28 809 läst ·
46 svar
29k läst
46 svar
Vem får göra "Utsättning eller Lägeskontroll"?
Har just fått bygglov på ett garage i Uppsala. Total byggovs avgift 11920 varav 6000:- för utstakning!
En platta på 6x8 meter. Ringde upp och frågade om det stämde.
I Uppsala hade jag fått gjort utstakningen själv eftersom jag är snickare med god kännedom för en så pass enkel platta om det inte var för att den var i tomtgränsen.
Hade jag fått göra det själv så hade kostnaden blivit 20% = 1200:- i mitt fall.
Men eftersom det är i tomtgränsen måste de sätta ut vilket kostar 2000:-
Sparade alltså 4000:- på ett telefonsamtal...
En platta på 6x8 meter. Ringde upp och frågade om det stämde.
I Uppsala hade jag fått gjort utstakningen själv eftersom jag är snickare med god kännedom för en så pass enkel platta om det inte var för att den var i tomtgränsen.
Hade jag fått göra det själv så hade kostnaden blivit 20% = 1200:- i mitt fall.
Men eftersom det är i tomtgränsen måste de sätta ut vilket kostar 2000:-
Sparade alltså 4000:- på ett telefonsamtal...
Du verkar ganska övertygande men det du skriver är inte helt sant. Vi har gjort all utsättning och kontrollmätning av nybygge med garage. Lämnade in en kortfattad beskrivning på mätteknisk kompetens på byggsamrådet och fick OK för utsättning och kontroll, ingen mättekninskt certifierad firma. Skall tilläggas att jag har tillgång till en gammal men fullt fungerande totalstation och fick beställa kordinater på polygonpunkter för hela 120kr för att kunna orientera mig. Det var inga konstigheter öht och inget krångel med kommunen alls. Har för mig att det handlade om ca 10000kr som jag sparade.volvo skrev:1. Nej. Skall vara en certifierad firma som kan styrka sina meriter. Tex Metria.
2. Det vet den som har "godkänd mätteknisk kompetens".....Relationsmått är att man på ritning anger de exakta måtten som byggnaden fått. De kan ju avika något från de som redovisats på tidigare ritningar eftersom byggtoleranserna kan ge och ta några millimeter hit eller dit. Koordinaterna är de exakta punkter i kommunens koordinatnät som dina hushörna hamnat på. (typ GPS koordinater) Detta behövs så att kommunens kartor skall vara aktuella och uppdaterade.
3. Det är bara att pynta och se glad ut. Att tillbyggnaden skulle sättas ut och lägeskontrolleras togs förmodligen upp på samrådet och i kontrollplanen.
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Är sedan många år verksam som mätningsingenjör. Utstakning, inmätning etc. är inget som vilken snickare som helst besitter kunskap i! Det finns en högskoleutbildning för att bli mätningsingenjör. I den kommun där jag är verksam krävs en ceritfiering av kommunens bygglovavdelning. Det har de stora i branschen som NCC, Peab, Skanska etc. men inte många utöver det. Har man inte den ceritfieringen får man heller inte göra kvalificerade utstakningar inom planlagt område. Det krävs också att man kan lämna koordinater på byggnads läge till kommunen för att karthållningen ska stämma. Kan man inte det, debiteras man för det eftersom kommunen får utföra det arbetet. Kommuner har också rätt att ta ut en grundavgift (20-25%) för utstakning eftersom de är skyldiga att hålla ett kartverk och mätnät. Om någon annan anlitas för själva mätarbetet sparar man i regel väldigt lite. I min kommun gör vi alltid erfoderligt antal grovustatkningar och finutstakningar (företrädesvis på byggprofilerna). Det kan bli flera tillfällen men vi tar aldrig ut mera än för en gång. Just nu har förhandlas om skärpta krav och det kan bli en återgång till tidigare bestämmelser, då endast kommunerna (eller av dem certifierad firma) fick göra utstakningar av detta slag. Lantmätare nämns här ovan, han gör i princip fastighets- och gränsbestämningar etc. men han mäter sällan eller aldrig. Det är det mätningsinjörerna som gör. Kommernas bygglovsavdelningar är de som svarar på frågor beträffande krav på utstakning av certifierad personal krävs eller ej. För enklare tillbyggnader som inte ligger nära gräns lämnas i regel undantag. För fastigheter som ligger utanför planlagt område krävs ingen utstakning. Dock är det förvånansvärt ofta byggarna vill ha hjälp med detta även om det inte krävs, de sparar om inte annat mycket tid och behöver heller inte ta ansvar för något de kanske känner sig osäkra på.
