Vi har tidvis problem med katter som springer och pinkar och skiter varstans. Hur funkar katter, kan man skaffa en egen hankatt och föda upp på ”taggtråd och testosteron” och hoppas på att den håller rent från andra katter? Dom verkar ju absolut inte skita i sin egen trädgård iaf.

Karlia
Som jag skrev tidigare i tråden (i just den här har jag viss förståelse för om man inte orkar läsa allt) så höll jag ena katten inne två veckor efter en olycka. Efter en vecka verkade hon tappa lusten att leva - hon slutade tvätta sig, drog sig undan, gladdes inte över mat, började kissa inne. Då är valet lätt, hon mår bra när hon är ute, jag får oroa mig.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Karlia
P Mattiaz skrev:
Då är det ju bara att skaffa en annan isf.
Då har du inte räknat med att man fäster sig vid sin katt. Den blir en familjemedlem som inte är ersättbar. Vare sig den skrämmer bort andra katter eller blir kompis med dem alla.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nej. Den katt som inte klarar sin uppgift blir inte kvar.
Hund har vi redan men till skillnad från kattägare så blir vi ansvariga för de skador hunden orsakar.

Karlia Karlia skrev:
Då har du inte räknat med att man fäster sig vid sin katt. Den blir en familjemedlem som inte är ersättbar. Vare sig den skrämmer bort andra katter eller blir kompis med dem alla.
Det är absolut ingen risk.

Karlia
Tror inte att det är en toppenidé. Katter har rätt att vara ute men sedan ett år tillbaka ska utekatter vara förhindrade att yngla av sig okontrollerat. För utehankatter innebär det kastrering, då försvinner mycket av revirbevakandet.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
P Mattiaz skrev:
Nej. Den katt som inte klarar sin uppgift blir inte kvar.
Hund har vi redan men till skillnad från kattägare så blir vi ansvariga för de skador hunden orsakar.
Byt hund? En bra hund med rätt uppfostring av ägaren bör kunna hålla reviret utan att skada andra människor och djur?

Katter är inte friade från ansvar av ägaren, dock inte strikt ansvar. Om man har en hund eller katt i avsikt att skada andra djur så tror jag man är fel ute och ansvarig i båda fall.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Tror jag skulle kunna vara pragmatisk på den punkten.

Tack för hjälpen :)

Staffans2000
P Mattiaz skrev:
Det är absolut ingen risk.
Ingen risk. För vad?

Staffans

Att vi skulle fästa oss vid en katt.

Staffans2000
P Mattiaz skrev:
Att vi skulle fästa oss vid en katt.
Då är det väldigt bra att du inte har någon katt.

Staffans

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Hade gärna varit utan.

Mitt mål är inte att bli en exemplarisk kattägare. Målet är att freda vår trädgård. Om grannarna tar bort sina katter eller det införs ett juridiskt ansvar för kattägare så skulle jag aldrig fundera på att skaffa katt.

A
nä förbjudas tycker jag då inte men om ett djur orsakar skada så måste ju ägaren hållas ansvarig oavsett.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.