L
Hej,

så här ligger min situation till. För ca 1 år sedan gjordes stamrenovering i min bostadsrätt. Vi en vatten skada och de tog hand om hela processen, i och med det var de tvungna att bila ut närliggande sovrummet och då flyttade rivarna (Relita) de alla saker/möbler/etc till ett magasin de hade.

Nu har de slarvat bort några saker. Har efter många mail fram och tillbaka så får jag svar att de kan tänka sig betala hälften... :S hälften! med argumentet, jag citerar "...eftersom att det inte går att styrka det som stod på listan.".

nu undrar jag om jag ska ge upp och ta hälften de erbjuder eller kanske polisanmäla dem? råd?

vem har det juridiska bevisbördan?

Förstår jag det rätt att det finns en lista på alla saker som har lagrats och nu kan inte alla saker återfinnas? I så fall är ju deras argument helt galet. Listan är ju beviset - det är de som inte kan styrka att de har återlämnat alla saker som står på listan. Stå på dig. Polisanmälan kan ju bli aktuellt om du tror att de har stulit sakerna, men du ska inte använda det som påtryckningsmedel för att få fullt betalt. Värderingen av egendomen kan ju förstås bli lite problematisk, men det verkar inte vara där ni är oense.

L
nej, listan är något jag har skrivit ihop och skicka till dem på saker som saknades vid retur.
själva påstår de att de har ingen sådant dokumentation.

så det är ju ord-om-ord... men frågan är då, hos vem ligger bevisbördan? hos mig eller hos dem?

L
Plåthuset skrev:
Förstår jag det rätt att det finns en lista på alla saker som har lagrats och nu kan inte alla saker återfinnas? I så fall är ju deras argument helt galet. Listan är ju beviset - det är de som inte kan styrka att de har återlämnat alla saker som står på listan. Stå på dig. Polisanmälan kan ju bli aktuellt om du tror att de har stulit sakerna, men du ska inte använda det som påtryckningsmedel för att få fullt betalt. Värderingen av egendomen kan ju förstås bli lite problematisk, men det verkar inte vara där ni är oense.
juste en sak till, och hälften de är villiga att betala ut, vill de ge i form av presentkort.

Bevisbördan för vad du lämnat på lagring ligger huvudsakligen på dig. Man kan tycka att en seriös aktör bör förteckna vad som tas emot, just för att undvika denna typ av problem, men det är upp till dig att bevisa att du inte fått tillbaka allt. Bevisning kan ju bestå av olika saker, exempelvis vittnesuppgifter, foton o.s.v.

Lars Eriksson Andersson skrev:
juste en sak till, och hälften de är villiga att betala ut, vill de ge i form av presentkort.
Presentkort på vadå? Rivning och sanering? :x
Sjukt...

Försök samla så mycket dokumentation som möjligt. Mailkonversationer, fotografier på ditt sovrum, etc.
Samanställ sedan detta och skicka ett ersättningsyrkande till dem.

Vägrar de, kan du välja mellan:

* Acceptera förlikningen
* Dra saken vidare till tinget.

Kontakta även ARN. Företaget har ju utfört en tjänst, du har reklamerat och företaget vägrar ge dig en skälig ersättning för den skada du lidit. Detta bör eventuellt ARN kunna titta på, kan jag tycka?

C
Vem har anlitat firman egentligen? Du eller föreningen? Om det är föreningens underleverantör är det nog föreningen du bör vända dig till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.