776 läst ·
6 svar
776 läst
6 svar
Vem försäkrar ett dödsbos industrifastighet
Hej forumet, min släkting som gick bort ägde en liten slask-tomt som har noll i tax-värde, ligger inom tätbebyggt område i ett fint villakvarter - men aldrig varit försäkrad. Det är en ej byggbar (400 kvm) prickmark som blev över i samband med en reglering på 70-talet. Finns inget taxvärde men det står en del träd på plätten så jag undrar om någon vet hur kan kan försäkra den i avvaktan på att det blir arvskifte senare i höst ? Mest för risken att det ramlar ned saker på folk. Idag är släktingens dödsbo ensam ägare.
Sälktingen hade inte försäkrat denna fastighet, ägde heller ingen annan så det finns ingen befintlig villahem att komplettera.
Tacksam för alla tips
Sälktingen hade inte försäkrat denna fastighet, ägde heller ingen annan så det finns ingen befintlig villahem att komplettera.
Tacksam för alla tips
Det skulle jag inte brytt mig om alls. Vad skulle kunna hända i verkligheten?
Att ungar tar sig in och klättrar upp och sedan faller ner från trädet kan knappast vara trädägarens ansvar. Skall alla individuella träd i Sverige stängslas in. Likaså alla sjöar och berg. Det låter helt orimligt.
Att ungar tar sig in och klättrar upp och sedan faller ner från trädet kan knappast vara trädägarens ansvar. Skall alla individuella träd i Sverige stängslas in. Likaså alla sjöar och berg. Det låter helt orimligt.
Tack jag har dålig koll på detta, men just olycksfallsrisken om det brakar ned något träd på tomten t.ex lär väl markägaren/dödsboet få krav på sig att reparera eller ersätta skador. Mest detta jag tänkte på, inte att det springer obehöriga på en ödetomt. Finns väl någon form av förvaltaransvar även för obebyggda tomter så att det inte blir farligt att vistas där pga dåligt underhåll - eller ?
Inte för träd, åar, älvar eller sjöar och berg.O olof63 skrev:Tack jag har dålig koll på detta, men just olycksfallsrisken om det brakar ned något träd på tomten t.ex lär väl markägaren/dödsboet få krav på sig att reparera eller ersätta skador. Mest detta jag tänkte på, inte att det springer obehöriga på en ödetomt. Finns väl någon form av förvaltaransvar även för obebyggda tomter så att det inte blir farligt att vistas där pga dåligt underhåll - eller ?
Vad gör det om det blåser ner ett träd på enskild tomt.
Personligen är jag övertygad om att du oroar dig helt i onödan.
Skulle dödsboet kräva skadestånd mot dig själv?
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Generellt gäller i Sverige att du kan bli skadeståndsskyldig om du agerat vårdslöst ELLER Oaktsamt.. Dödsboet skulle alltså kunna bli ersättningsskyldigt OM det ex. inte årtgärdar ett träd som man VET kommer att falla snart. Då ex. ett träd som man VET är helt dött sedan länge, eller ett träd som en expert (aborist) dömt ut att det kommeratt falla typ igår. Det är inte oaktsamt att ha träd på sin tomt, ens vid tomtgränsen, ,men det kan vara oaktsamt att ha ett träd där som du med säkerhet vet kommer att falla i nästa storm. Men då skall det antingen finnas ett expertutlåtande om den överhängande risken, som du tagit del av, eller en risk som är fullkomligt uppenbar för vem som helst, ex. ett träd som redan fallit men fastnat på vägen ned.
Men det kan finnas andra liknande risker.
I praktiken händer det aldrig, du kommer inte att bli ersättningsskyldig för något som händer på en ödetomt. Möjligen för " de trehundra nedgrävda gift tunnorna (var ju en industritomt?)".. Men det kan du inte heller försäkra dig mot.
Men det kan finnas andra liknande risker.
I praktiken händer det aldrig, du kommer inte att bli ersättningsskyldig för något som händer på en ödetomt. Möjligen för " de trehundra nedgrävda gift tunnorna (var ju en industritomt?)".. Men det kan du inte heller försäkra dig mot.
Klicka här för att svara