1 407 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Vem kan/bör man anlita för asfaltering?
Alla har väl hört att man ska akta sig för att anlita irländska travellers för asfalteringsjobb. Men vem bör och kan man anlita? Jag känner egentligen bara till de stora entreprenadfirmorna, Skanska, PEAB, NCC och kanske någon till. Åtar de sig mindre jobb åt privatpersoner? Om inte, vad finns det för alternativ?
Jag bor i södra Halland, och jag vill asfaltera om och utöka storleken lite grann på min garageuppfart. Den är i dagsläget ca 6 x 10 meter och är asfalterad. Den ska utvidgas med ca 170 cm på bredden (alltså till 7.7 x 10 meter). Den tillkommande delen växer det i dagsläget en häck och en björk på. Jag tar själv bort häcken och björken, men vill att entreprenören ska göra underarbetet till utvidgningen.
Jag gissar alltså att det kommer att handla om ca 60 kvm fräsning av gammal asfalt, ca 17 kvm utgrävning/läggning av bärlager, och slutligen ca 77 kvm läggning av ny asfalt.
Jag kan tillägga att det kommer att utföras ett större vägunderhållsarbete i närområdet under våren och försommaren, jag vet dock inte vilken entreprenör Trafikverket anlitar för det - men sannolikt någon av "de stora". Kan detta faktum tänkas göra vederbörande entreprenör mer benägen att ta ett litet extrajobb i grannskapet, tro?
Jag bor i södra Halland, och jag vill asfaltera om och utöka storleken lite grann på min garageuppfart. Den är i dagsläget ca 6 x 10 meter och är asfalterad. Den ska utvidgas med ca 170 cm på bredden (alltså till 7.7 x 10 meter). Den tillkommande delen växer det i dagsläget en häck och en björk på. Jag tar själv bort häcken och björken, men vill att entreprenören ska göra underarbetet till utvidgningen.
Jag gissar alltså att det kommer att handla om ca 60 kvm fräsning av gammal asfalt, ca 17 kvm utgrävning/läggning av bärlager, och slutligen ca 77 kvm läggning av ny asfalt.
Jag kan tillägga att det kommer att utföras ett större vägunderhållsarbete i närområdet under våren och försommaren, jag vet dock inte vilken entreprenör Trafikverket anlitar för det - men sannolikt någon av "de stora". Kan detta faktum tänkas göra vederbörande entreprenör mer benägen att ta ett litet extrajobb i grannskapet, tro?
Är den gamla asfalten tjockare än 40-50mm? Det måste den vara för att fräsning ska vara ett alternativ.H hhallen skrev:Alla har väl hört att man ska akta sig för att anlita irländska travellers för asfalteringsjobb. Men vem bör och kan man anlita? Jag känner egentligen bara till de stora entreprenadfirmorna, Skanska, PEAB, NCC och kanske någon till. Åtar de sig mindre jobb åt privatpersoner? Om inte, vad finns det för alternativ?
Häromkring har både ncc och peab satt upp små reklamskyltar som riktar sig till privatpersoner angående asfaltering så dom räknar nog med att ha lite dåligt med jobb i snar framtid.
Det låter ju uppmuntrande att NCC och PEAB tycks ragga privatkunder.P Prodigys skrev:
Jag vet inte hur tjock asfalten på min garageuppfart är, men det kan mycket väl vara så att den är tunnare än 40-50 mm. Vad gör man då? Lägger ny asfalt ovanpå bara?
Om det funkar med höjderna så är det nästan bäst. Annars får man riva bort den gamla och justera om ytan för ny asfalt.H hhallen skrev:
Och framför allt,det med att välta till asfalten. Finns olika sorter av dom. Det som läggs på villauppfarter och P-platser är en tunn variant. Normalt kommer dom med en minivariant till vält. Och den kan inte pressa ihop riktigt bra. Då kan det blir spår efter bilen när solen vill ge kanske 50 - 60 C på ytan, för att inte tala om att parkera en MC med stödben,som sjuker ner med hål i ytan. Många faktorer att tänka på, när det gäller asfalt. Tomtarbeten är inte som dom stora vägarna, med en vält och asfalt/underarbete som ska hålla för kanske 40 ton. Så tänk inte på några Irländare eller skuttar.
Själva läggningen är det ingen skillnad på från en väg eller tomt, tillvägagångssättet är detsamma.J jonaserik skrev:Och framför allt,det med att välta till asfalten. Finns olika sorter av dom. Det som läggs på villauppfarter och P-platser är en tunn variant. Normalt kommer dom med en minivariant till vält. Och den kan inte pressa ihop riktigt bra. Då kan det blir spår efter bilen när solen vill ge kanske 50 - 60 C på ytan, för att inte tala om att parkera en MC med stödben,som sjuker ner med hål i ytan. Många faktorer att tänka på, när det gäller asfalt. Tomtarbeten är inte som dom stora vägarna, med en vält och asfalt/underarbete som ska hålla för kanske 40 ton. Så tänk inte på några Irländare eller skuttar.
Sen finns det ju en hel uppsjö av olika typer av asfalt med olika stenstorlek och olika mängd filler som lämpar sig för olika typer av ytor
Det som är skillnaden är sammanpressningen av asfalten och det är tyngden på välten.Villadelen blir inte så hård som en riksväg är. Det gäller attt trycka ihop den. Samt som du säger hur asfaltens innehåll är i franktionerna.P Prodigys skrev:
Man använder samma storlek av vält när man gör mindre lappningar på vägar och dom blir inte dåliga för det. En vält på två ton klarar utan problem att trycka ihop 5cm asfalt.J jonaserik skrev:
Att asfalten på en infart inte blir lika hård som en riksväg beror till största del på vilken typ av asfalt som används och övrig överbyggnad, inte på själva packningen av asfalten om det inte slarvats.
Igår mailade jag Trafikverket och frågade vilken entreprenör de anlitar för vägunderhållsprojektet. Jag fick svar redan idag på förmiddagen. Och inte nog med det: de kontaktade dessutom entreprenören (NCC) och bad dem kontakta mig.
NCC hörde av sig redan vid lunchtid. En av deras medarbetare var i närområdet och kom förbi 5 minuter efter vårt telefonsamtal. Han såg inga problem med att utföra det jag vill ha gjort.
Det skälls ibland på våra myndigheter, men här måste jag säga att alla inblandade verkligen har skött sig föredömligt!
Tack även till er som svarat här i tråden.
NCC hörde av sig redan vid lunchtid. En av deras medarbetare var i närområdet och kom förbi 5 minuter efter vårt telefonsamtal. Han såg inga problem med att utföra det jag vill ha gjort.
Det skälls ibland på våra myndigheter, men här måste jag säga att alla inblandade verkligen har skött sig föredömligt!
Tack även till er som svarat här i tråden.
Klicka här för att svara