Mer eller mindre dagligen så knackar det på mina väggar, det låter ungefär som när någon knackar på dörren fast lite snabbare. Jag har aldrig lyckats se vem som gör det, men jag tror att det är småfåglar som har något bus för sig innanför lockpanelen.
Detta pågår oavsett årstid. Det stör mig inte direkt (förutom när dom får för sig att knacka på sovrumsväggen tidigt på morgonen), men jag skulle gärna vilja veta vad som händer och om det är risk att något blir förstört.

Jag har några hackspettar som grannar också, men de kommer ju knappast in bakom panelen och jag har inte sett några skador på utsidan.

Staffans2000
Jag har det likadant. Här varit så i 26 år. Några skador har jag aldrig upptäckt, så låt dom knäcka på. Numera tycker jag det är ganska mysigt. Gissningsvis är det blåmesar eller liknande.

Staffan

Jag satte upp ett sånt där insektshotell på husväggen, nära en blomsterrabatt. Ibland kommer en fågel och hackar efter insekter där, och det låter som ett snabbt knackande.

Så troligen är det även i ditt fall fåglar som letar insekter.
Sätt upp ett musband eller stålnät vid öppningarna till luftspalten bakom panelen.

Satsuki
Dödsur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.