101 596 läst ·
759 svar
102k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Men är det ett problem? Eller är problemet att man tycker att naturen är grym när djur dödar varandra?Nissens skrev:
Eftersom du skriver 'plågar ihjäl' så gissar jag att du tycker att problemet är att djur har naturliga beteenden som inte passar i en humanistisk världsbild?
Tamkatter är inte vilda djur, vilda djur är en helt annan sak.useless skrev:
Tamkatter har en ägare, det har inte vilda djur som lodjur, vargar o björnar tex.
Så, det är självklart ett problem att tamdjur dödar 13 miljoner fridysta småfåglar i Sverige. Varje år.
Redigerat:
https://www.tv4.se/klipp/va/3924786...av-katter-slapp-inte-ut-katten-i-svensk-natur
Klicka på röda rutan I bilden för att se filmen
Klicka på röda rutan I bilden för att se filmen
Det är uppenbarligen så att du inte har en susning om vad du talar om. För hur många katter har du/ni frågat, om de föredrar att vara inlåsta eller om de skulle föredra att även ta sig en sväng i omgivningarna för att sträcka på benen och se sig om lite.Nissens skrev:
Staffans
Dr Dolittle kan kanske prata med dem?Staffans2000 skrev:
Han kan fråga hundar samma sak. Och få samma svar.
B Brieffe skrev:
Håller inte med om att det är så svart eller vitt. Vi har haft katt och höll den kär trots att den nästan tog livet av oss med sina ständiga nattliga krav i 17 år. Vi tycker fortfarande om djur, även katter men vi orkar inte ha och sköta dem. Vill tro att det är många med oss som känner så. Att ha djur förpliktigar, så är det bara.B Brieffe skrev:
Detta spårar som vanligt ur när det gäller katter o husdjur.Nissens skrev:
Var har jag skrivit att det är djurplågeri?
Katter är domesticerade, precis som hundar o alla andra husdjur är, mer eller mindre.
Givetvis är innekatters naturliga miljö just inomhus, det är det de är vana vid och till viss del framavlade för. De mår säkert alldeles utmärkt i sin skyddade innemiljö hos en kattälskande ägare som sätter sin katt främst av allt. (Ja, jag raljerar lite nu.)
Jag vet att en innekatt som aldrig varit utomhus tycker det är ytterst läskigt att komma ut första gången. Men det tar inte lång tid för den att vänja sig vid utelivet, och väljer då att vistas ute när den känner för det.
En utekatt som plötsligt tvingas att enbart vistas inomhus mår däremot dåligt, vilket märks väldigt tydligt på kattens beteende.
Jag har sett bägge fallen.
En katts naturliga miljö är ute i naturen, sedan kan den anpassas till olika miljöer.
Men kom inte säg att jag tycker något som jag aldrig sagt.