Byggahus.se
Tjena! Har vattenburet system med radiatorer i alla rum. Har ett varmförråd som inte fungerar alls och är iskallt. Har luftat systemet och bytt ny radiatorventil på elementet i varmförrådet men hjälpte inte. Finns 2 ventiler på slingan som leder in till och ut till garaget. Dom 3 elementen i garaget är första ljummet sen avtar värmen succesivt och blir kallare tills det i varmförrådet som är iskallt. Värmen i övrigt är bra i huset. Ventilerna är från 1969 och jag har enrörsystem samt bergvärmepump från 2006. Tryckkärlet sjunker med 0,5 ca per 1-2 dygn. Gjorde en service med Enwell nyligen och allt såg bra ut angående pumpen och kärlet och dom kunde ej svara angående tryckförlusten.
 
  • Öppning i vägg visar rörledningar, avstängningsventiler och isolering, med spår av renovering eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slitet vattenrör och ventil mot en grå vägg, färg flagnar, synlig korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gäddmissilen skrev:
Tjena! Har vattenburet system med radiatorer i alla rum. Har ett varmförråd som inte fungerar alls och är iskallt. Har luftat systemet och bytt ny radiatorventil på elementet i varmförrådet men hjälpte inte. Finns 2 ventiler på slingan som leder in till och ut till garaget. Dom 3 elementen i garaget är första ljummet sen avtar värmen succesivt och blir kallare tills det i varmförrådet som är iskallt. Värmen i övrigt är bra i huset. Ventilerna är från 1969 och jag har enrörsystem samt bergvärmepump från 2006. Tryckkärlet sjunker med 0,5 ca per 1-2 dygn. Gjorde en service med Enwell nyligen och allt såg bra ut angående pumpen och kärlet och dom kunde ej svara angående tryckförlusten.
Att trycket sjunker så mycket borde du nog undersöka närmare,Behöver inte betyda att du har läcka i systemet men tryckfallet kanske har att göra med att den inte orkar hålla trycket för att du ska få tillräckligt med cirkulation i systemet.Kan vara så enkelt att förtrycket i kärlet är för lågt.
 
  • Gilla
Gäddmissilen
  • Laddar…
En kort fråga, rören till garaget är dom ingjutna i plattan. Det är stålrör ut som synes, kanske ed skarvmuffar i betongen. Inget ovanligt att dom rostar sönder. En bil körs in med en massa skit under sig på vintern och det innehåller salt som kryper ner i plattan. Så för att kolla ev en läcka i garagetgolvet så får du stänga av rören ut till garaget, fylla på till 1,2 bar så det finns ett tryck som kan ev läcka ut och hålla koll på trycket. Tänk på att med att stänga av kan det vara frysrisk i garaget. Många som har/haft rostade rör i plattan.
 
  • Gilla
Gäddmissilen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En kort fråga, rören till garaget är dom ingjutna i plattan. Det är stålrör ut som synes, kanske ed skarvmuffar i betongen. Inget ovanligt att dom rostar sönder. En bil körs in med en massa skit under sig på vintern och det innehåller salt som kryper ner i plattan. Så för att kolla ev en läcka i garagetgolvet så får du stänga av rören ut till garaget, fylla på till 1,2 bar så det finns ett tryck som kan ev läcka ut och hålla koll på trycket. Tänk på att med att stänga av kan det vara frysrisk i garaget. Många som har/haft rostade rör i
J jonaserik skrev:
En kort fråga, rören till garaget är dom ingjutna i plattan. Det är stålrör ut som synes, kanske ed skarvmuffar i betongen. Inget ovanligt att dom rostar sönder. En bil körs in med en massa skit under sig på vintern och det innehåller salt som kryper ner i plattan. Så för att kolla ev en läcka i garagetgolvet så får du stänga av rören ut till garaget, fylla på till 1,2 bar så det finns ett tryck som kan ev läcka ut och hålla koll på trycket. Tänk på att med att stänga av kan det vara frysrisk i garaget. Många som har/haft rostade rör i plattan.
Stämmer att dom är ingjutna. Stängde in och utlopp i garaget o satte 1,2 bar. Under 6 timmar så sjönk den till 1,0 bar. Borde kunna utesluta garaget för läckage men inte varför elementet i varmförrådet är kallt? Tanken jag har är att döda garagets ledning och dra en ny efter väggen istället. Men att trycket sjunker är underligt finns inga spår vid element eller ventiler som ser ut att ha läckt eller ha rostbildning.
 
V växelventil skrev:
Att trycket sjunker så mycket borde du nog undersöka närmare,Behöver inte betyda att du har läcka i systemet men tryckfallet kanske har att göra med att den inte orkar hålla trycket för att du ska få tillräckligt med cirkulation i systemet.Kan vara så enkelt att förtrycket i kärlet är för lågt.
Vad innebär förtrycket och vart justerar jag det?
 
Inget vatten på något golv då, en säkerhetsventil som pinkar direkt ner i golvbrunn, så det inte syns, så kn det bli även som växelventil säger, dåligt förtryck i kärlet. Finns en bilventil på det, peta lite lätt på piggen, ska inte komma vatten , bara luft eller inget. Förtrycket pumpas in i ventilen med en pump för bildäck. När man pumpar in så ökar trycket på manometern. Blir att släppa ut vatten, går bra med säkerhetsventilen och fortsätt tills trycket är ca 0,5 0,- 0,6 bar och då ska kärlet var tomt på vatten, manometern på noll. Sen fylla vatten till ca 0,9 bar Klart och kanske avvakta om det sjunker, det kan öka lite, ju varmare det är som går ut till elementen.
 
