Du skall nog kontakta säljaren för diskussion ang viss nedsättning av köpeskilling. Om hen vägrar då anmäler du husägaren och ber kommunen hantera ärendet skyndsamt. Om han då river friggeboden har du troligen rätt till reducering av priset, det brukar finnan nån klausul ang att ägaren ansvarar för onormat slitage under tiden vilket en rivning kan anses som.

Mikael_L
raveper skrev:
Kommer köparen då få ett nybyggt hus på samma tomt för priset av det nerbrända?
Hmmm, nerbrända, ... eller nedbrunna .... :D

• Gilla
raveper
  • Laddar…
MSjöström skrev:
Fråga två ska du ha reglerat i köpekontraktet för att undvika tvister... Är du informerad inför tecknandet kan du juridiskt sett inte tvinga säljaren att söka bygglov och betala.. Står det en klausul i kontraktet typ "köparen är informerad om att bygglov saknas för fönster samt friggebod..."
I standardfrågelistan står alltid en fråga som lyder "Finns erforderliga bygglov?"... Som sagt, du är informerad och kan inte kräva något av säljaren.
Relevanta frågor från frågelista, bilaga till köpekontrakt

Finns erforderliga bygglov?
BESVARAT - Ja det utgår vi ifrån

Har ny -, till- eller ombyggnad utförts på fastigheten, och i så fall när?
BESVARAT - Ombyggnad av förrådet, nytt fönster plus element i vardagsrum, förråd för verktyg i trädgården.

Har ni observerat eller haft anledning att misstänka birister eller fel i dränering och fuktisolering eller fuktgenomslag, fuktskador, rötangrepp eller liknande i källarvåningen i byggnaden ytter – eller innertak eller i andra delar av byggnaden? När?
BESVARAT - Nej.

Av ditt svar ovan låter det faktiskt som att säljaren inte varit medveten om att fönstret kunde vara bygglovspliktigt.. Denne har då handlat i god tro, även om det är felaktigt och inte förenligt med rådande PBL...
Sen är ju friggeboden i sig inte bygglovspliktig, men felplacerad.
Jadu, jag tror ärligt talat inte du kommer någon vart med anspråk mot säljaren eftersom du kunde tagit reda på informationen innan signatur på avtalet. Dock bör du ta upp detta med säljaren i och med att han/hon svarat som han/hon svarat i frågelistan. Hade jag varit i dina skor hade jag försökt i god ton - finns ingen anledning till hot i och med att det skapar en trist stämning i glädjen kring ditt nyköpta hus. Kontrollera även med kommunen INNAN du gör något om det är så att fönstret behöver bygglov eller bara bygganmälan - det är en satans skillnad i kostnad...

Den där friggeboden, hur har du fått reda på att grannen inte godkänt den? Vet du om grannen har något emot den, dvs. finns det risk att grannen begär att den rivs?

När man bedömner läget från svaren ovan verkar det inte finnas mycket att hänga upp ett "Case" på.

Men det är svåra frågor och antagligen vet inte säljaren om sina/dina rättigheter fullt ut.

Kanske är bättre att tala med säljaren ifall han (som bott där ett tag) kan fråga grannen om denne kan skriva på ett papper om att det är ok för honom att friggeboden står där den står. Det kostar ju inte säljaren något.

Är det bygganmälan som krävs handlar det om ca 3000 kr kanske inte hela värden. Kolla med komunen, kanske kan ni dela på kostnaden.

De flesta människor är hyggliga och om man ber snällt och har en färdig lösning som inte innebär allt för mycket besvär kanske det inte blir något problem.

Som någon redan skrivit hur vet du att friggan inte får stå där den står, den kanske har funnits på platsen under mycket lång tid, eller har fått muntligt avtal om dess placering: Den stå ju bevisligen där den står och därmed har väl ingen haft något krav på att den skall flyttas. När det gäller fönstret så är väl frågan har någon klagat, och hur länge sedan var det fönstret sattes in har det passerat 10 år så är det inget problem. Men TS du har lätt kunnat kolla dessa uppgifter i efterhand varför kollade inte före " köpet " .

JAmanow skrev:
Relevanta frågor från frågelista, bilaga till köpekontrakt

Finns erforderliga bygglov?
BESVARAT - Ja det utgår vi ifrån

Har ny -, till- eller ombyggnad utförts på fastigheten, och i så fall när?
BESVARAT - Ombyggnad av förrådet, nytt fönster plus element i vardagsrum, förråd för verktyg i trädgården.
De svaret betyder alltså

Bygglov - "ja det utgår vi från" är samma sak som "det har vi ingen aning om".

Svaret på nästa fråga är liktydigt med "ja, det har gjorts följande om- och tillbyggnader, men vi vet inte när."

