Byggahus.se
Hej,
Vi har en "Siemens RVD265" fjärrvärmecentral. Jag har försökt så gott jag kunnat, men lyckas inte få värme på elementen på nedanvåningen. Vi flyttade in förra sommaren, och det har varit så hela tiden.
Har luftat elementen.

Tacksam om någon har någon tips!

Tack på förhand! :)
 
  • Värmesystemkontroller, digital termostat, manuella reglage, rör och kablar, installationsteknik för fastigheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometrar och energimätare på en värmeanläggning eller panna. Kablar och rör syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du två kretsar med två separata pumpar, kolla då i så fall att båda pumparna går samt att ev ställdon öppnar som de ska.

Ta gärna lite fler bilder på komponenter.
 
Tack för svar, skickar tre nya bilder. :)
 
  • Värmeväxlare med rör, ledningar och pumpar i teknikskåp. Energisystem för uppvärmning av hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör, ventiler och vattenmätare inomhus, möjligen under en diskbänk eller i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Siemens-aktuator, rör och kablar inuti en teknisk anläggning eller värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går pumpen?
 
Hej,
Tack för ditt meddelande. Centralen visar inget felmeddelande, värmen på ovanvåningen fungerar. Om jag känner på rören vid elementen där nere är de också kalla. Vet inte om det var svar på frågan. 🙂
 
Tänkte precis skriva en tråd när jag såg denna tråden, så jag kapar den lite. Har exakt samma problem. 1-rörssystem med danfoss mcl 110 comfort.
Har stundtals haft det brinnjävla varmt uppe men ligger alltid runt 16-17 grader i källaren.
Har luftat alla element och fyllt på vatten till 1.5 bar.
Ska nämnas att jag tror dem går på varsin slinga då jag har 2 tilloppssrör, ett går upp ett går ner. Sen en gemensam retur vid centralen.
Tilloppstempen på de båda är ca 35. Bor i södra Sverige.
Men tur o retur under elementet samt elementet i sig är fesljumna. Ett element igår var också varmare uppe en nere vilket i min värld är helt bakvänt.

Skulle rent av kunna gå ner en grad uppe och gärna upp 4-5 i källaren. Hur löser jag det?
 
Först ska du prova med att sätta ner värmen uppe, stänga ner på termostaterna och se vad som händer med nere och återkom. sen det med varmt upptill på ett element är helt korrekt, det är där som värmen kommer in till elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.