Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
I skolan där mina barn gick, var det liknande problem. Men där hade skolan byggt ett 4m högt stängsel mot en granne. Men villaägaren där klagade på att det iallafall kom in bollar över staketet. Och allmänt "oväsen" från skolgården.
Du har ju fått svar från rätt person iaf (fastighetsförvaltaren). En del invånare med kommunen som granne vill utnyttja dess plånbok för att få saker gratis (förvånande hur ofta detta förekommer). De är därför ganska härdade och kör by-the-book, vilket jag också tolkar svaret som. Nu är det inte så i detta fallet så mitt förslag är att du via kommunens växel frågar om att få prata med fastighetsförvaltaren för skolan. Förklarar läget kring skadorna och ungar som springer på er tomt så kanske ni kan komma överens.
Frågan är också hur rektorn ser på saken utifrån arbetsmiljö samt säkerhet. Kanske kan få något därifrån som du kan dra med fastighetsförvaltaren?
//fd. kommunanställd
Frågan är också hur rektorn ser på saken utifrån arbetsmiljö samt säkerhet. Kanske kan få något därifrån som du kan dra med fastighetsförvaltaren?
//fd. kommunanställd
Hur ser övriga skolområdet ut? Kan vara så att de årskullar som är i behov av stängsel redan har det.
Börjar ju redan i förskoleklass då barn kan både öppna grindar osv. Skolan ser kanske inte behovet av staket just där.
Sedan är det ju så knäppt att man ansvarar för sin egen fastighet och att ingen kan skada sej.
Sitter staketet i tomtgräns, så ansvarar ni båda två, sålänge det inte finns något skrivet om detta.
Är dock inte helt hundra på att jag har rätt, men det är typ åt det hållet.
Börjar ju redan i förskoleklass då barn kan både öppna grindar osv. Skolan ser kanske inte behovet av staket just där.
Sedan är det ju så knäppt att man ansvarar för sin egen fastighet och att ingen kan skada sej.
Sitter staketet i tomtgräns, så ansvarar ni båda två, sålänge det inte finns något skrivet om detta.
Är dock inte helt hundra på att jag har rätt, men det är typ åt det hållet.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Jag tycker nog att kommunens svar var vettiga. Särskilt första mailet. De såg staketen som ett delat ansvar. De erbjöd sig att ta bort det gamla staketet, de erbjöd att dela på kostnaderna för ett nytt. De poängterade att det inte finns lagkrav på stängsel runt skolgårdar, men att det vore praktiskt.
Av det sista följer att jag nog drar tillbaka rådet att riva planket på eget bevåg. Har du otur sätter kommunen inte upp ett nytt staket.
Av det sista följer att jag nog drar tillbaka rådet att riva planket på eget bevåg. Har du otur sätter kommunen inte upp ett nytt staket.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Inte helt lätt förstås.
Rent generellt är det väl barnen, eller snarare föräldrarna, som är ansvariga om barnen gör något som skadar någons egendom (oavsett om det är på skoltid ?)
Det finns ju ett par aspekter här.
* Barnen stör, trampar ned trädgård/tar sönder saker på TS egendom (inkl staket)
* Barnen skadar sig på trasigt staket/verktyg osv
Rent generellt tror jag inte skolan har något ansvar för att alltid ha staket runt sin skolgård eller ens att det alltid är lösningen för dom. Det är många skolor som inte har det.
Det är ju inte osannolikt att någon husägare någon gång i tiden satt upp staket + plank för att få lite avskärmning mot skolbarnen, och då inte orimligt att nuvarande husägare får underhålla/sätta upp bytt om man vill ha kvar det.
Man kan ju föstås då också ta ned det, men som sagt då kanske barnen istället springer in på tomten oftare och längre in, även om dom egentligen inte får/ska det.
Har skolan erbjudit sig att ta någon del av renoveringen av staket/plank så är det nog så mycket ni får, dom kommer nog köra enligt "boken" så mycket dom kan, då det annars är lätt hänt att dom får problem om något sker i framtiden eller i diskussioner om underhåll osv.
Ni kan ju absolut maila och svara att ni gärna ser att skolan tar en större del av kostnaden, men om det dom erbjudit står kvar så har ni nog inte "rätt" till något mer utan får besluta er för vad ni gör.
