Byggahus.se
Hej! Jag har en tomt som gränsar precis till en bergvägg som är 15m hög. Det sitter lite lösa stenar i olika storlekar (uppemot flera ton tunga är endel)
Är det jag som ska bygga på tomten nedanför som ansvarar för att säkra berget eller är det markägaren till berget som ska bekosta eller ordna så berget eventuellt inte släpper ner sten?
Tack för svar!!
 
Jag gissar att berget har funnits där några tusen år innan ni fick för er att bygga just där. Varför skulle ägaren tillberget tvingas göra åtgärder bara för att du vill bygga där?
 
  • Gilla
Prodigys och 5 till
  • Laddar…
Man får ju inte ens flytta på en liten stenhög idag, så jag tror du får leva med rasrisken.
 
Exakt! Jag frågar för att jag inte är i behov av att göra något med berget. Men ägaren till berget har skrivit till kommunen att något bör göras med berget. Snälla anta inget, jag frågade en fråga. Jag bad inte om personliga åsikter
 
  • Gilla
Jarlingar och 4 till
  • Laddar…
Du borde inte få förhandsbesked att bygga innan berget är säkrat. Har du fått det? Har det gjorts en geologisk undersökning?
 
Ja godkänt förhandsbesked. Men jag tror inte dom vet att det är ett berg som rasar lite ibland där. Har ansökt om bygglov och sista dagen för grannyttrande är idag och då kom detta. Blev nyfiken på vad man kan behöva göra eller vem som behöver göra? :)
 
Ingen geologisk undersökning är gjord
 
Man kan ju inte gå in på grannfastigheten och börja säkra berg hur som helst. Oavsett vem som är ansvarig så krävs givetvis markägarens tillstånd. Är marken privatägd, kommunens eller någon annans?
 
Den är privatägd marken bredvid. Jag tänker likadant. Jag kan ju inte bestämma över deras mark? Och markägaren kan väl inte heller vägra att jag vill säkra? Eller är dom ansvariga för vad deras mark lämnar på min?
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
Det är kommunens skyldighet att ålägga dig att göra en geoteknisk undersökning i samband med bygglovet. Visar den geotekniska undersökningen att rasrisk föreligger så är det upp till dig att komma överens med grannen om att säkra upp bergväggen (och visa på att sådan ök finns) eller få avslag på bygglovet, förutsatt att bergväggen ligger så nära bostadshuset att fara för liv och egendom kan uppstå.

Om kommunen ändå släpper igenom bygglovet och ett ras uppstår som resulterar i skada så blir det knepigare, i och med att grannen redan påpekat faran i grannyttrandet så kommunen fått kännedom om det så kan ett eventuellt ansvar ställas mot kommunen. Grannen kan dock aldrig ställas till svars vid skada om denna själv inte ändrat förutsättningarna för att ras kan uppstå.
 

Bästa svaret

I äldre planläggning fanns få lagstad-
gade krav kopplat till geotekniska säkerhetsa-
spekter kring bergslänter. Kommunerna har nu
möjlighet att med stöd av Plan- och bygglagen
(PBL) ställa krav i planbestämmelser på säkerhets-
höjande åtgärder innan lov ges. I regeringens kli-
matanpassningsutredning (SOU, 2017:42) föreslås
också tydligare och ökade krav avseende att redan
tidigt i planprocessen ta geotekniska risker i större
beaktande för en bättre strategisk planering avse-
ende nybyggnation. För befintlig bebyggelse och
infrastruktur vilar dock ansvaret för detaljreglering
av underhåll och säkerhet vanligen på den eller de
som är anläggningsägare.

I PBL (SOU, 2010:900) och tillhörande förordning
(SOU, 2011:338) regleras byggande inom kommu-
nal planläggning. I PBL klargörs bland annat kom-
munens ansvar, samt övergripande bestämmelser
för planläggning och bygglov. I Plan- och byggför-
ordningen beskrivs egenskapskrav för byggnads-
verk
Sida 18

https://www.sgi.se/globalassets/publikationer/sgi-publikation/sgi-p44.pdf

Bygger du utanför detaljplanerat område? Oavsett bör du höra med din bygglovshandläggare om vad som gäller, dom ska ju vara pålästa om PBL och liknande.
 
  • Gilla
emmihansen
  • Laddar…
Tack för jättebra svar
 
E emmihansen skrev:
Tack för jättebra svar
Visst får man bra svar ibland och tyvärr ibland bara totalt meningslösa inlägg ?
 
  • Gilla
Raimo T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.