Tjugofem meter från huset har en myrstack byggts. Och sedan blivit uppäten. Så kan det gå och egentligen bryr jag mig inte jättemycket om det men jag är nyfiken på vilket slags djur som lämnar en uppäten myrstack på detta vis. Vad ska jag spana efter? Baloo i Djungelboken gillar myror men jag tror inte att det finns björnar i närheten. Vildsvin fanns men har skjutits bort av jägare på grannens tomt. På min tomt har jag sett räv och grävling. Grannen har berättat att det finns/har funnits lodjur hos mig. Är det någon som har en bra gissning om vad jag ska förvänta mig att se?
Gröngöling sägs äta myror. Det är väl nån slags hackspett som har förmåga att ta sig in i stacken. (Ungefär så långt sträcker sig mitt kunnande om Gröngölingen. Jag skulle inte känna igen en om jag fick se den.)P pingis skrev:Tjugofem meter från huset har en myrstack byggts. Och sedan blivit uppäten. Så kan det gå och egentligen bryr jag mig inte jättemycket om det men jag är nyfiken på vilket slags djur som lämnar en uppäten myrstack på detta vis. Vad ska jag spana efter? Baloo i Djungelboken gillar myror men jag tror inte att det finns björnar i närheten. Vildsvin fanns men har skjutits bort av jägare på grannens tomt. På min tomt har jag sett räv och grävling. Grannen har berättat att det finns/har funnits lodjur hos mig. Är det någon som har en bra gissning om vad jag ska förvänta mig att se?
Sveriges största hackspett.A andersmc skrev:
lever i blandskog och gärna i gran bestånd med myrstackar.
gråspett och spillkråka är 2 till gynnare som älskar myrstackar..
björn och grävling likaså.
Skulle tro grävling, har sett det på min egna mark samt på jaktmark.
Räv eller lodjur är min gissning, har en mindre myrstack som ser liknande ut ute vid stugan där det är tasspår i snön. Då det inte var färska spår så är det svårt att avgöra om de det är räv eller lo som varit där. Båda finns i området.
Men sen kan det ju vara en fågel som en räv försökt ta medan fågeln gav sig på stacken. Eller bara en räv som kollat in långt efter att en fågel varit där.
Men sen kan det ju vara en fågel som en räv försökt ta medan fågeln gav sig på stacken. Eller bara en räv som kollat in långt efter att en fågel varit där.
så lodjur skulle äta myror då alltså?A alekks skrev:Räv eller lodjur är min gissning, har en mindre myrstack som ser liknande ut ute vid stugan där det är tasspår i snön. Då det inte var färska spår så är det svårt att avgöra om de det är räv eller lo som varit där. Båda finns i området.
Tack för alla förslag hittills. Fåglar hade jag inte ens tänkt på. Hackspettar hör jag i närheten regelbundet och spillkråka vet jag med säkerhet att jag har på tomten. Jag önskar ju att Kapsyls gissning på myrslok visar sig vara riktig
Hade jag sett förstörelsen några dagar tidigare hade jag hållit koll efter spår i snön men nu är det förhoppningsvis slut på snö för denna säsong. Rådjur har jag ofta som besökare men dessa skulle väl inte krafsa i en myrstack. Eller?
Jo om det är parningstid.P pingis skrev:Tack för alla förslag hittills. Fåglar hade jag inte ens tänkt på. Hackspettar hör jag i närheten regelbundet och spillkråka vet jag med säkerhet att jag har på tomten. Jag önskar ju att Kapsyls gissning på myrslok visar sig vara riktigHade jag sett förstörelsen några dagar tidigare hade jag hållit koll efter spår i snön men nu är det förhoppningsvis slut på snö för denna säsong. Rådjur har jag ofta som besökare men dessa skulle väl inte krafsa i en myrstack. Eller?
Och reval finns på platsen.