5 107 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Vem får köra i bussfilen?
Det enda som behöver ändras från nuvarande regler i denna fråga, är att motorcyklister behöver få ett generellt tillstånd att använda bussfiler, utan extra skyltning. Det påverkar inte busstrafikens framkomlighet alls och är mycket säkrare för motorcyklisten.
Tja, delvis.Fordonsskatter är ju en extraskatt som enbart drabbar de som äger ett fordon. 20+ miljarder årligen. Lägg till straffskatter på drivmedel så är det väl i klass med anslaget för vägunderhållet. Det är ju en extra skatt för de som äger fordon, utöver att de förstås även betalar vanlig skatt som är med och betalar vägar.P Pin skrev:
P Pin skrev:
Som jag även skrev så anser jag en skatt ska baseras på mer än en parameter. Inte vad som är politiskt populärt men exempelvis slitage och användning. Om det är svårt att förstå kan jag förtydliga... Med rent påhittade siffror.Demmpa skrev:
Bil 2000kg, 250hk
Slitage 2345:- per år
Användning 500:- per år
Registeravgift 200:- per år
Cykel 25kg, 0,5hk
Slitage 250:- per år
Användning 500:- per år
Registeravgift 200:- per år
Även cykelbanor behöver ju underhållas, visst sliter ju inte cyklar bort asfalten men oavsett behöver de underhållas.
Användning. Bygger man en väg för 50 miljoner och den kan hantera 10 000 fordon om dagen, oavsett om det är cyklar eller bilar så är kapitalkostnaden densamma. Om man istället kan få in 20 000 cyklar så kan avgiften för det fordonsslaget halveras.
Det handlar mer om att om man nu har en viss skatt som drabbar endast vissa medborgare så bör den utformas "rättvist".
Man skulle kunna jämföra det med att alla fastighetsägare får betala en VA avgift och dessutom betala för varje liter vatten man förbrukar. Sen låter man fritidshus ha gratis VA och vatten för att de ändå förbrukar så lite relativt.
Men men, det är ju inte så skattesystem är uppbyggda. Det handlar om att få in så mycket pengar som möjligt på så enkelt och stabilt sätt som möjligt utan att för många protesterar. Transporter, fastigheter, konsumtion, inkomster.
Varierar stort vilken cykelbana som används. Inte speciellt svårt att se var riskerna finns vid studier av cykelbanor. Landsbygden kan vara bättre.Tomtom79 skrev:
Låt oss ta ett fåtal exempel från mitt närområde utöver ovan.
Passage nära parkerade bilar, det behövs 1.5 meter för att inte plockas av dörrsuppslag.
Cykelbana svänger ut framför parkerade bilar ut mot trafiken med sikt dold av träd, buskar och/eller bilar gärna med trotoarkanter som förhindrar undanmanöver. Gärna direkt innan korsning med avsaknad av sikt. Bonus även för löv, grus, snö, is, brunnslock och färgglada målningar.
Oklara cykelöverfarter för både cyklister och bilister.
Cykelbanor upphör tvärt utan skyltning. Då ska vi inte ens börja diskutera skyltningsfrågan.
Cykelbanor över går till busshållplats, bussfil eller väg utan förvarning eller sikt för bakomvarande trafik.
Eller så kör man på vägen utvalda sträckor för att minimera riskerna.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Då tycker jag det är väldigt urkorkat att ha målat heldragen linje mellan kollektivkörfältet och det normala körfältet. Det behövs ändå ingen heldragen linje, för det kan ju gå lika bra att hellre ha streckad linje+texten "BUSS" i det körfält som är kollektivkörfält.Tomtom79 skrev:
Det märkliga är kanske att bussfilens enda nytta är att kollektivtrafik ska kunna ta sig fram snabbt och effektivt enligt en tidtabell trots varierande trafik. Om då en cykel ligger och trycker i bussfilen försvinner meningen med bussfilen. Det är ju inte alla cyklister som susar fram i spandex eller el-assisterat utan många vinglar på i 10km/h. Då kan man ju tycka att det är bättre att cyklisten stoppar upp biltrafiken. (jag kanske inte tycker det men om man ser på meningen med bussfiler)
Är det då dessutom heldragen linje så får inte ens bussen ta sig förbi!
[bild]
Det hade kunnat vara en god idé att ha ett separat cykelfält längst till höger i kollektivkörfältet, så att cyklisterna kan ha ett eget separat (smalare) körfält, på så vis skulle det ju bli enklare för bussförare att komma förbi långsamma cyklister. Plus, det skulle ju vara mycket säkrare att cykla om det alltid finns separat cykelbana eller cykelfält för cyklisterna.