J jonaserik skrev:
Inget vatten på något golv då, en säkerhetsventil som pinkar direkt ner i golvbrunn, så det inte syns, så kn det bli även som växelventil säger, dåligt förtryck i kärlet. Finns en bilventil på det, peta lite lätt på piggen, ska inte komma vatten , bara luft eller inget. Förtrycket pumpas in i ventilen med en pump för bildäck. När man pumpar in så ökar trycket på manometern. Blir att släppa ut vatten, går bra med säkerhetsventilen och fortsätt tills trycket är ca 0,5 0,- 0,6 bar och då ska kärlet var tomt på vatten, manometern på noll. Sen fylla vatten till ca 0,9 bar Klart och kanske avvakta om det sjunker, det kan öka lite, ju varmare det är som går ut till elementen.
J jonaserik skrev:
Inget vatten på något golv då, en säkerhetsventil som pinkar direkt ner i golvbrunn, så det inte syns, så kn det bli även som växelventil säger, dåligt förtryck i kärlet. Finns en bilventil på det, peta lite lätt på piggen, ska inte komma vatten , bara luft eller inget. Förtrycket pumpas in i ventilen med en pump för bildäck. När man pumpar in så ökar trycket på manometern. Blir att släppa ut vatten, går bra med säkerhetsventilen och fortsätt tills trycket är ca 0,5 0,- 0,6 bar och då ska kärlet var tomt på vatten, manometern på noll. Sen fylla vatten till ca 0,9 bar Klart och kanske avvakta om det sjunker, det kan öka lite, ju varmare det är som går ut till elementen.
Petade med fingret på kärlet och kom bara luft. Men ser att utloppen till golvbrunn är det lite blött. Bifogar bild.
 
  • Ett kopparrör nära ett golvavlopp med kakelplattor, lite smuts och spindelnät synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det röret kommer från ett värmerör då, säken till värmen brukar ha skrift på vredet 1,5 eller 2 bar. Kolla upp så du har förtryck till att börja med. för lite luft, så åker trycket jojo. behövs inte så många droppar för att sänka trycket vid smådroppande.
 
J jonaserik skrev:
Och det röret kommer från ett värmerör då, säken till värmen brukar ha skrift på vredet 1,5 eller 2 bar. Kolla upp så du har förtryck till att börja med. för lite luft, så åker trycket jojo. behövs inte så många droppar för att sänka trycket vid smådroppande.
Röret är det röret som kommer från svarta säkerhetsventilen från påfyllningsledningen till element. Där man tömmer systemet. Den säkerhetsventilen du menar ska den sitta på toppen av kärlet?
 
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler och anslutningar, möjlig värmesystemkomponent. Inomhus, teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brandsläckare med röd säkerhetsförsegling och mässingsventiler, närbild, mot vitgrå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite lurigt att se, men troligtvis den röda är säken för värmevattnet, dit med spegel om det är svårt att se. 1,5 eller 2 står det på uppsidan den röda. Den svarta är säkert för VV. Glöm inte att sätta en slang på slangkopplingen, det sprutar bra 😈, duscha vill du nog göra i duschen🙂🙂

EDIT vad är nivån i det vita kärlet, det är för brainen från borrhålen.
 
J jonaserik skrev:
Lite lurigt att se, men troligtvis den röda är säken för värmevattnet, dit med spegel om det är svårt att se. 1,5 eller 2 står det på uppsidan den röda. Den svarta är säkert för VV. Glöm inte att sätta en slang på slangkopplingen, det sprutar bra 😈, duscha vill du nog göra i duschen🙂🙂

EDIT vad är nivån i det vita kärlet, det är för brainen från borrhålen.
J jonaserik skrev:
Lite lurigt att se, men troligtvis den röda är säken för värmevattnet, dit med spegel om det är svårt att se. 1,5 eller 2 står det på uppsidan den röda. Den svarta är säkert för VV. Glöm inte att sätta en slang på slangkopplingen, det sprutar bra 😈, duscha vill du nog göra i duschen🙂🙂

EDIT vad är nivån i det vita kärlet, det är för brainen från borrhålen.
Men förstår jag dej nu som novis rätt att med bilpumpens manometer så pumpar jag till 0,5-0,6 samtidigt som säkerhetsventilen dräneras. Då ska det vara tomt och sen stänger jag säkerhetsventilen och öppnar jag flöde och fyller vatten till 0,9 enligt kärlets tryckmätare? Nej duscha slipper jag helst så slänger på en slang. 😎
 
Det vita kärlet är exakt halvfullt.
 
OK bara att det inte syntes riktigt, är rätt med halva.
 
J jonaserik skrev:
OK bara att det inte syntes riktigt, är rätt med halva.
Men förstår jag dej nu som novis rätt att med bilpumpens manometer så pumpar jag till 0,5-0,6 samtidigt som säkerhetsventilen dräneras. Då ska det vara tomt och sen stänger jag säkerhetsventilen och öppnar jag flöde och fyller vatten till 0,9 enligt kärlets tryckmätare? Nej duscha slipper jag helst så slänger på en slang. 😎
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
G Gäddmissilen skrev:
Men förstår jag dej nu som novis rätt att med bilpumpens manometer så pumpar jag till 0,5-0,6 samtidigt som säkerhetsventilen dräneras. Då ska det vara tomt och sen stänger jag säkerhetsventilen och öppnar jag flöde och fyller vatten till 0,9 enligt kärlets tryckmätare? Nej duscha slipper jag helst så slänger på en slang. 😎
Det vita kärlet är köldbärarvätskan(brine)
 
  • Gilla
Gäddmissilen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.