A
P Peter Petterson skrev:
Precis så skaffar man sig ett enormt dåligt rykte,en massa stämningsansökningar samt konkurs.

A Alex Holmén skrev:
Asså nu får du sluta måla in dig i ett hörn, är ju skrattretande.
Varför de ska göra det??? Jo för de ska väl bygga en carporten som håller mer än några år?
Så du menar jag jag måste precisera allt vad de ska göra, att de ska doppa i olja, ha krysstag etc. Om jag inte gör det så är det mitt eget fel?
Oj i så fall har jag glömt att säga att de ska ha tillräckligt långa och tjocka spikar, så skulle carporten rasa pga detta så är det mitt fel
"Av såväl AB 04 som ABT 06 framgår att omfattningen av kontraktsarbetena bestäms av kontraktshandlingarna. Som en följd därav faller sådana arbeten som inte redovisats i kontraktshandlingarna utanför entreprenörens åtagande. Denna bestämmelse är dock till viss del modifierad i båda standardavtalen och särskilt i det fall parterna ska tillämpa abt 06 för sin avtalsrelation.

För utförandeentreprenader stadgar ab 04 ett undantag för detaljarbeten som uppenbarligen är avsedda att utföras utan att någon extra ersättning utgår till entreprenören. Så kan exempelvis vara fallet om det i förfrågningsunderlaget föreskrivs byte av träpanel. Det kan då förstås att spik omfattas av kontraktsarbetena utan att detta särskilt anges. Undantaget gäller sådana mycket små arbeten som är av kompletterande natur och av mycket ringa ekonomisk betydelse. Av detta följer att entreprenören i anbudsskedet i princip inte behöver räkna på annat än det som anges i kontraktshandlingarna, oavsett om ytterligare arbeten krävs för att beställaren ska få ett fungerande objekt, t.ex. en byggnad. I en utförandeentreprenad enligt ab 04 vilar ansvaret för att objektet i sin slutliga utformning uppfyller avsedd funktion med andra ord på beställaren. I ABT 06 ÅLÄGGS entreprenören däremot ett funktionsansvar. Av kommentaren till 1 kap 1 § i abt 06 följer att ”eftersom entreprenören vid totalentreprenad svarar för hela eller väsentlig del av produktbestämningen måste beställaren kunna räkna med att entreprenörens arbete utmynnar i en produkt som fungerar för det ändamål vartill den är avsedd”.

A
"Av såväl AB 04 som ABT 06 framgår att omfattningen av kontraktsarbetena bestäms av kontraktshandlingarna. Som en följd därav faller sådana arbeten som inte redovisats i kontraktshandlingarna utanför entreprenörens åtagande. Denna bestämmelse är dock till viss del modifierad i båda standardavtalen och särskilt i det fall parterna ska tillämpa abt 06 för sin avtalsrelation.

För utförandeentreprenader stadgar ab 04 ett undantag för detaljarbeten som uppenbarligen är avsedda att utföras utan att någon extra ersättning utgår till entreprenören. Så kan exempelvis vara fallet om det i förfrågningsunderlaget föreskrivs byte av träpanel. Det kan då förstås att spik omfattas av kontraktsarbetena utan att detta särskilt anges. Undantaget gäller sådana mycket små arbeten som är av kompletterande natur och av mycket ringa ekonomisk betydelse. Av detta följer att entreprenören i anbudsskedet i princip inte behöver räkna på annat än det som anges i kontraktshandlingarna, oavsett om ytterligare arbeten krävs för att beställaren ska få ett fungerande objekt, t.ex. en byggnad. I en utförandeentreprenad enligt ab 04 vilar ansvaret för att objektet i sin slutliga utformning uppfyller avsedd funktion med andra ord på beställaren. I ABT 06 ÅLÄGGS entreprenören däremot ett funktionsansvar. Av kommentaren till 1 kap 1 § i abt 06 följer att ”eftersom entreprenören vid totalentreprenad svarar för hela eller väsentlig del av produktbestämningen måste beställaren kunna räkna med att entreprenörens arbete utmynnar i en produkt som fungerar för det ändamål vartill den är avsedd”.

A Aunty skrev:
Gör du samma åt ett bilhandlare?
Går in och visar en bild på en grön bil och sen förväntar dig få Ac, massagestolar etc.
Nej, men man förväntar sig en motor, bromspedal och säkerhetsbälten fastän sådant inte heller syns i bilden.