Är det deni köpt av som gjort ombyggnaden? Är det de som byggt friggeboden? Var det en annan granne när boden byggdes?

• Gilla
PAF
  • Laddar…
Att man är "skyldig" att kolla bygglov när man köper hus är en sak, men jag har väldigt stor förståelse för att man inte hinner kolla det, man måste prioritera sin tid vid ett husköp. Även om jag vet att jag bör kolla bygglov, så har jag vid mina två husköp inte gjort det.

Däremot så har jag alltid kollat med kommunen om vilka planearbeten eller bygglov som är på gång i närområdet.

Det första huset vi köpte för dryga 20 år sedan, missade jag två saker på. Dels fanns där ett stor inglasat uterum, som visade sig vara svartbyggt, det klarade 10års gränsen medan vi bodde där.

Det skulle varit ett problem om det hade upptäckts, det var ett grovt brott mot detaljplanen, skulle definitivt fått riva.

Dels informerade mäklaren att tomten hade "expanderats" ut "lite" på allmäningen som låg mot baksidan. Jag tyckte jag såg en tydlig gräns där den riktiga gränsen låg, och upptäckte till min fasa något år senare att allmäningen gick ytterligare 2meter längre in på det jag trodde var vår tomt (hittade en begravd tomtmarkering". Då hade jag precis fällt en jättestor tall som jag var övertygad om att den stod på vår tomt, men så var det inte. Den stubben tog jag bort väldigt noga sedan...

Inget av detta vållade några problem under våra år i huset.

I vårt nuvarande hus visade det sig att en altan var svartbyggd, även den klarade 10 års gränsen efter några år, och när vi sökte bygglov för vår påbyggnad passade vi på att få med altanen också.

När byggdes friggeboden? Frågan är om den kan anses vara ett problem för grannen om denne inte har drivit frågan mot förra ägaren. Har det gått ett par år så känns det ju orimligt att grannen nu skulle opponera sig och dessutom få gehör från byggnadsnämnden ..

Men brukar man inte skriva köpavtal först. Därefter besikta huset och fullgöra sin undersökningsplikt och köpavtalet förutsätter att skicket överenstämmer med beskrivningen säljaren lägger fram. Därefter utförs köpet.

Att del av hus saknar bygglov bör vara skälig grund för att omförhandla köpeavtalet.

Jag är ej juridiskt utbildad så rätta mig om jag har fel.

Du har fel. Köpeavtalet förutsätter inte att skicket överensstämmer med beskrivningen säljaren lägger fram.

Hemmakatten
Såvitt jag förstår så blir lagfarten registrerad på det datum köpekontraktet skrevs. Vid ett årsskifte kan det ha stor betydelse huruvida köpekontraktet skrevs före eller efter nyår. Köpebrevets datum har ingen betydelse för lagfartsdatum.

Vid en försäljning är dock säljaren ansvarig för fastighetens skick intill dess köpebrev/tillträdesdatum sker.

Hemmakatten skrev:
Såvitt jag förstår så blir lagfarten registrerad på det datum köpekontraktet skrevs. Vid ett årsskifte kan det ha stor betydelse huruvida köpekontraktet skrevs före eller efter nyår. Köpebrevets datum har ingen betydelse för lagfartsdatum.

Vid en försäljning är dock säljaren ansvarig för fastighetens skick intill dess köpebrev/tillträdesdatum sker.
Köpekontrakt är formalia och bestämmer detaljerna kring köpet, och tillika dokumentet på vilket köpen BINDS och man bestämmer förutsättningarna för köpet. Fastighetens skick fastställs utifrån förhållanden på avtalsdagen. FInns inte bygglov/bygganmälan då, nej då "behöver" det inte göra det på tillträdesdagen heller.
Äganderätten övergår inte på köparen förrän på tillträdesdagen, dvs samma dag man skriver KÖPEBREV och söker lagfart. Lagfarten registreras vid tillträdesdatum.
Varifrån har du fått annan info??

lassaserik skrev:
Men brukar man inte skriva köpavtal först. Därefter besikta huset och fullgöra sin undersökningsplikt och köpavtalet förutsätter att skicket överenstämmer med beskrivningen säljaren lägger fram. Därefter utförs köpet.

Att del av hus saknar bygglov bör vara skälig grund för att omförhandla köpeavtalet.

Jag är ej juridiskt utbildad så rätta mig om jag har fel.
Förändras skicket mellan kontrakt och tillträde kan det vara skäl att häva/omförhandla, men inte för att nya fakta kommer fram som man borde ha tagit reda på/undersökt innan köpet. Annars kan man ju skriva kontrakt, göra diverse undersökningar och sen börja omförhandla? (ja, det är exakt så en besiktningsklausul fungerar, men det är en bisak i just detta fall).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.