?
Den borde klara att höja temperaturen i tanken 10 grader på ca en halvtimme om den får köra med el-patron plus kompressor och det är milt ute så att huset samtidigt knappt behöver någon värme alls. Är det på vintern och riktigt kallt ute när huset samtidigt drar mycket uppvärmning så kan det ta ett par timmar som jag uppskattar det.
Klicka här för att svara