C
A Anaii skrev:
Det mest rimliga enligt mig är att den nya ägaren borde få någon form av kompensation, tex genom reducerade avgifter, från föreningen under tiden renovering/reparation pågår. Men det är upp till dem att komma överens om.
Köparens hemförsäkring ersätter. Någon nedsättning av avgiften är sannolikt bara aktuell om föreningen är vållande på något sätt.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Ja, det blir ju bekvämt för dem om en tredje part betalar.,

Som jag har förstått finns inget krav på en förening att sänka avgifter under reparationsarbete så det handlar i så fall om deras goda vilja. Krav på att föreningen ska underhålla och reparera finns däremot, och det gör de ju.

Tråkigt läge är det. Jag har haft god relation med både förening, mäklare och köpare, så att hamna i en tvist är inget jag önskar. Men vill ju heller inte behöva betala för saker om jag inte måste.

Ett tillägg förresten (vet inte om det påverkar?); Att det var en vattenskada var alltså känt av alla parter innan tillträdet (och är noterat i dokumentationen) - men skadans orsak, omfattning och reparationsbehovet blev klarlagt först efter tillträdet.

Föreningen menar att jag blir skyldig för dessa avgifter för att skadan skedde under tiden lägenheten var min. Men jag tror att sånt krav möjligtvis kan ställas för ev tillkommande reparationskostnader (om jag eller min inredning hade orsakat skadan). Men då föreningen tagit på sig ansvaret för reparationen och tillträdet redan skett, så känns det tveksamt om månadsavgifter och ev merkostnader (ex magasinering av köparens möbler) ska falla på mig.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu är ju sakfrågan redan löst men vi kan ju ta lagstödet också så blir tråden ännu mer komplett:

7 kap. 14 § bostadsrättslagen lägger skyldighet på medlem med en upplåten bostadsrätt att betala årsavgiften:

"Varje medlem ska betala en avgift till bostadsrättsföreningen i form av en insats när bostadsrätt upplåts till honom eller henne. Föreningen har dessutom rätt att ta ut en årsavgift för den löpande verksamheten samt, om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift, pantsättningsavgift och avgift för andrahandsupplåtelse."

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S
H Hammurajen skrev:
Köket kommer att vara oanvändbart under tiden. Därav går det ej att bo där under arbetet.
Eh, skulle man inte kunna bo i en bostad för att köket är oanvändbart i nån månad? :O

Magasinering av möbler på grund av reparation i köket?!?

Visst, det är bökigt för köparen, men det låter lite som prinsessan på ärten.

Och skulle det nu vara så att lägenheten verkligen är helt obeboelig så är det något som de får ta med sin hemförsäkring.

• Gilla
muppenx och 2 till
  • Laddar…
C
H Hammurajen skrev:
Föreningen menar att jag blir skyldig för dessa avgifter för att skadan skedde under tiden lägenheten var min.
Föreningen har alltså för avsikt att skicka avgiftsavierna till dig?
För vad som eventuellt gäller mellan dig och köparen är ju inget de bör lägga sig i, kan man tycka.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej årsavgifterna har TS som säljare inget med att göra.

Frågan är väl mer om köparen kan hävda fel i varan enligt köplagen p g a vattenskadan? I så fall kan ju TS få ersätta. Jag tänker att om ett övergolv t ex har skadats och måste ersättas.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Magasinering av möbler på grund av reparation i köket?!?

Visst, det är bökigt för köparen, men det låter lite som prinsessan på ärten.

Och skulle det nu vara så att lägenheten verkligen är helt obeboelig så är det något som de får ta med sin hemförsäkring.
Reparationsarbetet drabbar ungefär halva lägenheten, bl a köket.

Claes Sörmland
H Hammurajen skrev:
Reparationsarbetet drabbar ungefär halva lägenheten, bl a köket.
Är det verkligen reparationsarbete eller är det mer att bostadrättsföreningen passar på att byta hela avloppsledningen när de ändå ska laga läckan? Sådant underhållsarbete ansvarar du ju som säljare inte för utan det är styrelsen som har tagit det beslutet efter din försäljning av lägenheten. Typiskt sett får man som bostadsrättshavare acceptera sådant underhåll men föreningen ska ju då ersätta t ex golv som de river upp för din köpare i lägenheten. Alltså helt mellan köparen och säljaren [EDIT:föreningen].

Om det istället uppstod en skada på t ex ett övergolv från läckan så kan ju du som säljare ha ett ansvar enligt köplagen gentemot köparen.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Föreningen har alltså för avsikt att skicka avgiftsavierna till dig?
För vad som eventuellt gäller mellan dig och köparen är ju inget de bör lägga sig i, kan man tycka.
En poäng där. Dialogen har hittills gått via föreningen, men dessa kostnader har de kanske egentligen inget med att göra. Vet inte hur det är tänkt att faktureringen i så fall ska gå till.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hammurajen skrev:
En poäng där. Dialogen har hittills gått via föreningen, men dessa kostnader har de kanske egentligen inget med att göra. Vet inte hur det är tänkt att faktureringen i så fall ska gå till.
Meddela föreningen att du inte har med årsavgifterna att göra för lägenheten och att dessa ska skickas till deras medlem köparen.

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett får man som bostadsrättshavare acceptera sådant underhåll men föreningen ska ju då ersätta t ex golv som de river upp för din köpare i lägenheten. Alltså helt mellan köparen och säljaren.
Du menar köparen och föreningen va?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det verkligen reparationsarbete eller är det mer att bostadrättsföreningen passar på att byta hela avloppsledningen när de ändå ska laga läckan? Sådant underhållsarbete ansvarar du ju som säljare inte för utan det är styrelsen som har tagit det beslutet efter din försäljning av lägenheten. Typiskt sett får man som bostadsrättshavare acceptera sådant underhåll men föreningen ska ju då ersätta t ex golv som de river upp för din köpare i lägenheten. Alltså helt mellan köparen och säljaren.

Om det istället uppstod en skada på t ex ett övergolv från läckan så kan ju du som säljare ha ett ansvar enligt köplagen gentemot köparen.
Så kan det vara. Och någon skada på övergolv har vi inte kunnat se.

Tack, har lite mer kött på benen för vidare diskussion nu.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du menar köparen och föreningen va?
Helt rätt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Anmälde du detta till din egna hemförsäkring som du då hade gällande för bostaden? Ingick bostadstillägget i din egna försäkring eller står föreningen för detta?

Det är väl en definitionsfråga om man kan bo eller inte och om de väljer att ställa dessa krav på dig får du kontakta ditt försäkringsbolag som du då hade gällande för den bostaden. Tror till och med att du kan anmäla skadan i efterhand. Du kan få rättshjälp om de ställer krav på dig (fakturor) vilket du bara borde bestrida för det låter helt absurt om felet inte var ditt.

Du har inget med bostaden att göra eller avgifterna, förutom att din försäkring som du då hade gällande för den bostaden eventuellt kan komma att bistå med något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.