Ta en bättre jämförelse. Om jag beställde kakling av ett kök skulle jag nog vara lite besviken om plattorna ramlade ner efter ett par dagar för att dom har använt hobbylim istället för kakelfix, trots att jag aldrig sa hur plattorna ska fästas.

• Gilla
Skellyhoe_daqueri och 9 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:

Är det inte skillnad på extra material och att vara byggt rätt? Jag förväntar mig att hantverkare bygger korrekt även om ritningar säger en sak. Annars är ju branschstandarder och certifikat värdelösa. Hantverkare Är ju dyra. Inte kostar de 600-1200kr ex moms för att det är en mindless body. Eller? Har jag för höga förväntningar?

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
A
mrsnhp mrsnhp skrev:
Nej, men man förväntar sig en motor, bromspedal och säkerhetsbälten fastän sådant inte heller syns i bilden.

Ta en bättre jämförelse. Om jag beställde kakling av ett kök skulle jag nog vara lite besviken om plattorna ramlade ner efter ett par dagar för att dom har använt hobbylim istället för kakelfix, trots att jag aldrig sa hur plattorna ska fästas.
Dålig jämförelse då kakelfix faller under detaljarbete vilket är tydligt reglerat i både AB & ABT

A Aunty skrev:
Dålig jämförelse då kakelfix faller under detaljarbete vilket är tydligt reglerat i både AB & ABT
Krysstag som krävs för att en carport ska hålla sig upprätt kan absolut jämföras med kakelfix som krävs för att plattorna ska sitta kvar på väggen.

Vi får väl se vad TS besiktningsman säger.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
När du kommer med AC och massagestolar så är det bra jämförelse men vi andra har dåliga jämförelser :dizzy:

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A Aunty skrev:
nä, klart dom inte gör.

hur tänker du egentligen så fall skulle ju en hantverkare aldrig kunna göra rätt.
Dom följer avtal det är det dom ska göra.

ritar du en underdimensionerad stolpe så får du en underdimensionerade stolpe något annat hade ju varit galet.

annars hade ju du som beställare hävdat fel på besiktningen när du helt plötsligt fått en mycket större stolpe?
Dessutom hur ska en hantverkare kunna kalkylera på det?
Ritningarnas korrekthet och därmed hållfadtighet åligger dig som beställare om det är du som tar fram dom.
Usla hantverkare isåfall, En vettig hantverkare säger till att det inte kommer fungera. Så gör vettiga yrkesmän i alla yrken. För jag antar att du inte anser att en elektriker ska dra högtalarkabel till laddboxen om jag föreslår det? Självklart ska en vettig elektriker då säga att det inte går och envisas jag så ska han tacka nej till uppdraget.

Jag är i databranschen och det händer att mina kunder föreslår en lösning som jag ser direkt inte kommer fungera. Jag säger då givetvis det och så löser vi det på ett bättre sätt. Det är jag som är den kunnige i sammanhanget så det är mitt ansvar. Ibland föreslår också kunden en lösning som är onödigt dyr, även om den kommer fungera. Även då ser jag det som mitt ansvar att påpeka det. envisas fortfarande kunden så kan de såklart få det då det bara blir onödigt dyrt, men fungerar. Aldrig att jag skulle leverera något som jag på förhand vet inte kommer fungera.

Ärligt talat så fungerar alla hantverkare som jag personligen har träffat så att de påpekar om jag tänkt fel och kommer med förbättringsförslag. Det är bara dumskallar som ser att saker inte kommer fungera och ändå kör på för att kunden ju beställt det.

• Gilla
JenMaria och 10 till
  • Laddar…
A
Av såväl AB 04 som ABT 06 framgår att omfattningen av kontraktsarbetena bestäms av kontraktshandlingarna. Som en följd därav faller sådana arbeten som inte redovisats i kontraktshandlingarna utanför entreprenörens åtagande. Denna bestämmelse är dock till viss del modifierad i båda standardavtalen och särskilt i det fall parterna ska tillämpa abt 06 för sin avtalsrelation.

