3 673 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Vem betalar besiktningsmannen
Sida 1 av 2
Jag har haft en SBR ansluten besiktningsman som besiktat ett takrenoveringsjobb hemma hos mig och nu har det blivit lite "problem".
Överenskommelsen vi hade var att jag betalade hans första besiktning som hette "Utlåtande till slutbesiktning" som refererar till en tidigare besiktnings som gjordes av entreprenörens egna besiktningsman.
Den fakturan är betald.
Men efter denna besiktning så krävde entreprenören att besiktningsmannen skulle vara medlare för att han inte ville prata med mig eller veta av mig, så jag gick muntligt med på att besiktningsmannen fick föra min talan.
Nu när vi börjat närma oss en lösning så säger besiktningsmannen att jag ska betala hans tid och omkostnader som medlare trotts att det var entreprenören som krävde att besman skulle verka som medlare.
Inga papper finns skrivna så det är ord mot ord enligt mig, vad tror ni?
Överenskommelsen vi hade var att jag betalade hans första besiktning som hette "Utlåtande till slutbesiktning" som refererar till en tidigare besiktnings som gjordes av entreprenörens egna besiktningsman.
Den fakturan är betald.
Men efter denna besiktning så krävde entreprenören att besiktningsmannen skulle vara medlare för att han inte ville prata med mig eller veta av mig, så jag gick muntligt med på att besiktningsmannen fick föra min talan.
Nu när vi börjat närma oss en lösning så säger besiktningsmannen att jag ska betala hans tid och omkostnader som medlare trotts att det var entreprenören som krävde att besman skulle verka som medlare.
Inga papper finns skrivna så det är ord mot ord enligt mig, vad tror ni?
Entreprenören har sagt att han inte vill prata med dig.
Du har sagt att b-man kan föra din talan. B-man för din talan, det kan han ju inte göra på entreprenörens uppdrag.
Att entreprenören skulle stå för detta verkar väldigt långsökt i mina öron, rimligare är kanske att ni delar på medlarkostnaden men i en konfliktsituation där ingen är intresserad av att "dela" förstår jag att b-man skickar fakturan till dig.
Du har sagt att b-man kan föra din talan. B-man för din talan, det kan han ju inte göra på entreprenörens uppdrag.
Att entreprenören skulle stå för detta verkar väldigt långsökt i mina öron, rimligare är kanske att ni delar på medlarkostnaden men i en konfliktsituation där ingen är intresserad av att "dela" förstår jag att b-man skickar fakturan till dig.
Jo men jag gick med på detta då jag förstod det som att entreprenören valt att ta den kostnaden då han inte ville prata med mig, jag sa klart och tydligt att jag har inga problem att prata med honom. Men givetvis så löser jag betalning för jag vet att entreprenör inte kommer att göra det i vilket fall
Lätt att vara efterklok, men du skulle nog varit mycket tydlig mot entreprenören, att om han hade problem att kommunicera med dig så fick han ta merkostnaden för medlaren innan du anlitade medlare.Jimboy_ skrev:Jo men jag gick med på detta då jag förstod det som att entreprenören valt att ta den kostnaden då han inte ville prata med mig, jag sa klart och tydligt att jag har inga problem att prata med honom. Men givetvis så löser jag betalning för jag vet att entreprenör inte kommer att göra det i vilket fall
En annan fråga i sammanhanget är att jag har krävt att få allt skriftligt ifrån entreprenören för min egen säkerhet via besman, så har ej skett utan det har varit telefonsamtal gång på gång.
Jag lär mig av misstagen så till slut kommer jag veta det mesta jag ska akta mig för när det gäller renoveringar hemma men det blir ju trotts allt väldigt dyrt Roland53
Jag lär mig av misstagen så till slut kommer jag veta det mesta jag ska akta mig för när det gäller renoveringar hemma men det blir ju trotts allt väldigt dyrt Roland53
Även telefonsamtal kan dokumenteras med dagens sofistikerade teknik genom inspelning.Jimboy_ skrev:En annan fråga i sammanhanget är att jag har krävt att få allt skriftligt ifrån entreprenören för min egen säkerhet via besman, så har ej skett utan det har varit telefonsamtal gång på gång.
Jag lär mig av misstagen så till slut kommer jag veta det mesta jag ska akta mig för när det gäller renoveringar hemma men det blir ju trotts allt väldigt dyrt Roland53![]()
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
ett bra sätt att "konvertera" till skriftligt är att efter ett samtal skriva ett kort mail som bekräftelse, där du mycket kortfattat skriver hur du uppfattar det som sagts i tel. samtalet.
