132 374 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Det kan man tycka. Jag är av uppfattningen att väjningsplikten är väsensskild från hänsynsreglerna då den uttrycker att A ska väja för B men (normalt) inte vice versa, medan hänsynsreglerna normalt är ömsesidiga.
Lite intressant då stopp-skylten väldigt ofta sitter som enda skylt vid korsning av huvudled. Det torde alltså formellt sett inte vara korrekt skyltat? Dvs. det borde egentligen sitta ett väjningspliktmärke där också? Eller förväntas man ha koll på vilka vägar som är huvudled?Nötegårdsgubben skrev:
Högerregeln gäller INTE i en korsning med stopplikt från alla håll. Däremot är det ju ett praktiskt sätt att lösa problemet med vem som ska göra först. Men gäller gör den faktiskt inte, utan det är "först till kvarn-principen" eller "artighetsprincipen".Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· 23 182 inlägg
Det gör som vanligt inget om du anför någon form av bevis för det du påstår. Min post it-lapp om att du inte hittar på sitter förvisso kvar på skärmen, men där finns även en notis om att det inte är det samma sak som att du har rätt.
Versaler är därvidlag inte ett bevis.
Versaler är därvidlag inte ett bevis.
Stoppskylten innebär alltid att man även har väjningsplikt, som om det vore en väjningspliktskylt.Nötegårdsgubben skrev:
"Vägmärket STOP innebär att du vid vägkorsning är skyldig att stanna vid stopplinje eller, om stopplinje saknas, omedelbart innan du kör in på den korsande vägen. Dessutom har du väjningsplikt mot alla fordon på den korsande vägen."
(från https://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/fordonsforare/vajningsplikt/ )
Skogsägare
· 23 182 inlägg
Nej, det är som jag visat med hänvisning till både vägmärkesförordningen och trafikförordningen ovan ett missförstånd.
Jag hade faktiskt också trott att det var så om jag inte kollat, men väljningsplikt är inte implicerad i stopplikt. Det är olika skyldigheter.
I praktiken ställer de allmänna hänsynsreglarna förstås samma typ av krav på en stillastående bil som ska in på en huvudled som väjningsplikten gör, men det NTF skriver i din länk är formellt fel.
Jag hade faktiskt också trott att det var så om jag inte kollat, men väljningsplikt är inte implicerad i stopplikt. Det är olika skyldigheter.
I praktiken ställer de allmänna hänsynsreglarna förstås samma typ av krav på en stillastående bil som ska in på en huvudled som väjningsplikten gör, men det NTF skriver i din länk är formellt fel.
Redigerat:
Väjningsplikten är inte implicerad, den är faktiskt ganska explicit. I paragraf 19 i trafikförordningen (stopplikt) sägs att reglerna i paragraf 5 andra stycket (väjningsplikt) gäller även vid stoppskylt.Nötegårdsgubben skrev:
Olika skyldigheter, visst, men vid stoppskylt gäller båda skyldigheterna.
( Minns "gamla" gulröda stoppskylten, rund med en väjningsplikttriangel inuti.)
Skogsägare
· 23 182 inlägg
Nej, väjningsplikten är i första stycket nämnda paragraf. Bara att läsa innantill.
Nej , både första och andra styckena i paragraf 5 gäller väjningsplikt. Vid en stoppskylt gäller dels stopplikt och dels andra stycket i paragrafen (5) om väjningsplikt. Bara att läsa innantill.Nötegårdsgubben skrev:
Om du på fullaste allvar tror att du inte har väjningsplikit vid en stoppskylt, så är du ju en fara i trafiken.
Nu kan jag säkert ha missat något men kan inte du visa någon form av bevis på att högerregeln skulle vara relevant i en korsning med fyrvägsstopp för jag fattar fortfarande inte varför högerregeln skulle vara relevant där.Nötegårdsgubben skrev:
Och är den relevant vid fyrvägsstopp fattar jag heller inte varför den inte skulle vara relevant vid fyrvägsväjningsplikt.Nötegårdsgubben skrev:
5par andra stycket handlar inte om väjningsplikten, utan hur man ska bete sig efter att man tillämpat den plikten. Lite hårklyverier kan nan tycka, men...Lassee skrev:Nej , både första och andra styckena i paragraf 5 gäller väjningsplikt. Vid en stoppskylt gäller dels stopplikt och dels andra stycket i paragrafen (5) om väjningsplikt. Bara att läsa innantill.
Om du på fullaste allvar tror att du inte har väjningsplikit vid en stoppskylt, så är du ju en fara i trafiken.
Man ska alltså stanna, och sedan gäller detta:
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder
Ja fast, det första stycket handlar om hur man gör när man kommer fram till väjningsplikten, det andra stycket om hur man tillämpar den plikten. För att klyva håret en gång till...S sunqan skrev:5par andra stycket handlar inte om väjningsplikten, utan hur man ska bete sig efter att man tillämpat den plikten. Lite hårklyverier kan nan tycka, men...
Man ska alltså stanna, och sedan gäller detta:
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder
Det andra stycket gäller även vid en stoppskylt.
Det finns, men är väldigt ovanligt. Fyrvägsstopp är vanligare, och, enligt min åsikt bättre, då det ger alla tid att faktiskt utvärdera situationen innan de agerar.Nötegårdsgubben skrev:
Hur ser det ut i övrigt? Är det bara rak väg, blinka inte. Är det korsning, blinka som i en korsning.C cpalm skrev:
Det är som att spela Monopol med en annan familj. Alla kör sina egna regelvarianter och har en närmast religiös övertygelse om att de är rätt och allt annat inte bara är fel, det är ren ondska och kätteri. Står det något annat i reglerna så är det fel, för "Så brukar vi inte göra!".Bart skrev:
Sonen som nyligen tog körkort menar att högerregeln inte gäller om bilen först passerar en cykelbana. Vad som gäller istället vet jag inte.
Det är alltså som på bilden nedan.
Gult streck är cykel/ gångbana.
Grön har väjningsplikt enl högerregeln, men skulle då inte ha det om sonen har rätt.
Nån som vet?
Det är alltså som på bilden nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult streck är cykel/ gångbana.
Grön har väjningsplikt enl högerregeln, men skulle då inte ha det om sonen har rätt.
Nån som vet?
Redigerat: