Nissens Nissens skrev:
Du behöver inte åka till Australien för att se det problemet. I Sverige dödar (plågar ihjäl) tamkatterna enligt uppgift ca 13 miljoner småfåglar i Sverige. Varje år.
Men är det ett problem? Eller är problemet att man tycker att naturen är grym när djur dödar varandra?
Eftersom du skriver 'plågar ihjäl' så gissar jag att du tycker att problemet är att djur har naturliga beteenden som inte passar i en humanistisk världsbild?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Men är det ett problem? Eller är problemet att man tycker att naturen är grym när djur dödar varandra?
Eftersom du skriver 'plågar ihjäl' så gissar jag att du tycker att problemet är att djur har naturliga beteenden som inte passar i en humanistisk världsbild?
Tamkatter är inte vilda djur, vilda djur är en helt annan sak.

Tamkatter har en ägare, det har inte vilda djur som lodjur, vargar o björnar tex.

Så, det är självklart ett problem att tamdjur dödar 13 miljoner fridysta småfåglar i Sverige. Varje år.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Daniel Törnblom och 2 till
  • Laddar…
Vart står det att 13 miljoner fridlysta fåglar dödas av katter varje år?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Håller med om att det inte är djurplågeri, men @knipo tycker tydligen något annat.
Det är uppenbarligen så att du inte har en susning om vad du talar om. För hur många katter har du/ni frågat, om de föredrar att vara inlåsta eller om de skulle föredra att även ta sig en sväng i omgivningarna för att sträcka på benen och se sig om lite.

Staffans

• Haha
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Vart står det att 13 miljoner fridlysta fåglar dödas av katter varje år?
Vilka småfåglar är tillåtna att jaga i Sverige menar du?

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Så vitt jag vet. Nästan alla.

Staffans

Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är uppenbarligen så att du inte har en susning om vad du talar om. För hur många katter har du/ni frågat, om de föredrar att vara inlåsta eller om de skulle föredra att även ta sig en sväng i omgivningarna för att sträcka på benen och se sig om lite.

Staffans
Dr Dolittle kan kanske prata med dem?
Han kan fråga hundar samma sak. Och få samma svar.

• Haha
Lazzeman
  • Laddar…
Nissens
Så vitt jag vet. Nästan alla.

Staffans
Det var din största killgissning på länge, för nu har du riktigt fel! Det är snarare inte en enda småfågel som är laglig att jaga. Morkulla är väl det närmaste man kommer. Hoppas att du inte är jägare..

Kolla jakttabellen och återkom.

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Kolla jakttabellen och återkom.
Som jag sade. Så vitt jag "vet".

Staffans

• Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Som jag sade. Så vitt jag "vet".

Staffans
Det var något mindre än vanligt då... :crysmile::crysmile:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det var något mindre än vanligt då... :crysmile::crysmile:
Ja. Som expert, avslöjade du mig direkt:D.

Staffans

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att man inte får jaga ett visst djur är inte samma sak som att det är fridlyst.

Marike
B Brieffe skrev:
Känsligt det här med katter; de som har dem älskar dem, och de som inte, tja vill typ skjuta dem?
Hur som, du får avhysa katten från din tomt, med tex en vattendusch, men glöm inte att om du skadar den kan du åka dit för djurplågeri osv.
B Brieffe skrev:
Känsligt det här med katter; de som har dem älskar dem, och de som inte, tja vill typ skjuta dem?
Hur som, du får avhysa katten från din tomt, med tex en vattendusch, men glöm inte att om du skadar den kan du åka dit för djurplågeri osv.
Håller inte med om att det är så svart eller vitt. Vi har haft katt och höll den kär trots att den nästan tog livet av oss med sina ständiga nattliga krav i 17 år. Vi tycker fortfarande om djur, även katter men vi orkar inte ha och sköta dem. Vill tro att det är många med oss som känner så. Att ha djur förpliktigar, så är det bara.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Håller med om att det inte är djurplågeri, men @knipo tycker tydligen något annat.
Detta spårar som vanligt ur när det gäller katter o husdjur.:mad:
Var har jag skrivit att det är djurplågeri?
Katter är domesticerade, precis som hundar o alla andra husdjur är, mer eller mindre.
Givetvis är innekatters naturliga miljö just inomhus, det är det de är vana vid och till viss del framavlade för. De mår säkert alldeles utmärkt i sin skyddade innemiljö hos en kattälskande ägare som sätter sin katt främst av allt. (Ja, jag raljerar lite nu.)
Jag vet att en innekatt som aldrig varit utomhus tycker det är ytterst läskigt att komma ut första gången. Men det tar inte lång tid för den att vänja sig vid utelivet, och väljer då att vistas ute när den känner för det.
En utekatt som plötsligt tvingas att enbart vistas inomhus mår däremot dåligt, vilket märks väldigt tydligt på kattens beteende.
Jag har sett bägge fallen.
En katts naturliga miljö är ute i naturen, sedan kan den anpassas till olika miljöer.

Men kom inte säg att jag tycker något som jag aldrig sagt.

• Gilla
Mekaniker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.