Hejsan!

Undrar över det här med markundersökning. Vi har köpt en tomt av kommunen i ett nybyggnadsområde. De har gjort geotekniska undersökningar, men inte på just vår tomt.

Troligtvis är det inga problem med vår tomt, men man vill ju ändå vara helt säker, så man inte stöter på berg eller det visar sig att det är en enda lersörja under.

Skall vi själva stå för kostander för att kolla marken, eller kan man kräva av kommunen att de gör tester på just vår tomt? Kan man begära av kommunen att de skall lämna någon slags garanti för att tomten håller för ett hus? De har gjort extra borrningar på ett par tomter i området, där de misstänkte att det kunde finnas risk för att det behövdes pålas. De skulle i så fall ge rabatt på priset på 50.000/tomt för pålningskostnader. Nu behövdes det inte pålas och tomterna såldes till fullpris.

Men jag tycker ändå att man väl kan begära att de kollar vår tomt också, utan att det kostar något för oss? Det skulle ju vara väldigt snopet om man stötte på problem, när man vet att de gjort så himla noggranna undersökningar på andra tomter.

Vad tror ni? ???

Mycket tacksam för kommentarer om detta!

//Helena

Jag tror inte du kan begära att kommunen skall göra det. Kommunen hade borrat på vår tomt osv men jag ville ändå göra med egna undersökning där jag fick ritning och rekommendationer på hur grund osv skulle se ut för vår tomt. Han kom fram till att det måste pålas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.