5 070 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Vem betalar månadsavgift under reparationsarbete vid ägarbyte?
Du hade ju lämnat över redan? Menar dom att du ska betala avgiften medan nån annan har nycklarna?
Jag hade sagt att om de i förväg velat backa ur köpet hade det inte varit några problem för det blir ju fint med försäkringspengar till nytt kök och så kunde du ju sälja och få ett högre pris för lägenheten.
Men att i efterhand betala någon annans avgifter till BRF? Glöm det..... 🤔
Jag hade sagt att om de i förväg velat backa ur köpet hade det inte varit några problem för det blir ju fint med försäkringspengar till nytt kök och så kunde du ju sälja och få ett högre pris för lägenheten.
Men att i efterhand betala någon annans avgifter till BRF? Glöm det..... 🤔
Eftersom det är förenings ansvar ska de stå för ersättnings bostad.H Hammurajen skrev:Har sålt en bostadsrätt. Dagarna innan tillträdet upptäcks en vattenskada (upptäcks av mig, säljaren). Skadan berodde på en trasig avloppsstam under golvet och alltså inte en skada som var mitt fel eller berodde på min utrustning. Föreningen tar därmed reparationskostnaden på sin försäkring. Reparationsarbetet beräknas ta 2-3 månader.
Arbetet hindrar nya bostadsrättshavaren att flytta in. Jag som säljare krävs på månadsavgifterna fram till dess inflyttning kan ske. Har köpare/förening rätt att kräva det av mig? Känns som jag blev "straffad" för att jag upptäckte skadan innan tillträdet. Hade skadan upptäcks senare hade ju nya bostadsrätthavaren fått stå för månadsavgifterna och/eller ersättningsboende under reparationsarbetet (ev via sin hemförsäkring).
Klicka här för att svara