Jag försöker ta reda på hur det ligger till med tömning av sluten tank för privatpersoner, jag bor i eskilstuna kommun och har letat på deras sida samt på eskilstuna energi och miljös sida men det enda som står är att kommunen har monopol på avfallstjänster (detta står på andra kommuners hemsidor också att de har och som jag uppfattat det så är det en lagstiftad lag som alla kommuner måste följa) och slamtömning ingår alltså i denna lag. Det är även det jag hittar hos alla kommuner när jag googlar, att det bara är de som får slamtömma men jag hittar ingenstans där det står något om att det bara är kommunen (eller den entreprenör de anlitat) som får tömma slutna tankar, det står bara att det går att beställa av dom.

så min fråga är alltså, ingår tömning av slutna tankar i detta lagstiftade avtal som kommunerna har eller gäller det bara slamtömningen?

någon som vet?

Ja det är monopol. Slammet hämtas sv kommunens upphandlade entreprenör (om det inte finns egna slambilar) och de transporterar det till närmsta avloppsreningsverk för behandling.

Slam från 3 kammarbrunnar går det ansöka om att få ta om hand om själv, men det är omständligt med lagringsplats och så...

utan det jag undrade var om det finns någon lag på att kommunen måste tömma slutna tankar (alltså till toalett) inte att det är de som ska slamtömma (två och trekammarbrunnar) för det vet jag redan.
Jag vet att det bara är kommunen som får slamtömma, men är det bara kommunen som får tömma slutna tankar som går från WC eller får man använda vilket företag man vill för den tjänsten?

Varför frågar du? Vilka alternativ tänker du dig?... Har du en egen slambil?

Gäller frågan mer precist själva tömningen av den slutna tanken, transport eller deponeringen av möget?

Ja man kan säga att jag har egen slambil, genom arbetet.

Det jag undrar är om kommunen kan säga något om jag inte använder mig av dem när jag tömmer min slutna tank eller ej, vet att de har monopol på hushållsavfall och dit räknas slam från två och trekammarbrunnar men det jag undrar är fortfarande om kommunerna har monopol på att tömma slutna tankar.

jag har läst kommunens renhållningsföreskrift men jag hittar inget om just det jag undrar över, därför jag frågar. Där står det bara att de har som jag skrivit tidigare monopol på att slamtömma, det är ju skillnad på slamtömning och töming av sluten tank (wc)

Du får inte tömma tanken själv. Slam som slam. Varför räknar du inte tankens innehåll som slam?

så jag får inte ta in någon annan entreprenör heller? något företag som arbetar med det?

trodde det var skillnad på slam och slam nämligen! trodde slam var det som kom från BDT.

Du får Väl ringa din kommun o fråga. Hade du tänkt tömma slammet på kommunens tömningsplats eller hade du tänkt o dumpa det någon annanstans?

Spontant så tvivlar jag på att det kommer att gå igenom då kommunen har slutit avtal med ett företag att ta hand om all tömning i ditt område.

Tvivlar oxå. Det fick inte chauffören i vår kommun iaf..

Kommunen bygger ju på att alla ska behandlas lika...

Kika på renhållningstaxan oxå där bör stå vad som ingår i avgiften...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.