Ja, vi köpte en nybyggd br av ett av de största byggbolagen 2007. I dag upptäckte vi att en av de understa väggkakelplattorna mot golv i duschkabinen är missfärgade. Har förmodligen skett ganska snabbt. Kakelplattan har gått från att vara helt vit till att ha en ca en dm horisontell o ca fyra cm bred ljusgrå färgskiftning eller fläck kanske man ska kalla det. Ser att kakelplattan ovanför har en tunn nån cm vertikal spricka ned till tätskiktet mot den understa skadade plattan. Undrar om man har nån chans få ersättning mot byggbolaget. I handlingarna pekas det mer generellt mot typ Garboförsäkring från byggbolaget o mer mot byggnadens skador ej enskilda br. Dvs efter två års besiktningen. Vi har en tecknad hemförsäkring med yt o tätskiktsskador som täcks, så det är kanske mot den jag ska luta mig mot å kontakta. Men det känns pyrt om ett materialfel orsakat detta å borde gå på de som byggt det tycker jag. Vill helst inte hamna i nåt bollande mellan dessa parter..nån som känner till nåt liknande fall o väg å gå?

Tilläggas kan att en granne ovanför fick en missfärgade kakelplatta o en fuktfirmakille borra ett hål i väggen på vårt vindsförråd för å fuktmätta,dvs baksida grannens badrum. Han hitta ingen noterbart fukt,så det fick vara. Ska kolla hur grannens fläck ser ut,det var oxå lågt mot golv. Hör det till vanligheterna att kakel missfärgade vid fukt? Det är nästan som en gråvit hinna om jag skulle beskriva fläcken. Känns mer som den kommit innifrån materialet.

Redigerat:
T
Behöver inte betyda att det är en fuktskada, har sett trådar innan på forumet med samma problem med att kakelplattor har blivit missfärgade efter en tid.

Tycker ändå det är märkligt att sprickan är just i plattan ovanför. Men kan tycka att den då borde blitt missfärgad. Sprickan är så tunn så det känns tveksamt om den går igenom hela plattan.Kakelfogen emellan är hel o fin i vart fall. Vi har ett till badrum o där var det också en tunn spricka,typ där badkarets blandare är fastsatt. Där la vi in lite typ silikon.Då ytterst lite vatten kommer direkt på. Plattorna är av märke höganäs o tycker det är kasst att de har/blir sånna defekter.:(

Knackar jag på plattan så är det precis lika ljudmässigt,inga konstigheter, jämfört med andra plattor.

Redigerat:
Till att börja med så skall inte plattor spricka, men det är troligen inget problem ur fuktsynpunkt. Bakom plattorna finns tätskiktet. Om badrummet byggdes 2007, så är det troligen s.k "rollat tätskikt". Det består i så fall bla. av ett gummiartat skikt som rollats ut. Det skall tåla lite sprickbildning i väggen bakom. Att plattor spricker beror för det mesta på någon form av rörelse i väggen bakom.

Normalt så har man 10 års garanti om man själv anlitar en plattsättningsfirma. Men här har ni ju "anlitat firman" vi bostadsrättsföreningen. Jag tror att första åtgärden är att anmäla skadan till föreningen, och ev. även till ert eget förs. bolag. Bolaget bör kunna råda er om gången gentemot byggaren via föreningen, såvida de inte ersätter något själva. Det lär de bara göra om det finns en fuktskada.

Det kan också vara så att ni har en fuktskada i väggen, som därmed sväller, rör sig, och det blir spricker. Men det brukar också betyda att plattor lossnar, så att man hör att det är bom bakom plattan när man knackar på den.

Missfärgingen kan nog ha många orsaker. Men EN orsak kan vara att det är väldigt blött bakom plattan, som suger i sig fukt, detta kan då synas igenom.

En teori när sådant händer är att det kan finnas en felaktigt utförd fog i vägg - golv vinkeln. OM där är en mjukfog (silikon) så skall den utyföras så att den inte bottnar in mot väggen. Vatten skall kunna passera bakom fogen utanpå tätskiktet, och i hörnet ledas ner på golvet under klinkers, och mot golvbrunnen. Om där då är tätat med silikon, så kan man tänka sig att det står en vattenpelare bakom plattan. Felet kan då ha förvärrats om en platta ovnaför har en spricka som kan "suga" in vatten till bakom plattorna.

Ja, det ligger en silikonsträng mellan golv o vägg.Den går upp lite på utsidan väggplattor. En sak jag noterar är att det är som silikonsträngat ytterligare upp nån cm i varje väggfog. Men just i duschkabinen är det lite mörkt där ,dvs det verkar vara små glipor mellan silikonet och kakelfogar där.Men endast i strängarna upp i fogar, ej längs plattorna.Silikonet har dock inte släppt nämnvärt tycker jag. Vill inte vara där å peta men det är väl duschvattnet som påverkat det hela? Utanför kabinen ligger det emot helt. Den grå fläcken är stor men den är vit på alla ytterkanter plattan,dvs mot fogarna.

Var upp till grannen som haft problem med platta tidigare. Var också längst ner men ända in i en hörnplatta i duschen. Fläcken såg ut som våran bara något ljusare. Enligt henne fanns den inte där då de köpte lägenheten för 4a år sen. Men fuktkollare o försäkringsbolag säger att det ej är fuktskada. Enligt grannen blir fläcken mörkare ibland för att nästan försvinna ibland. Verkar dock synas mer när de duschat.

I dag duschades det en gång på morgonen. Drog på handdukstorken mer för å få varmt i toalett-duschrum. Nu för en timme sen så ser vi att du har en nästan exakt lika fläck som den första vi har(1 dm lång o några cm bred) 1 kakelplatta hitåt i duschen. Plattan emellan är helt mattvit som den ska vara. Tycker det verkar helkonstigt då allt ser så fräscht ut i övrigt. Skulle rimligen vara jätteläckage in+ att plattorna skulle börja släppa då det rimligen borde vara minst en dl vatten bakom om det var motsvarande mängd vatten som fläcken..

Fann detta inlägg o även om det är andra plattor, ser det kanske ut å stämma mot att det är fukt bakom plattorna-å andra sidan verkar svaren gå mot att är tätskiktet under plattorna ok är det mer ett kosmetiskt problem..

http://www.byggahus.se/forum/badrum/113117-kommer-fukten-forsvinna-bilder.html

Redigerat:
Fast egentligen skall man inte behöva acceptera det som estetiskt problem heller. Frågan är väl hur långt man orkar driva det.

Jag tror att vi måste förtydliga en sak. Tätskiktet sitter bakom plattorna. Plattorna är inte en del i tätskiktet, inte heller fogen mellan plattorna eller silikonen mellan vägg och golv. Även om du skulle kunna ta bort alla plattorna så ska badrummet fortfarande vara tätt.

Det låter kanske lite som om det kommer in vatten bakom plattorna (vilket är fullt normalt och ok), men att din platta av någon anledning blir missfärgad av det. Jag har sett en tråd av någon vars plattsättare hade skrivit med tusch på baksidan av hans plattor, och det lös igenom! Kanske sitter det kvar gammal asfalts-tätning bakom plattorna som färgar igenom när det blir fuktigt?!? Eller om det är mörk fog på golvet kanske kakelplattorna har sugit upp pigment på något sätt? Låter egentligen helt orimligt det också, men vet inte vad det kan vara annars...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.