Byggahus.se

Vem betalar om roboten krockar med bil?

29k läst  261 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Strikt ansvar enl. Trafikskadelagen avser personskada och vissa sakskador. Övriga sakskador regleras enl. skadeståndslagen
    regler om vållande och ansvar ( Culpaansvar ).Skadeorsaken är bristfällighet på roboten vilket ger strikt ansvar. Roboten är
    fastighetstillbehör och skadevållare . Skador som roboten orsakar borde regleras genom fastighetens försäkringsbolag som har
    regressrätt . Skaderegleringen bör ske mellan försäkringsbolagen . Fel på roboten är mellan ägare och leverantör .

2. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Det står inte så i trafikförsäkringsförordningen.
    Jo det har med alla former av robotar att göra i slutändan.
    Och lagen kan aldrig skrivas om eller tolkas så att nya företeelser som skenande robotar ska kunna bli någon utomståendes ansvar, givet att den som ev skadar en robot iaf inte haft chans att undvika kollision.

3. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Så är det redan nu med t ex hästar även när de deltar i trafiken med ryttare på hästen

4. T
    Medlem · Nivå 15
    Jag avskyr hundar mer än de flesta andra djur fast jag vet att deras beteende är i stort ägarnas fel. Jag kör inte på dom med avsikt men jag skulla aldrig väja och riskera en dikeskörning.

5. T
    Medlem · Nivå 15
    Först av allt ska det kanske fastställas om gräsklippare får köra på allmän väg. Godkända bromsar? Belysning?
    Sedan: finns drifttillstånd för självgående fordon på allmänna vägar, ungefär som för autonoma bussar/lastbilar? Förmodligen inte.
    Då borde ansvarsfrågan vara ganska enkelt att besvara.
    Klipparen i fråga kör ju inte kitt på vägen utan bara nafsar på vägbanans kant. Men tillräckligt mycket för att kunna orsaka en påkörning, eller i värre fall, an panikartad avk ning av någon bilförare.

6. N
    Husägare · Nivå 5
    Ta valfri uppbearbetningsmaskin (ej registrerade fordon), skördetröska om du så vill, det är ändå "förare"/ägare som äger ansvaret för en förarlös maskin.
    Det samma gäller förarlösa truckar inom industrin. Smiter en automatiserad truck ut från ett inhägnat område, så är det ägaren som är ansvarig.

7. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Det låter som en professionell tolkning.

8. K
    Tillbyggare Nivå 9
    ???
    Hur då? Att bilföraren blir automatiskt ansvarig ifall han körde mer än 0 km/h?

9. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Väldigt användbart tex när man har en lösgrusgång som roboten måste passera.

Eller när den ska över staketet till grannen.

• Laddar…
  10. L
    Medlem Nivå 1
    Det är skillnad på en motorgräsklippare och ett trafikregisterat fordon. Alltså är bedömningen olika.

11. L
    Medlem Nivå 1
    För det första så är hela frågan om en förarlös truck löjlig för den smiter inte ut från sitt område. Den är programmerad att följa en viss rutt. Om den skall ändra rutten så krävs en ändring av programmet. För övrigt om vi nu skall tala om andra saker än just gräsklipparen som frågan gällde från början så kan bilföraren att pröva att det skall ersättas via ansvarsförsäkringen av den som äger den förarlösa maskinen, framrusande trucken, studsande bollen, självspringande buskar och vad nu som kan dyka upp i körvägen. Och om det inte går kan han pröva det på rättskyddet. Men gällande grundfrågan av gräsklipparen så får vållande skada gå på trafikförsäkring och skada på eget fordon via vagnskadeförsäkringen. Och ni som önskar diskutera andra fordon, saker etc kan vi öppna upp för detta i en annan tråd.

12. L
    Medlem Nivå 1
    Vad har det med saken att göra?? Om jag nu skulle vara det. Vilket jag inte är. Men jag kanske kan besitta viss kunskap ändå.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Ja, ungefär så är det. Och även om du står stilla får du troligtvis bekosta din egen skada

14. T
    Medlem · Nivå 15
    Detta svar är den enkla men inte uttömmande svaret. Alla bilister har inte vagnskadeförsäkring och vill inte har den. Gräsklippren har ju inte sprungit löst utan följer den programmerade ytan. Vilket tyvärr medför att den sticker ut på allmän väg ibland utan att det finns någon förare.
    Vad händer om jag väjer i panik nattetid när ett obelyst föremål dyker upp, jag slår runt och familjen skadas/dödas? Bara rent teoretiskt men ändå?

• Laddar…
  15. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Kom gärna med exempel på sakskador orsakade av motorfordon i trafik som inte ersätts som trafikskadeersättning.