- Tar bort staketet som är och låter det vara öppet (med risk för mer spring av skolbarn osv). Kanse att kommunen om ett par år ändå sätter upp ett staket om föräldrar börjar klaga osv, men det blir ju en chansning.
- Sätter upp ett helt eget nytt staket (som ni då får bekosta helt själv, inkl framtida slitage)
- Tar kommunens deal och också passar på att skriva in en paragraf om delad kostnad för slitage
Rent generellt är det väl barnen, eller snarare föräldrarna, som är ansvariga om barnen gör något som skadar någons egendom (oavsett om det är på skoltid ?)
Det finns ju ett par aspekter här.
* Barnen stör, trampar ned trädgård/tar sönder saker på TS egendom (inkl staket)
* Barnen skadar sig på trasigt staket/verktyg osv
Rent generellt tror jag inte skolan har något ansvar för att alltid ha staket runt sin skolgård eller ens att det alltid är lösningen för dom. Det är många skolor som inte har det.
Det är ju inte osannolikt att någon husägare någon gång i tiden satt upp staket + plank för att få lite avskärmning mot skolbarnen, och då inte orimligt att nuvarande husägare får underhålla/sätta upp bytt om man vill ha kvar det.
Man kan ju föstås då också ta ned det, men som sagt då kanske barnen istället springer in på tomten oftare och längre in, även om dom egentligen inte får/ska det.
Har skolan erbjudit sig att ta någon del av renoveringen av staket/plank så är det nog så mycket ni får, dom kommer nog köra enligt "boken" så mycket dom kan, då det annars är lätt hänt att dom får problem om något sker i framtiden eller i diskussioner om underhåll osv.
Ni kan ju absolut maila och svara att ni gärna ser att skolan tar en större del av kostnaden, men om det dom erbjudit står kvar så har ni nog inte "rätt" till något mer utan får besluta er för vad ni gör.
- Tar bort staketet som är och låter det vara öppet (med risk för mer spring av skolbarn osv). Kanse att kommunen om ett par år ändå sätter upp ett staket om föräldrar börjar klaga osv, men det blir ju en chansning.
- Sätter upp ett helt eget nytt staket (som ni då får bekosta helt själv, inkl framtida slitage)
- Tar kommunens deal och också passar på att skriva in en paragraf om delad kostnad för slitage
absolut är det ett delat ansvar, men skulle du vara sugen på att sätta upp ett staket där exempelvis grannbarnen kommer sparka på, slå bollar på, springa mot, klättra på etc? Jag tror nog inte detHenningelvis skrev:
Jag tycker nog att kommunens svar var vettiga. Särskilt första mailet. De såg staketen som ett delat ansvar. De erbjöd sig att ta bort det gamla staketet, de erbjöd att dela på kostnaderna för ett nytt. De poängterade att det inte finns lagkrav på stängsel runt skolgårdar, men att det vorepraktiskt.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Det finns så mycket jag inte är sugen på att göra, men där jag tycker att alternativen är värre, och därför gör jag det ändå.L Livetmedvilla skrev:
I ditt fall hade jag hellre tagit halva kostnaden för ett nytt högt stängsel tillsammans med kommunen, det vill säga det erbjudandet du fick i mailet, än att ha kvar ett skevt plank med underhållsbehov och ett gunnebostängsel som sett sina bättre dagar.
Skriv pappersbrev i stället (eller också). Då blir de tvungna att diarieföra dem och de kan i framtiden inte dölja konversationen. Mejl är ju bara att radera.L Livetmedvilla skrev:Tack för alla era svar! Vi har varit väldigt vilsna och inte riktigt förstått om vi ska betala halva kostnaden eller hur vi ska bete oss. trots alla Mail och besök här hos oss, så har kommunanställda slutat svara oss. Rektorn bifogar bara våra Mail till kommunen, som i sin tur aldrig svarar. Vi kommer att testa med att skicka ett Mail till rektorn där vi ska trycka på hennes ansvar om säkerhet för skolbarnen. Vi tänkte även skriva att det innan nästa vecka är slut skall ha en plan på vad som ska ske?
Vi är bara oroliga att något barn skadas och vi blir ansvariga för det, trots att vi i Mail påtalat detta under en så lång tid. Här är lite bilder på hur det ser ut idag.