Vi har köpt oss en liten villa och fick tillträde för ungefär en månad sedan. I dagens samhälle har vi svårt för att klara oss utan internetuppkoppling och det är minst sagt en fars att reda ut vem som kan hjälpa oss i den här frågan...

Säljarna till huset hävdar att fiber är dragen till huset i samband med att fjärrvärme drogs in... att det skall ha vart ett erbjudande från Göteborg Energi när det gjordes 2006. Den tidigare ägaren är en äldre dam på 92 år som inte haft något intresse av att koppla in bredbandet, det är således inte indraget i huset. Vi vill ha bredband inkopplat så fort som möjligt men vet inte vart vi skall vända oss.
Göteborg Energi vet inget om saken när man ringer dem utan hänvisar till att det kan ha vart gjort via deras dotterbolag GothNet, men det är inget dom kan se i sina system eller så.
GothNet äger inte bredbanden längre utan har sålt till något som heter iTUX. Dessa går inte att få tag i och svarar varken på telefon eller mail (över en månad har gått).
Olika bredbandsleverantörer som ComHem, Telia mfl. vet inte heller vart man skall vända sig. Jag blir helt tokig!!!!!

Är det någon av er där ute som vart med om något liknande?

Vi har vart ute i vårt lilla grå plåtskåp och kollat, men då vi inte vet vad vi skall leta efter så går vi bet. Vi hittar i detta i alla fall fjärrvärme rör samt en slang eller liknande som är grön och ganska smal. Är det denna gröna som är fibern?
 
Redigerat:
Ta dig till deras (iTUX) kontor på måndag!

Öppettider Göteborgskontoret måndagar kl 9-11
Besökadress: Vädursgatan 5 412 50 GÖTEBORG
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Ja, det blir väl till att gå dit... men vi vet ju inte ens om det är dom som har hand om det hela, bara en gissning som GothNet skickat oss, då dom inte heller kunde säga om det dragits fiber till oss.

Verkar det rätt att den gröna är fibern?
 
Kollat med era grannar?
Borde ju vara någon som fått fiber inkopplat med fjärrvärmen, och kan då tala om hur det gick till, och vem som gjorde det.
Vidare bör de kunna ta reda på vem som är nätägare, nätägaren borde kunna ge svar på om ni kan få fiber och vad det kostar.
 
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev inte så bra bilder i mörkret ute i trädgården... det är alltså detta vi hittar i skåpet som sitter precis vid fasaden på vårt hus. Är den gröna må tro en fiber? Den är inte inkopplad till något utan tejpad i änden. Om det är fiber så är det ju framdraget till huset, bara inte draget till ett uttag i fastigheten. Skåpet sitter alltså inte vid tomtgränsen utan inne på tomten precis vid fasaden. Är det ändå nätägaren som måste koppla in det eller kan en operatör även göra detta?

@Zixten Ska kolla med grannarna vid tillfälle, just nu ganska semester öde här uppe...
 
Japp, det är testat och svaret jag får är:

"Ditt hus har ännu ingen planerad inkoppling till nätet. Men genom att fylla i en intresseanmälan kan du vara med och påverka en framtida inkoppling."

Söker man på grannens adress står det:

"Grattis! Din lägenhet är inkopplad och du kan beställa de tjänsteleverantörer och de tjänster du vill ha och ta del av aktuella erbjudanden."

Kan tillägga att det rör sig om hus och inte lägenheter...

Om det skulle vara så att det bara är rör som ligger nedlagt, har du någon uppfattning om det är en kostsam historia att "blåsa in" fibern?

Tack för svar!
 
Mellan 10.000 - 20.000:- skulle jag gissa att de vill ha för en anslutning!
 
fredda skrev:
Mellan 10.000 - 20.000:- skulle jag gissa att de vill ha för en anslutning!
Usch då! Trista pengar. I objektsbeskrivningen för huset står klart och tydligt att "Fiber är framdraget till huset i samband med att fjärrvärmen installerades". Vilket ju såklart gjorde att vi antog att så var fallet. Vi tänkte att man helt enkelt bara var tvungen att hitta någon som kopplade in bredbandet in i huset...
Får gräva vidare i det här... känns trist att det skall behöva vara så här krångligt.
 
Ja, det är ju stor skillnad på framdragen fiber och endast kanalisation för densamma.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Ja 10 000-20 000 kr som man inte räknat med är ju inga kul pengar. Undra om man kanske kan kontakta mäklaren, om det inte stämmer och fiber inte finns så har vi ju trots allt inte fått vad vi trott... fast sen är jag ju inte direkt glad i att göra mig besvärlig, så slutar väl med att jag snällt betalar :)

Tack så mycket för all hjälp!
 
D09
Inte värt att testa med mobilt bredband i värsta fall?

Surt iaf om du inte har fått fibern :/
 
Det är trolign Itux du måste "bråka" med.
Tyvärr har de inte direkt det bästa ryktet när det gäller kundtjänsten ...
 
Man drar aldrig fram fiber till en villa om det inte finns någon betalande kund, varför skulle man göra det? Däremot har de förberett med en duktslang i vilken de blåser fibern när det kommer en beställning.
 
josehananon skrev:
Usch då! Trista pengar. I objektsbeskrivningen för huset står klart och tydligt att "Fiber är framdraget till huset i samband med att fjärrvärmen installerades". Vilket ju såklart gjorde att vi antog att så var fallet. Vi tänkte att man helt enkelt bara var tvungen att hitta någon som kopplade in bredbandet in i huset...
Får gräva vidare i det här... känns trist att det skall behöva vara så här krångligt.
Här är för en gångs skull en nybliven husägare som Inte frågar "är inte detta ett dolt fel". Men det är väl frågan om detta inte är just ett dolt fel. När nånting utlovas så specifikt i objektsbeskrivningen minskar köparens undersökningsplikt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.