F FRS05 skrev:
Skulle säga att du ska vara otroligt glad över detta upplägg. Bra hantverkare men en sämre byggherre.

Hade du tagit in en firma för att göra allt så får de lösa det.

Har du tagit in två firmor så är det upp till dig att samordna och ha koll. Vilket du inte verkar ha haft. Är du ansvarig för hela bygget är det upp dig att ha koll på att sådant här inte inträffar. Men bra hantverkare löser givetvis det utan problem.

Men lärdom till nästa gång är att ta in extern part som har koll på alla delar eller att du tar in en firma som har ansvar för allt.
Vad skulle det vara för firma som ger sådana garantier?

Alfredo Alfredo skrev:
Fast de som vittnar här är ofta de med problem.

@Noworries, har du sett att det inlägg du markerade som bästa svar är borttaget?
Absolut. Men hade det varit normalen att hantverkare ställde upp utan betalning på lördagar hade vi nog hört det lite varstans

TS markerade bästa inlägg var nog ironiskt #6 å det inlägget finns kvar. Länken från #1 funkar dock ej.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Till TS: Kul att det löste sig. Jag har aldrig riktigt fattat hur man skall kunna säkerställa att detta inte sker utan att märka upp precis överallt. Har tagit mycket bilder själv, men känner mig ändå osäker, även om man förstås ser till att kanalerna ligger en bit in i vägg. Min elektriker sa att han aldrig varit med om det under 20 år i yrket, så det måste ändå vara hyfsat ovanligt.

@Zodde

Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar att driva ett företag.

Det involverar moment som försäljning, administration, transporter, inköp, utbildning och även hantering av reklamation och surdegar.

Hur betalas detta? Jo, genom att ha balans mellan ovan nämnda uppgifter och tid som är debiterbar hos kund i förhållande till den timpeng man sätter. Är man skicklig och har en bra debiterbarhet kan man tjäna lite mer eller sänka sitt pris för att ta mer marknad. Är man inte fullt så skicklig blir man en av alla som bara är egenföretagare en kort tid i livet.

Poäng: Alla företagare jobbar utan direkt debiterbarhet nästan hela tiden. Tänk vilken fantastiskt effektiv försäljningsinsats dina hantverkare fått ut av sin lilla insats att hjälpa dig trots att ansvaret var ditt, i förhållande till att säkra fler jobb hos både dig och andra som du rekommenderar dem till.

Förstås finns det undantag, men jag tror kategorin "jag svarar inte när det är kväll eller helg" snarare är principfasta tjänstemän än hantverkare.

Egen erfarenhet efter ett 15-tal individuella hantverkare de senaste åren är att de flesta går att få tag i med ett SMS när nöden kräver, och de som tydligt markerar motsatsen kan man respektera genom att låta bli.

• Gilla
  • Älska
Joak och 12 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Absolut. Men hade det varit normalen att hantverkare ställde upp utan betalning på lördagar hade vi nog hört det lite varstans

TS markerade bästa inlägg var nog ironiskt #6 å det inlägget finns kvar. Länken från #1 funkar dock ej.
Det är en stor skillnad mellan att åka ut på fysiskt jobb en helg och att ta ett snack via facetime/teams för underlätta veckan som kommer. Det är nog inte så ovanligt som du tror, nu när mindre företagare har stor del av sin admin bokstavligt talat i fickan.

Att du skriver om kontor och hemtelefon, visar att du missat en del av vad som hänt i världen. Jag har pratat med både min elektriker och min grävare på helg om jobb i veckan som följde och det var inget konstigt med det. Mer förvånad över att chefen för ett riktigt stort JM-projekt i området ringde en söndag i juli för att stämma av att vi var med på att vår infart skulle påverkas några dagar senare.

Själv sitter jag och skriver det här på arbetstid, men kommer nog sitta och jobbmaila framför TVn i kväll. Cränsen mellan jobb och fritid är inte lika skarp längre.

• Gilla
Bebopbelula och 11 till
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Egen erfarenhet efter ett 15-tal individuella hantverkare de senaste åren är att de flesta går att få tag i med ett SMS när nöden kräver,
Om nöden kräver kan jag kanske ställa upp på

Det som imponerade här var att det var ett teams möte som lika gärna kunde avhållits måndag fm. (Så långt från akut/jour man kunde komma)

Då är mitt absoluta intryck att de allra flesta värdesätter sin fritid (helg) när uppgiften lika gärna kan lösas på vanlig arbetstid.

• Haha
  • Ledsen
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Vad skulle det vara för firma som ger sådana garantier?
Tar du in en firma som ska gör hela köksrenoveringen så är de ansvariga för eventuella firmor de i sin tur tar in. Ganska logiskt.

sysmali
Z Zodde skrev:

Det som imponerade här var att det var ett teams möte som lika gärna kunde avhållits måndag fm. (Så långt från akut/jour man kunde komma)

Då är mitt absoluta intryck att de allra flesta värdesätter sin fritid (helg) när uppgiften lika gärna kan lösas på vanlig arbetstid.
Är inte riktigt med på varför du tror att TS luras? Vad är hans motiv menar du?

Något säger mig att du är lite allmänt konspiratoriskt lagd - har människan verkligen varit på månen?

• Gilla
Citrona och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Är inte riktigt med på varför du tror att TS luras? Vad är hans motiv menar du?

Något säger mig att du är lite allmänt konspiratoriskt lagd - har människan verkligen varit på månen?
Jag har sagt att jag är imponerad över att han fick till ett möte. Tvärtemot vad som SEDAN hävdas av andra än TS tror jag inte det är vanligt förekommande att hantverkare ställer upp gratis på helger med något som lätt kan göras på måndagen…

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
BirgitS
Z Zodde skrev:
Nej, TS har nog flyttat markeringen i så fall. Kollar man på bästa svars-länkens postnummer så går den till ett inlägg som skrevs någon gång mellan klockslagen för inlägg 10 och 11.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, TS har nog flyttat markeringen i så fall. Kollar man på bästa svars-länkens postnummer så går den till ett inlägg som skrevs någon gång mellan klockslagen för inlägg 10 och 11.
Jag förstod iofs aldrig varför han markerat nåt som bästa inlägg som han själv ironiserade över direkt efteråt…
Vet ej vad som är fel.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vet ej vad som är fel.
Gissar att inlägget som TS markerade som bästa svar modererades bort av någon anledning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Gissar att inlägget som TS markerade som bästa svar modererades bort av någon anledning.
Det var @returen som var markerad som bästa inlägg där Hen var lite dum mot TS som nu är borttaget och @returen är bannad😢

• Gilla
Noworries och 1 till
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Kul att det löste sig. Jag har aldrig riktigt fattat hur man skall kunna säkerställa att detta inte sker utan att märka upp precis överallt.
När jag skulle upp med först osb sen gips där det var draget slang för elen så skruvade jag osb, sen i med dragfjäder för att säkerställa att allt var ok.
Satt så klart en skruv från osb i ett rör på ett ställe men det var ju bara att backa ur den.
Sen dit med gips, då hade jag undvikit att pricka nåt rör.

Nu var ju det tomrör så enkelt att peta i fjädern och kolla, men tar förmodligen lite för lång tid att göra så i ett helt hus

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:

Min uppfattning är tvärtom, folk tänjer alltmer på gränsen mellan arbete / fritid.
Framförallt om hantverkaren är egen företagare, då upplever jag att gränsen mellan arbete och fritid är helt utraderad. Som egen företagare så "är" man ju också sitt företag 24/7 :)

• Gilla
Citrona och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Z Zodde skrev:
Jag har sagt att jag är imponerad över att han fick till ett möte. Tvärtemot vad som SEDAN hävdas av andra än TS tror jag inte det är vanligt förekommande att hantverkare ställer upp gratis på helger med något som lätt kan göras på måndagen…
Dina inlägg #11 och #17 där du ironiskt (?) insinuerar att nått är skumt - men jag fattar nu att du är imponerad att TS löste det på en lördag.👍

• Gilla
  • Haha
Kirderf85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.