Pratat med konsumentombudsmannen och jag behöver inte betala faktura för medling då detta var snickarfirman som krävde detta och att det inte finns något skriftligt/muntligt kontrakt.
Jag behöver endast betala för den tid jag själv isåfall har haft frågor direkt till berörd besiktningsman.
Jag behöver endast betala för den tid jag själv isåfall har haft frågor direkt till berörd besiktningsman.
Med tanke på hur du haft det tidigare så kanske det gäller att ha någon på din sida nu när man ska göra om jobbet.
Att nu få din egen besiktningsman på ett negativt humör och möjligen emot dig får du kanske överväga i din iver att ha rätt.
Oavsett om du har rätt i sak, så gagnar det kanske inte dig att din egen besiktningsman inte får betalt för det han gjort för din skull och i ditt ärende, oavsett om han pratat med entreprenören eller dig.
Är jobbet omgjort helt ännu?
Att nu få din egen besiktningsman på ett negativt humör och möjligen emot dig får du kanske överväga i din iver att ha rätt.
Oavsett om du har rätt i sak, så gagnar det kanske inte dig att din egen besiktningsman inte får betalt för det han gjort för din skull och i ditt ärende, oavsett om han pratat med entreprenören eller dig.
Är jobbet omgjort helt ännu?
Redigerat:
Hej, det är en process jag får leva med, har gott om folk(snickare, plåtslagare) på min sida vad gäller utförandet av jobbet, mitt tak är det stora snacket har jag hört.
Min besiktningsman har själv sagt att han är trött och vill inte ha en långdragen process, senast idag sa han att man behöver inte följa monteringsanvisningar så länge han anser att det funkar (tex lägga papp vertikalt utan att limma ordentligt)
Han anser att jag har fel i att man inte ska kladda med asfaltskitt för att täta över spikhuvuden som inte borde ha synts ifrån början.
Första gången jag hade han hemma sa han att detta tak var det värsta han sett och nu får dom klippa och klistra igen.
Jag har inga problem med vad han säger, och är det tätt så är det väl tätt, det förstår jag men det är fortfarande inte det jobbet jag gav 125 000 kr för, jag anser att det borde se proffesionellt ut men där går våra meningar i sär lite.
Hade jag vetat att han skulle kräva mig på pengar för medling hade jag aldrig gått med på det, jag kan prata för mig själv och har inga problem att prata med entreprenören, dock har entreprenören problem att prata med mig eftersom han inte ville ha ett möte där jag var med.
Nu räcker det att snickarna tar bilder på resten av anmärkningarna och skickar till besman för ett godkännande, dom räknar med att bli klara idag och de började igår.
Min besiktningsman har själv sagt att han är trött och vill inte ha en långdragen process, senast idag sa han att man behöver inte följa monteringsanvisningar så länge han anser att det funkar (tex lägga papp vertikalt utan att limma ordentligt)
Han anser att jag har fel i att man inte ska kladda med asfaltskitt för att täta över spikhuvuden som inte borde ha synts ifrån början.
Första gången jag hade han hemma sa han att detta tak var det värsta han sett och nu får dom klippa och klistra igen.
Jag har inga problem med vad han säger, och är det tätt så är det väl tätt, det förstår jag men det är fortfarande inte det jobbet jag gav 125 000 kr för, jag anser att det borde se proffesionellt ut men där går våra meningar i sär lite.
Hade jag vetat att han skulle kräva mig på pengar för medling hade jag aldrig gått med på det, jag kan prata för mig själv och har inga problem att prata med entreprenören, dock har entreprenören problem att prata med mig eftersom han inte ville ha ett möte där jag var med.
Nu räcker det att snickarna tar bilder på resten av anmärkningarna och skickar till besman för ett godkännande, dom räknar med att bli klara idag och de började igår.
Redigerat:
Jag blev lovad att få välja plåtslagare själv, gjorde då detta, tog in offerter ifrån den enda firman som vågade ta på sig jobbet(pga dåligt underarbete) då gick entreprenören och tog sin egen plåtslagare iallafall och besmannen sa att jag inte hade något att säga till om.
Det är väl i och för sig riktigt.Jimboy_ skrev:
Om entreprenören har en som han hellre vill använda så är det hans val så länge arbetet utförs enligt gällande regler och enligt beställning.
Jag förstår detta, men då skulle dom inte sagt till mig att begära in offerter och visa firmor jobbet, detta bestämdes under ett möte mellan besman och entreprenör på mötet som jag och min sambo ej var välkomna att deltaga i.
Vi såg det som ett avtal
Vi såg det som ett avtal
Jag förstår också din fundering och frustration. Men ta rätt strider och lägg inte energi på sådana som inte gagnar ditt tak bara för att få rätt.Jimboy_ skrev: