1 169 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vem har tillträde till lägenheten vid OVK?
Bostadsrätts föreningsmedlem har skyldighet att ge bostadsrättsföreningen tillträde i vissa situationer.
Vidare skyldighet att släppa in OVK (obligatorisk ventilationskontroll) kontrollant.
Finns skyldighet att släppa in även annan, ex styrelsemedlem, i samband med OVK?
Vidare skyldighet att släppa in OVK (obligatorisk ventilationskontroll) kontrollant.
Finns skyldighet att släppa in även annan, ex styrelsemedlem, i samband med OVK?
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Bostadsrättslagen: https://lagen.nu/1991:614#K7P13S1
Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §.
Så ja, föreningen har rätt att inspektera lägenheten, i princip "när som helst". Det kan ev. vara en gråzon om föreningen meddelar att de vill ha tillträde fär OVK, men samtidigt utan att speciellt meddela detta gör tillsyn.
Men om man vid OVK hittar ett problem med ventilationen, så ligger det i första hand på föreningen att få detta åtgärdat, och då är det väl rätt rimligt att föreningens representant är med och tittar på vilka förutsättningar det finns att åtgärda problemet.
Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §.
Så ja, föreningen har rätt att inspektera lägenheten, i princip "när som helst". Det kan ev. vara en gråzon om föreningen meddelar att de vill ha tillträde fär OVK, men samtidigt utan att speciellt meddela detta gör tillsyn.
Men om man vid OVK hittar ett problem med ventilationen, så ligger det i första hand på föreningen att få detta åtgärdat, och då är det väl rätt rimligt att föreningens representant är med och tittar på vilka förutsättningar det finns att åtgärda problemet.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Läser man bara bostadsrättslagen, så finns där inga egentliga regler för hur denna tillsyn skall gå till. Men praxis som styrs av andra lagar (osäker på vad), så måste föreningen avisera i skälig tid. Ordföranden kan alltså inte bara komma oanmäld och tränga sig in för att göra "tillsyn" kl. 6 på morgonen.
I föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan (800 lgh) fick jag höra att den gamla styrelsen, ett gäng som kuppades bort några år före mig, som hade skött styrelsearbetet i ca 30 år gjorde en årlig inspektion av samtliga utrymmen i föreningen. Då kom det en delagation med ett par styrelsemedlemmar, förvaltningen (vi hade egen anställd personal), och inspekterade varje lägenhet.
I föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan (800 lgh) fick jag höra att den gamla styrelsen, ett gäng som kuppades bort några år före mig, som hade skött styrelsearbetet i ca 30 år gjorde en årlig inspektion av samtliga utrymmen i föreningen. Då kom det en delagation med ett par styrelsemedlemmar, förvaltningen (vi hade egen anställd personal), och inspekterade varje lägenhet.
Jo enl lag och det ligger i allas intresse att ventilationen fungerar så bra som möjligt så ersättare för innehavaren får vidtalas - eller får de ”gå in med servicenyckel”. Och det är då frågan dök upp om vem som går in.H hempularen skrev:Bostadsrättslagen: [länk]
Det har gått ut information om datum i god tid - ska man hitta dörröppnare låser det den personen kanske hela dagen, hade önskats mer information om det gäller enbart kök och badrum eller även andra rum eftersom skrivbord står vid fönstret där det finns friskluftsintag bakom elementet - filter ska bytas - ska det göras av föreningen behöver bordet flyttas vilket inte så lätt låter sig göras, fick nya filter för ett år sedan och då bytte vi själv.
Krävs ombesiktning (för att ex skrivbordet var svårt att flytta?) så uppger man att den får innehavaren själv betala, vilket föreningen inte får ålägga enl”Bostadsrätterna”:s hemsida.
Lämnar själv av princip helst inte ut nycklar till bostaden till okända personer. Ur det perspektivet tycker jag själv att det är mycket bra om någon representant från föreningen är med och håller lite koll på vad som händer och håller ordning på nycklar, osv. om jag inte själv har möjlighet att vara hemma.T Tullan55 skrev:
Ett alternativ är att se om man kan komma överens om en mer specifik tidpunkt, om de kan ringa en halvtimme innan de skall in eller liknande. Ibland är det inga problem, ibland är det "omöjligt" men det skadar ju inte att ställa frågan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur hanterar vi ett fel som uppstått mellan köp av hus och tillträde?
Juridik -
Krav på styrelsen för tillträde till lägenhet?
Bostadsrätt -
Oförsäkrat hus innan tillträde
Juridik -
Samfällighet. Vägra tillträde för grävarbete?
Juridik -
Tillträde till grannens mark?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus