Byggahus.se

Vem betalar om roboten krockar med bil?

28k läst  258 svar

1. P
    Medlem · Nivå 13
    OK, det må så vara.

2. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Man ska inte jämföra en robotgräsklippare med en hund. Vill man jämföra gräsklipparen med ett djur, välj då snarare en katt eller häst. Som hundägare har man ett extra stort ansvar (strikt ansvar) som man inte har med andra föremål/husdjur (förutom då bilen där man också har ett strikt ansvar)

3. Stefflo
    Husägare Nivå 2
    Mest nyfiken på vilken typ av klipprobot det var då denna tydligen också kunde hoppa? När har man roboten behov av denna funktion?

4. N
    Husägare · Nivå 5
    Om vi skalar upp robotgräsklipparen till en traktor...
    En självgående traktor, som kör på ett fält, styrd av GPS samt markstation, men som hittar på något eget, så är det ändå "maskinföraren"/ägaren som ansvarar för skador orsakade av den förarlösa maskinen.

5. L
    Medlem Nivå 1
    I den här frågan är du att ses som vållande. Skadorna på roboten går på din trafikförsäkring. Skadorna på din bil går på din vagnskadeförsäkring. Du får själv stå för självrisken. Men du bör ju tala med grannen och be han omvärdera gränssättningen för vart roboten skall gå.

6. L
    Medlem Nivå 1
    Traktorn är ett trafikregisterat fordon så andra regler gäller än för en robotgräsklippare. Roboten i det här fallet är inte att ses mer som en leksaksbil som råkat hamna ute på vägbanan.

7. T
    Medlem Nivå 1
    Bilägaren har störst ansvar och robotägaren är god tvåa. Tycker annars att Dans vinkel är intressantast! Robotar & AI är på g. Självkörande bil möter gräsklipparrobot? Hackad robot mosar grannens perenner? Man kan ställa upp många knepiga case och inser snabbt att juridiken är långsammare än tekniken..

8. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Vad har du för stöd för det?
    Varför är bilisten vållande?

9. L
    Medlem Nivå 1
    Jag förstod det som att bilisten var i rörelse. Enligt traiklagen är således bilisten vållande.

10. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Du är inte jurist va?

11. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Kanske inte vållande, men i alla fall ansvarig för skadan.

12. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Varför?
    Frågan ställs snart på som spets när vi har självkörande bilar i trafiken.
    Om det alltid ska vara det fordon som har högst intelligens inkopplad så bör det ju svårt för oss vanliga förare att försäkra bilen...
    Plötsligt skenar ett självkörande fordon mitt framför oss och vi får skulden ändå.

13. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Varför?
    Frågan ställs snart på som spets när vi har självkörande bilar i trafiken.
    Om det alltid ska vara det fordon som har högst intelligens inkopplad så bör det ju svårt för oss vanliga förare att försäkra bilen...
    Plötsligt skenar ett självkörande fordon mitt framför oss och vi får skulden ändå.

14. S
    Medlem · Nivå 12
    Man får fortfarande göra skillnad på ansvar och ersättning för egendom. Ersättning för egendom får man om man har en försäkring själv. Vill man hålla någon ansvarig för någonting vad det än må vara så blir det troligen en annan slags process.
    Det är samma sak om det brinner i ett flerbilsgarage. Det är inte den som åsamkat branden som får betala alla andras skador och har man då inte helförsäkrat så vet jag inte ens om man får ersättning?

15. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Det är väl för att regelverket ser ut som den gör. Det är inte mitt moraliska kompass som bestämmer vad som gäller men sveriges lagar.
    Sedan håller jag med om att man behöver se över regelverket när man får självkörande bilar. Inte för att de har högre intelligens eller för att vi behöver ändra vem som har förtur, men för att göra tydligt vem som ansvarar för självkörande bilar. Blir det producenten, ägaren eller brukaren? Men det har inget att göra med robotgräsklippare