För utförandeentreprenader stadgar ab 04 ett undantag för detaljarbeten som uppenbarligen är avsedda att utföras utan att någon extra ersättning utgår till entreprenören. Så kan exempelvis vara fallet om det i förfrågningsunderlaget föreskrivs byte av träpanel. Det kan då förstås att spik omfattas av kontraktsarbetena utan att detta särskilt anges. Undantaget gäller sådana mycket små arbeten som är av kompletterande natur och av mycket ringa ekonomisk betydelse. Av detta följer att entreprenören i anbudsskedet i princip inte behöver räkna på annat än det som anges i kontraktshandlingarna, oavsett om ytterligare arbeten krävs för att beställaren ska få ett fungerande objekt, t.ex. en byggnad. I en utförandeentreprenad enligt ab 04 vilar ansvaret för att objektet i sin slutliga utformning uppfyller avsedd funktion med andra ord på beställaren. I ABT 06 ÅLÄGGS entreprenören däremot ett funktionsansvar. Av kommentaren till 1 kap 1 § i abt 06 följer att ”eftersom entreprenören vid totalentreprenad svarar för hela eller väsentlig del av produktbestämningen måste beställaren kunna räkna med att entreprenörens arbete utmynnar i en produkt som fungerar för det ändamål vartill den är avsedd”

A
mrsnhp mrsnhp skrev:
Krysstag som krävs för att en carport ska hålla sig upprätt kan absolut jämföras med kakelfix som krävs för att plattorna ska sitta kvar på väggen.

Vi får väl se vad TS besiktningsman säger.
nej, bara läsa definitionen på detaljarbete i AB så fattar du det med

V Viktorbyggahus skrev:
Off topic. För mig som går i husbyggartankar är detta lite jobbig tanke. Följer inte hantverkare per automatik standarder för hållbarhet m.m?
Detta är t ex några av avtalspunkterna i det skriftliga avtalet, vilka normer och standarder som ska följas. Likaså att betalning ej utgår förrän godkänd besiktning, eller delbesiktning vid större entreprenader. Det är också viktigt att avtala om VEM som ska betala för de olika besiktningarna. O s v. Även om besiktning kostar är det värt det i slutändan. Och ju större värde på entreprenaden desto viktigare.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Usla hantverkare isåfall, En vettig hantverkare säger till att det inte kommer fungera. Så gör vettiga yrkesmän i alla yrken. För jag antar att du inte anser att en elektriker ska dra högtalarkabel till laddboxen om jag föreslår det? Självklart ska en vettig elektriker då säga att det inte går och envisas jag så ska han tacka nej till uppdraget.

Jag är i databranschen och det händer att mina kunder föreslår en lösning som jag ser direkt inte kommer fungera. Jag säger då givetvis det och så löser vi det på ett bättre sätt. Det är jag som är den kunnige i sammanhanget så det är mitt ansvar. Ibland föreslår också kunden en lösning som är onödigt dyr, även om den kommer fungera. Även då ser jag det som mitt ansvar att påpeka det. envisas fortfarande kunden så kan de såklart få det då det bara blir onödigt dyrt, men fungerar. Aldrig att jag skulle leverera något som jag på förhand vet inte kommer fungera.

Ärligt talat så fungerar alla hantverkare som jag personligen har träffat så att de påpekar om jag tänkt fel och kommer med förbättringsförslag. Det är bara dumskallar som ser att saker inte kommer fungera och ändå kör på för att kunden ju beställt det.
Exakt så har jag också upplevt, att hantverkare säger till när man tänkt fel. I detta fall tror jag snickarna var okunniga
lunnabo lunnabo skrev:
Varför särskriver du?
"bygga hus forumets"
Byggahusforumets är bättre.

Skadar inte heller att läsa igenom vad du skriver innan publicering för att undvika fel som "lösa tidigare inlägg".
Ökar läsbarheten om man skriver rätt.

Fairlane
A Aunty skrev:
Av såväl AB 04 som ABT 06 framgår att omfattningen av kontraktsarbetena bestäms av kontraktshandlingarna.
Man brukar väl inte rekommendera de mot konsument?

Oavsett så anser jag att alla som utför ett arbete som de vet kommer bli dåligt, utan att nämna det innan är usla på sitt jobb. Spelar ingen roll om det är hantverkare, kockar, systemutvecklare, taxichaufförer, eller inom vården.

Begär beställaren något som man vet blir dålig så förklarar man det. Envisas kunden så tackar man antingen nej eller ser till att få det tydligt noterat att man avrått.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
nej, bara läsa definitionen på detaljarbete i AB så fattar du det med
Sitter du och ljuger i den här tråden också. Helt utan kunskap och erfarenhet sitter du och snackar ren "galimattias" som om det vore fakta.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
A
A AG A skrev:
Sitter du och ljuger i den här tråden också. Helt utan kunskap och erfarenhet sitter du och snackar ren "galimattias" som om det vore fakta.
vad är fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.