Kom i en diskussion med en kompis, han säger att vägföreningen ska kräva avgiften av fastighetsägaren. Jag anser att det är hyresgästen vägföreningen ställer krav på och som sedan kan kräva av fastighetsägaren.

Claes Sörmland
tussee tussee skrev:
Kom i en diskussion med en kompis, han säger att vägföreningen ska kräva avgiften av fastighetsägaren. Jag anser att det är hyresgästen vägföreningen ställer krav på och som sedan kan kräva av fastighetsägaren.
Det är fastighetsägaren som betalar.

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Fastighetsägaren blir automatiskt medlem i föreningen vid köpet. Så medlemmen alltså fastighetsägaren borde vara betalningsskyldig.

På samma sätt som att fastighetsavgiften betalas av fastighetsägaren, inte eventuella hyresgäster.

tussee tussee skrev:

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu är det inte här juridikforumet men kanske önskas också lagrummet för mitt påstående.

Detta regleras av SFL:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150

Där står att medlem i samfälligheten ska betala:

Utdrag från svensk lagtext om samfällighetsförenings medelsbehov och medlemmars bidrag.

Vem är då medlem? Jo det är delägarna i samfälligheten (= typiskt sett en ägare av fastigheter som har del i gemensamhetsanläggningen/samfälligheten):

Textutdrag ur Svensk Författningssamling om vad som definierar en samfällighetsförening enligt lag.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.