BirgitS BirgitS skrev:
Byggherre är den som beställer jobbet.
Sen om konsumenter kan vara ansvariga för att ta asbestprover vet jag inte. Det är ofta olika regler som gäller beroende på om det är ett företag eller en privatperson som beställer ett jobb. Privatpersoner är normalt inte ansvariga för arbetsmiljön t.ex.

Arbetsmiljöverket skriver så här:
"Såväl byggherre, byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P), byggarbetsmiljösamordnare för utförandet (BAS-U) och arbetsgivare ansvarar för att det är utrett om det finns hälsofarliga material i byggnaden, innan rivning påbörjas."
[länk]
Enligt Arbetsmiljöverkets hemsida så läggs ansvaret som byggherre över på entreprenören när man som privatperson anlitar ett företag. Men jag ska ringa och prata med dem imorgon.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Ankan12 skrev:
De menar alltså att jag är byggherre här? Och att saneringen hade varit densamma om de sanerat från början? Trots att denna sanering innefattar kemtvätt av alla kläder och textilier, avtorkning av alla ytor och ventiler i hela lägenheten, etc.
Du är byggherre då du beställt jobbet.

1. Det är skitsnack det han säger. Man bygger zon och sluss just för att inte kontaminera övriga utrymmen. Pratar vi ett "vanligt" rum med matta och lim enl. bild skulle jag säga en dag för byggnation, sanering, städ och eftervent. Nu blir det istället precis som du säger en sanering av hela lägenheten, en mycket större och dyrare operation.

2. Att han inte varit med om att det innehåller asbest kanske har att göra med att han inte tar några prov? Frågan är hur många andra hus han har fyllt med asbestdamm.

3. Det är den som har arbetsmiljöansvar som säkerställer att det inte finns hälsofarliga ämnen. I detta fall borde arbetet klassas som en konsumententreprenad. Om du inte hade flera firmor igång samtidigt så ligger ansvaret på dom. Nu gör vi uteslutande jobb mot företag så någon får rätta mig om jag har fel. Du varnade ju även dom och dom gjorde bedömningen att det inte fanns någon asbest utan att ta prov.

4. Det hade behövts sanering ändå. Dom gav dig ett pris på 5000 för saneringen. Jag hade sagt att dom får sanera lägenheten för den summan. Men frågan är om man verkligen litar på att dom gör det ordentligt hur mycket man än betalar. Ring en riktig saneringsfirma och fråga vad dom skulle ta.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Ankan12 skrev:
De menar alltså att jag är byggherre här? Och att saneringen hade varit densamma om de sanerat från början? Trots att denna sanering innefattar kemtvätt av alla kläder och textilier, avtorkning av alla ytor och ventiler i hela lägenheten, etc.
Formuleringen ”enligt mina jurister” signalerar väldigt tydligt att han inte talat med några jurister alls.

• Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Jag ringde Arbetsmiljöverket och denna firma är ej certifierade för asbesthantering som de säger att de är. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag var även i lägenheten igår och det mesta ser helt orört ut, mattor och filtar ligger kvar där jag lämnade dem trots att de säger att de är färdiga med städningen och saneringen. De har tagit en del av våra kläder för kemtvätt men lämnat kvar lika mycket. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta. Kommer förmodligen själv att anlita en certifierad städfirma som får gå över allting.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Nummer 1 är att säkerställa att det är sanerat, som du själv är inne på. Du måste kunna vistas i bostaden utan risk. Jag skulle själv utan tvivel ta in en egen firma som sanerar.

Nummer 2 är att driva ett ekonomiskt anspråk på firman, om du gör bedömningen att det finns något att hämta där.

Nummer 3 är att anmäla företaget till Arbetsmiljöverket. Sen vet jag inte om det finns fler instanser som bör informeras?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Som sagt dra av alla kostnader när du betalar firman. Är de färdiga med arbetet som de skulle göra?

H hempularen skrev:
Som sagt dra av alla kostnader när du betalar firman. Är de färdiga med arbetet som de skulle göra?
Nej, när jag kollade igår så har de lagt själva fiskbensparketten i mitten, men de har inte sågat den eller lagt frisen runt omkring. De säger att de har jobbat hela torsdagen, midsommarhelgen och igår men jag vet inte riktigt vad som kan ha tagit så lång tid när de varken är klara med städning eller läggning av golv.

Men golvet ser ok ut tror jag

• Pågående golvrenovering med träparkett, verktyg och trämaterial utspridda på golvet, och ett element längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju ta "tejpprover" från ytor där du kan m,isstänka att de inte har snaerat, både uppenbara synliga ytor, men även inne i garderober byrålådor osv.

Proverna kan du spara, men skicka in för analys om du senare behöver bevis för den bristfälliga saneringen. Ha gärna ett vittne med när du tar proverna.

A Ankan12 skrev:
Nej, när jag kollade igår så har de lagt själva fiskbensparketten i mitten, men de har inte sågat den eller lagt frisen runt omkring. De säger att de har jobbat hela torsdagen, midsommarhelgen och igår men jag vet inte riktigt vad som kan ha tagit så lång tid när de varken är klara med städning eller läggning av golv.
Hur många rum är det?

Vi lade in fiskbensparkett i ett rum (18 kvm) för en del år sedan. Själva läggningen gjorde två man på drygt en dag, har för mig att de var klara till ungefär den nivån du visar på bilden efter en dag. I vårt fall debiterades det fast pris per kvm.

A Ankan12 skrev:
Men golvet ser ok ut tror jag
Ser ut som att det är lite svartlim kvar längs golvsockeln.

Tyvärr så kommer det att damma upp asbest när parketten rivs framöver, eftersom det ligger asbestdamm på betongen. Eventuellt kommer det även att damma upp lite asbest när ni går på parketten, främst om betongen inte är helt plan utan att det är "luftfickor" som trycks ihop när parketten sviktar.

Hur har du tänkt det med golvsockeln?
Går parketten in under befintliga golvsockeln?
Ska golvsockeln byggas på innåt rummet?

Hur blir det vid trösklel, dörrkarm & dörrfoder?

De har inte sagt något om detta, endast att de har dammsugit och att de kommer att ta prover efter att slipningen är klar

Tillägg: frågade dem och de ska slipa bort resterande säger de nu

Redigerat:
A Ankan12 skrev:
Tillägg: frågade dem och de ska slipa bort resterande säger de nu
Med korrekt asbest sanering denna gång? Tält med undertryck osv? Utfört av certifierad firma?

H hempularen skrev:
Med korrekt asbest sanering denna gång? Tält med undertryck osv? Utfört av certifierad firma?
Han skrev att de "isolerar" sovrummet vilket jag inte riktigt vet vad det innebär. Är otroligt trött på dessa skojare nu och vill bara att de ska bli klara och dra därifrån. Har även ringt Arbetsmiljöverket som sa att detta företag ej har tillstånd för asbesthantering så det har de ljugit om.

A Ankan12 skrev:
Han skrev att de "isolerar" sovrummet vilket jag inte riktigt vet vad det innebär. Är otroligt trött på dessa skojare nu och vill bara att de ska bli klara och dra därifrån. Har även ringt Arbetsmiljöverket som sa att detta företag ej har tillstånd för asbesthantering så det har de ljugit om.
Finns väl inget som hindrar att du outar firmans namn när de klara så andra kan undvika dem?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.