Bra svar!
Vill bara förtydliga en sak så som jag uppfattat det. Det finns inga legala krav på att utsättning ska göras av certifierad firma eller liknande! Kommunerna har sina rutiner och där sammanfattar Roger_Gustavsson hur det ofta ser ut. Det finns dock en hel del okunskap inom kommunernas förvaltning och jag skulle inte bli förvånad om många av dessa rutiner kring utsättning som finns i landet inte skulle klara en juridisk granskning.
Vill bara förtydliga en sak så som jag uppfattat det. Det finns inga legala krav på att utsättning ska göras av certifierad firma eller liknande! Kommunerna har sina rutiner och där sammanfattar Roger_Gustavsson hur det ofta ser ut. Det finns dock en hel del okunskap inom kommunernas förvaltning och jag skulle inte bli förvånad om många av dessa rutiner kring utsättning som finns i landet inte skulle klara en juridisk granskning.
I lagtexten står det att "kommunen skall skyndsamt staka ut byggnaden", men i praktiken så har inte alla kommuner kart- o mätkontor.
Så då godkänner man utsättare, mätingenjörer enligt de texter jag skrivit förut. Givetvis ksnek inte alla kommuner jobbar så, men enligt lagen ska alla byggnader stakas ut.
Att andra än kommunen får göra det är ett avsteg från lagen, men ett avsteg som gynnar befolkningen, om det sköts av kvalificerad personal.
Så då godkänner man utsättare, mätingenjörer enligt de texter jag skrivit förut. Givetvis ksnek inte alla kommuner jobbar så, men enligt lagen ska alla byggnader stakas ut.
Att andra än kommunen får göra det är ett avsteg från lagen, men ett avsteg som gynnar befolkningen, om det sköts av kvalificerad personal.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Fram tom 2010-07-01 stod det i Mätningskungörelse (1974:339) om certifierade utstakare. I denna lag styrdes detta om vem som hade rätt att utföra uppgiften. 1 juli togs denna lag bort och efter det finns det på många kommuner ett vakuum där man inte löst det helt och fullt. I en del kommuner kommer det förmodligen läggas in i kraven för bygglov, och i en del kommuner finns det redan.injonil skrev:Bra svar!
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Det vakum som nämns är nog bara temporärt eftersom nya regler är under utredning och antagligen kommer regelverket att skärpas, färre kommer att få rättighet för utsättningar. Detta är antagligen ett resultat av att alltför många fel har begåtts på senare år. Kommunerna bestämmer inte taxor och regelverk på egen hand. Tror nog det kommer att tåla en granskning.
Längre upp i tråden nämns kostnader som någon tycker verkar orimligt dyrt med avseende på nedlagd tid. Det kan man tycka men det är långt ifrån nedlagd tid som ingår i kostnaderna. Det handlar om offentliga handlingar som ska arkiveras för all framtid, sådant kostar. Handläggning är dyrt, många personer med olika kunskapsområden är inblandade i processen. För en utsättning är i regel tiden i fält den minsta posten. Men den som ska bygga får ju reda på vad det kostar innan denne sätter igång. Har man dessutom anlitat en byggare/hantverkare värd namnet vet han också vad som gäller. Om han inte vet vad som gäller, välj en annan! I regel är byggfirmorna flitiga besökare på kommunernas bygglovsavdelningar och kännedom om hur de olika firmorna brukar agera finns, tro mig. I lågkonjukturer brukar det bli en del strul med okända företag som normalt inte verkar på orten.
Längre upp i tråden nämns kostnader som någon tycker verkar orimligt dyrt med avseende på nedlagd tid. Det kan man tycka men det är långt ifrån nedlagd tid som ingår i kostnaderna. Det handlar om offentliga handlingar som ska arkiveras för all framtid, sådant kostar. Handläggning är dyrt, många personer med olika kunskapsområden är inblandade i processen. För en utsättning är i regel tiden i fält den minsta posten. Men den som ska bygga får ju reda på vad det kostar innan denne sätter igång. Har man dessutom anlitat en byggare/hantverkare värd namnet vet han också vad som gäller. Om han inte vet vad som gäller, välj en annan! I regel är byggfirmorna flitiga besökare på kommunernas bygglovsavdelningar och kännedom om hur de olika firmorna brukar agera finns, tro mig. I lågkonjukturer brukar det bli en del strul med okända företag som normalt inte verkar på orten.