Att anlägga nya cykelbanor kan dock innebära att gatuparkeringar försvinner, för att ge plats för cykelbana, men cykelbanor borde prioriteras före parkeringsplatser på gatan. Det borde ju gå att ha eventuella garage med parkeringsplatser i just innerstaden, alternativt borde Stockholms tunnelbanenät ha varit såpass väl utbyggt att det varit enkelt att resa med tunnebana inom storstadsområdet, då hade sannolikt mycket mindre bilar, eller helst av allt inga bilar, behövts och antalet parkeringsplatser hade sålunda kunnat vara mycket mindre.
Nej, sluta. Det är bra att inte bussarna byter körfält när de nu fått ett eget. Och hur många ggr har man sett att bussarna hindras av cyklister i bussfilen i innerstan?B Björn He Bergman skrev:Det hade kunnat vara en god idé att ha ett separat cykelfält längst till höger i kollektivkörfältet, så att cyklisterna kan ha ett eget separat (smalare) körfält, på så vis skulle det ju bli enklare för bussförare att komma förbi långsamma cyklister. Plus, det skulle ju vara mycket säkrare att cykla om det alltid finns separat cykelbana eller cykelfält för cyklisterna.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Ett problem med heldragen linje är att om man som bilist skulle köra in i ett kollektivkörfält (av misstag) så får man inte lämna kollektivkörfältet eftersom det är förbjudet att köra över en heldragen linje... Då måste man tydligen köra vidare i kollektivkörfältet tills det upphör och först då försöka byta körfält.K Kane skrev:
På motorvägar, bl.a. E4/E20 norrut från Bredängs trafikplats, finns ju förresten ett kollektivkörfält närmast vägkanten. Jag kom att tänka på något jag läste i Körkortsboken, nämligen att vid motorkrångel eller annan dylik olyckshändelse på motorväg ska man se till att stanna på vägrenen - men om nu det är ett kollektivkörfält närmast vägkanten, ska man då tolka det som att kollektivkörfältet räknas som en vägren?
Det är så jag tolkar det i alla fall.
Nä vid problem får du inte köra in i kollektivkörfältet eftersom det är heldragen linje som du inte får passera…B Björn He Bergman skrev:Ett problem med heldragen linje är att om man som bilist skulle köra in i ett kollektivkörfält (av misstag) så får man inte lämna kollektivkörfältet eftersom det är förbjudet att köra över en heldragen linje... Då måste man tydligen köra vidare i kollektivkörfältet tills det upphör och först då försöka byta körfält.
På motorvägar, bl.a. E4/E20 norrut från Bredängs trafikplats, finns ju förresten ett kollektivkörfält närmast vägkanten. Jag kom att tänka på något jag läste i Körkortsboken, nämligen att vid motorkrångel eller annan dylik olyckshändelse på motorväg ska man se till att stanna på vägrenen - men om nu det är ett kollektivkörfält närmast vägkanten, ska man då tolka det som att kollektivkörfältet räknas som en vägren?
Det är så jag tolkar det i alla fall.
Nej verkligen inte. En vägren är en vägren och ett kollektivkörfält är ett kollektivkörfält. Det ena blir aldrig i det andra.B Björn He Bergman skrev:På motorvägar, bl.a. E4/E20 norrut från Bredängs trafikplats, finns ju förresten ett kollektivkörfält närmast vägkanten. Jag kom att tänka på något jag läste i Körkortsboken, nämligen att vid motorkrångel eller annan dylik olyckshändelse på motorväg ska man se till att stanna på vägrenen - men om nu det är ett kollektivkörfält närmast vägkanten, ska man då tolka det som att kollektivkörfältet räknas som en vägren?
Det är så jag tolkar det i alla fall.
Däremot är det förstås bättre att stanna i kollektivfältet om du får motorstopp, än att stanna i något av de övriga körfälten, när vägren saknas.
Vad är det som är sant?C cpalm skrev:
Att det är bättre att fortsätta åka i bussfilen fast man inte får, om man råkat ramla över en heldragen linje?
Att bussfilen är att likställa med vägren om man råkar behöva en vägren?
Inget av det kan läsas i trafikförordningen och jag är tveksam till att någon domstol skulle gjort någon tolkning i ärendet, eftersom det i verkligheten inte är något problem alls.
