2 007 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Vem behövs för vad och i vilken ordning?
Vi skall bygga om och bygga ut vårt hus och har redan anlitat en arkitekt som ritat och tagit fram alla handlingar för vår bygglovsansökan. Vi har ansökt och skickat in dessa handlingar och väntar på att få en handläggare.
Samtidigt så har vi kontaktat byggare och bett om offerter. En av dessa frågar om de skall ta fram handlingar för tekniskt samråd. Jag antar att detta är något som de kommer ta betalt för och nu börjar det bli en hel del olika parter inblandade där det är oklart för min del vem som gör vad.
Vill ju undvika att betala dubbelt för en del av arbetet, så som vem som behövs för tekniskt samråd. Min uppfattning tidigare var att de enda som behövdes för tekniskt samråd var vi själva, kontrollansvarig och ev om någon är med från byggfirman. Jag trodde att ritningarna från arkitekten samt våra egen beskrivning av projektet var det enda som behövdes för tekniskt samråd.
Arkitekten sa också att det är först efter vi fått bygglov som vi engagerar en konstruktör och får konstruktionsritningar. Men skall konstruktör och dessa ritningar var med vid det tekniska samrådet?
Kan man få några tips om vem som behövs när och vad som behövs i de olika stegen? Eller blir detta solkart så snart som vi fått en handläggare på kommunen?
Samtidigt så har vi kontaktat byggare och bett om offerter. En av dessa frågar om de skall ta fram handlingar för tekniskt samråd. Jag antar att detta är något som de kommer ta betalt för och nu börjar det bli en hel del olika parter inblandade där det är oklart för min del vem som gör vad.
Vill ju undvika att betala dubbelt för en del av arbetet, så som vem som behövs för tekniskt samråd. Min uppfattning tidigare var att de enda som behövdes för tekniskt samråd var vi själva, kontrollansvarig och ev om någon är med från byggfirman. Jag trodde att ritningarna från arkitekten samt våra egen beskrivning av projektet var det enda som behövdes för tekniskt samråd.
Arkitekten sa också att det är först efter vi fått bygglov som vi engagerar en konstruktör och får konstruktionsritningar. Men skall konstruktör och dessa ritningar var med vid det tekniska samrådet?
Kan man få några tips om vem som behövs när och vad som behövs i de olika stegen? Eller blir detta solkart så snart som vi fått en handläggare på kommunen?
Arkitekten har rätt. När bygglovet är godkänt så får ni reda på vad kommunen kräver inför tekniskt samråd. Ni själva eller byggaren kanske behöver fler handlingar.
Ni kan helt enkelt inte få ett startbesked om projekteringen är helt färdigt och entreprenören är utvald. Så ingen idé att stressa med tekniskt samråd.
Vanligast inför tekniskt samråd är:
1. Konstruktionsritningar + intyg
2. VVS-ritningar
3. Energi eller U-värden
4. Brandskyddsbeskrivning
Om inte din arkitekt löser detta så kan du lägga ut allting till Byggföretaget så de har ansvar för helheten och ordnar med alla ritningar. Rekommenderas.
eller så samordnar du all projektering, inte rekommenderat.
Ni kan helt enkelt inte få ett startbesked om projekteringen är helt färdigt och entreprenören är utvald. Så ingen idé att stressa med tekniskt samråd.
Vanligast inför tekniskt samråd är:
1. Konstruktionsritningar + intyg
2. VVS-ritningar
3. Energi eller U-värden
4. Brandskyddsbeskrivning
Om inte din arkitekt löser detta så kan du lägga ut allting till Byggföretaget så de har ansvar för helheten och ordnar med alla ritningar. Rekommenderas.
eller så samordnar du all projektering, inte rekommenderat.
ok, så jag kan helt enkelt svara byggaren att vi inte vet om de skall bistå med dessa handlingarna förrän vi fått en handläggare och frågat hen?
Och känns ju som om arkitekten har tagit med i sin offert att göra detta så vore det ju konstigt om jag bad byggaren om samma sak. För jag antar att alla skall ha betalt för varje del som de bidrar med. Borde jag kräva att arkitekten bidrar med handlingar för teknisks samråd eller är det vanligast att detta görs av byggaren?
Jag antar att utifrån ditt svar att det inte är KA eller konstruktören som skall bidra här?
Och känns ju som om arkitekten har tagit med i sin offert att göra detta så vore det ju konstigt om jag bad byggaren om samma sak. För jag antar att alla skall ha betalt för varje del som de bidrar med. Borde jag kräva att arkitekten bidrar med handlingar för teknisks samråd eller är det vanligast att detta görs av byggaren?
Jag antar att utifrån ditt svar att det inte är KA eller konstruktören som skall bidra här?
Ni behöver först och främst höra med kommunen om vilka handlingar de behöver till startbesked. Varför ska ni göra det? Jo, för ni vill förstås inte lägga pengar i onödan på handlingar som ni inte vet kommer att användas.
Javisst. Tydlig kommunikation om var ni befinner er i processen är bra. Meddela dem att ni väntar på att få en bygglovshandläggare och att ni först därefter kan få svar om vilka handlingar ni behöver till startbesked. Det kommer byggaren ha full förståelse för.B BobbyMel skrev:
Det sistnämnda påståendet är en vanlig föreställning hos lekmän och som inte stämmer överens särskilt väl med verkligheten. Däremot stämmer det att arkitekter inte läser mycket hållfasthetslära men vi kan konstruktionsteknik vilket räcker långt. Hållfasthetsdimensionering och konstruktionsteknik är två olika saker. När vi behöver hjälp med dimensionering så tar vi hjälp av en konstruktör och då samarbetar vi för att realisera kundens önskemål.B b8q skrev:
Får man gissa att det finns ett visst överlapp mellan arkitekt, konstruktör och byggare och i mitt fall så fick jag frågan från ett ganska stort byggföretag där känslan under dialogen har varit att de helst gör så mycket som möjligt själva i ett projekt som vårat. Vilket är helt naturligt som jag ser det. I alla branscher så vill man ha en större del av kundens kaka vilket dels ger bättre kontroll men även en möjlighet till en större offert.
Det jag dock vill undvika är att betala dubbelt för vissa delar om det nu visar sig att de överlappar varandra i sina offerter.
Det jag dock vill undvika är att betala dubbelt för vissa delar om det nu visar sig att de överlappar varandra i sina offerter.
Klicka här för att svara