Min skepsis till kompetensen hos tjänstemän vid kommunerna bygger på egna erfaranheter.
Det stod klart på kommunens hemsida att det inte krävdes utsättning för de förhållanden som gällde min utbyggnad, ändå krävde handläggaren utsättning.
En av bygglovshandläggarna (tekniker) förklarade för mig att våtrum måste byggas av certifierad personal och att VVS-dragning inte fick utföras av privatpersoner.
Det stod klart på kommunens hemsida att det inte krävdes utsättning för de förhållanden som gällde min utbyggnad, ändå krävde handläggaren utsättning.
En av bygglovshandläggarna (tekniker) förklarade för mig att våtrum måste byggas av certifierad personal och att VVS-dragning inte fick utföras av privatpersoner.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Kommunerna bestämmer faktiskt taxorna på egen hand, men med ganska begränsande principer i botten som gör att det inte får vara orimligt och att det måste bygga på den reela kostnaden... Sveriges kommuner och landsting ger ut exempelskrifter med exempel och råd.. som många kommuner följer ganska väl...Roger_Gustavsson skrev:Det vakum som nämns är nog bara temporärt eftersom nya regler är under utredning och antagligen kommer regelverket att skärpas, färre kommer att få rättighet för utsättningar. Detta är antagligen ett resultat av att alltför många fel har begåtts på senare år. Kommunerna bestämmer inte taxor och regelverk på egen hand. Tror nog det kommer att tåla en granskning.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Intressant. Detta skrev du förvisso innan nya PBL:en började gälla, vet du om det är samma sak fortfarande?Roger_Gustavsson skrev:
Vi skall bygga utanför Göteborg, i Härryda kommun, ingen detaljplan finnes, och kan tänka mig att mäta själv (ingen utbildning på detta) om det är tillåtet. Kan varje kommun/handlläggare kräva certifierad mätning om de vill, eller hur är det egentligen?
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Samma sak gäller fortfarande. Däremot så har du ansvaret för att det blir rätt, och jag tycker inte att man ska förringa yrkeskunskapen hos en "riktig" mätningsingenjör.... Jag har sett en hel del misstag som "händiga" snickare och gör-det-självare lyckats med....martinradbo skrev:Intressant. Detta skrev du förvisso innan nya PBL:en började gälla, vet du om det är samma sak fortfarande?
Vi skall bygga utanför Göteborg, i Härryda kommun, ingen detaljplan finnes, och kan tänka mig att mäta själv (ingen utbildning på detta) om det är tillåtet. Kan varje kommun/handlläggare kräva certifierad mätning om de vill, eller hur är det egentligen?
Det står väl i bygglovet vem som ska göra det?
I mitt bygglov blev jag påtvingad det från kommunen , byggfirman gör dok utstakningen själva och sen kommer kommunen och dubbelkollar, 11 000kr ska de ha för detta kalas, ca 10 minuter bilkörning och kanske 1 timmes jobb, sen ska de så klart ha en extra slev med pengar för lägeskontrollen med innan plattan gjuts.
Samma tråkigheter här i Värnamo iaf, kommunen kämpar med alla vapen de kan för att folk inte ska bygga, är det inte avgifter så är det tramsiga regler och grejer man hittar på för att det ska bli riktigt tokdyrt, den nya pbl har verkligen varit till stor hjälp för kommunen och ett svart hål för plånboken...
I mitt bygglov blev jag påtvingad det från kommunen , byggfirman gör dok utstakningen själva och sen kommer kommunen och dubbelkollar, 11 000kr ska de ha för detta kalas, ca 10 minuter bilkörning och kanske 1 timmes jobb, sen ska de så klart ha en extra slev med pengar för lägeskontrollen med innan plattan gjuts.
Samma tråkigheter här i Värnamo iaf, kommunen kämpar med alla vapen de kan för att folk inte ska bygga, är det inte avgifter så är det tramsiga regler och grejer man hittar på för att det ska bli riktigt tokdyrt, den nya pbl har verkligen varit till stor hjälp för kommunen och ett svart hål för plånboken...