A Aunty skrev:
nej, bara läsa definitionen på detaljarbete i AB så fattar du det med
Vad har AB med detta att göra?

H
A Alex Holmén skrev:
Tack för alla tips och råd. Ska nu väntar in besiktningen så ser vad resultatet blir
Är det vingligt hjälper inte en besiktningsman. Denne konstaterar bara att de är vingligt och det ser du ju själv, pengar i sjön Mao. Har hantverkarna fått order om att göra efter ritning så ha de inte gjort fel, sen kan man tycka att de kunde ha sagt att den konstruktionen på ritningen inte är bra, men vi vet ju inte hur ert avtal ser ut. Fråga hantverkarn istället vad det kostar att få det stabilt och säkert, då lägger du ansvaret på hantverkaren. Skriv avtal!
Det måste stå stabilt, du vill inte riskera att det ramlar ner över personer eller egendom. Om det då är vingligt efter det att hantverkarna säger att de har gjort det stabilt så kan du kalla in en besiktningsman, men det är bara för att få det skriftligt från en oberoende om du skall gå vidare rättsligt.

Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Asså nu får du ge dig. Jag förväntar mig inte att de ska betala, därför jag ställer frågan här och accepterar det ni säger.
Men jag ska inte behöva säga att jag vill ha med vindrutetorkare när jag beställer en bil för jag förväntar mig att de är med. Detsamma förväntar jag mig av att snickarna kan sitt jobb och har med krysstag eller liknade (som jag nu fått lära mig behövs för stabiliteten) för ett riktigt jobb.

Precis byggt ett hus med 3-4 milj i extra tillval och inte gnällt för där sitter grejerna fast och allt funkar. Varför tror ni ”proffsen” att alla amatörer gnäller? Vi amatörer är okunniga, därför vi ställer frågor här för att få hjälp av er som kan
Hej Alex
Finns det inget avtal gäller det som konsumenten påstår har avtalats om. Det finns i lagtext så vill du ha krysstag så påstå det

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H
V Viktorbyggahus skrev:
Är det inte skillnad på extra material och att vara byggt rätt? Jag förväntar mig att hantverkare bygger korrekt även om ritningar säger en sak. Annars är ju branschstandarder och certifikat värdelösa. Hantverkare Är ju dyra. Inte kostar de 600-1200kr ex moms för att det är en mindless body. Eller? Har jag för höga förväntningar?
Det du kan förvänta dig är att en kunnig hantverkare säger att den där ritningen går inte att använda och ber om en ny korrekt ritning. Hantverkaren förväntar sig en korrekt ritning med rätt dimensioner, mått och material. Vad ska hantverkaren med en ritning till om den inte är korrekt?

• Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
A
T Tooompaaa89 skrev:
Vad har AB med detta att göra?
vad har det inte med detta att göra?

A
T Tooompaaa89 skrev:
Hej Alex
Finns det inget avtal gäller det som konsumenten påstår har avtalats om. Det finns i lagtext så vill du ha krysstag så påstå det
haha, tror du på det själv?
Så då är det bara att säga att det skulle ingå en bil i carporten också?
inget avtal = gäller det konsumenten säger

A Aunty skrev:
haha, tror du på det själv?
Så då är det bara att säga att det skulle ingå en bil i carporten också?
inget avtal = gäller det konsumenten säger
Så är lagtexten utformad men det finns såklart rimlighetsprincip om man nu skulle dra det så långt som till tingsrätten

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Aunty skrev:
vad har det inte med detta att göra?
Jag vet inte så du får gärna förklara

A
T Tooompaaa89 skrev:
Jag vet inte så du får gärna förklara
ett vanligt använt avtalsförhållande, vad är för konstigt med det

A
T Tooompaaa89 skrev:
Så är lagtexten utformad men det finns såklart rimlighetsprincip om man nu skulle dra det så långt som till tingsrätten
stämmer självklart inte, vissa det någonstans

A Aunty skrev:
ett vanligt använt avtalsförhållande, vad är för konstigt med det
1. Det måste avtalas för att gälla
2. Det är avsett för kommersiella entreprenader och mellan juridiska personer.

• Gilla
plaggis och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
stämmer självklart inte, vissa det någonstans
Bara att bläddra i lagböckerna ! :)

A
T Tooompaaa89 skrev:
1. Det måste avtalas för att gälla
2. Det är avsett för kommersiella entreprenader och mellan juridiska personer.
du har inte suttit med i många rättegångar märker jag.
man faller ofta tillbaka på vad som anses lämpligt och fackmässigt mot vad som står i AB, ABT, AMA etc oavsett om man avtalat det eller inte.

A
T Tooompaaa89 skrev:
Bara att bläddra i lagböckerna ! :)
visa det då om du är så säker, jag hittar ju det inte?

A Aunty skrev:
Av såväl AB 04 som ABT 06 framgår att omfattningen av kontraktsarbetena bestäms av kontraktshandlingarna. Som en följd därav faller sådana arbeten som inte redovisats i kontraktshandlingarna utanför entreprenörens åtagande. Denna bestämmelse är dock till viss del modifierad i båda standardavtalen och särskilt i det fall parterna ska tillämpa abt 06 för sin avtalsrelation.

För utförandeentreprenader stadgar ab 04 ett undantag för detaljarbeten som uppenbarligen är avsedda att utföras utan att någon extra ersättning utgår till entreprenören. Så kan exempelvis vara fallet om det i förfrågningsunderlaget föreskrivs byte av träpanel. Det kan då förstås att spik omfattas av kontraktsarbetena utan att detta särskilt anges. Undantaget gäller sådana mycket små arbeten som är av kompletterande natur och av mycket ringa ekonomisk betydelse. Av detta följer att entreprenören i anbudsskedet i princip inte behöver räkna på annat än det som anges i kontraktshandlingarna, oavsett om ytterligare arbeten krävs för att beställaren ska få ett fungerande objekt, t.ex. en byggnad. I en utförandeentreprenad enligt ab 04 vilar ansvaret för att objektet i sin slutliga utformning uppfyller avsedd funktion med andra ord på beställaren. I ABT 06 ÅLÄGGS entreprenören däremot ett funktionsansvar. Av kommentaren till 1 kap 1 § i abt 06 följer att ”eftersom entreprenören vid totalentreprenad svarar för hela eller väsentlig del av produktbestämningen måste beställaren kunna räkna med att entreprenörens arbete utmynnar i en produkt som fungerar för det ändamål vartill den är avsedd”
Fast nu är ju varken AB04 eller ABT06 åberopade för detta arbete. Jag förstår att du är i byggbranschen och att du vill visa att du minsann kan din AB/ABT.

Hursomhelst, i detta fall är det som i de flesta fall då en privatperson anlitar hantverkare. Inget standardavtal (AB/ABT/ABS) är åberopat så de gäller inte per automatik. Beställaren har beställt en carport och visat en skiss för entreprenören. Jag ser det som att detta är en totalentreprenad där beställaren ställt funktionskrav, han vill ha en carport. Entreprenören ansvarar då för att utförandet uppfyller ställda funktionskrav. Att carporten är stabil får anses vara ett grundläggande funktionskrav från beställaren.

• Gilla
TobiasStockholm och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.