Hej,

Jag söker rådgivning med anledning av en situation där ett företag har orsakat skada i min bostad i samband med golvbyte.

Fastigheten är från 1938, och företaget slipade bort svartlim utan att först testa för asbest, trots att jag ställde frågan om asbest och skickade bilder innan arbetet påbörjades. Företaget försäkrade mig om att det inte fanns någon risk, och arbetet genomfördes utan skyddsutrustning, utan inplastning och utan provtagning. Efter arbetet visade en analys jag själv beställde att limmet innehöll asbest.

Hela lägenheten behövde saneras då det som sagt inte spärrades av mellan rummen som slipades och resterande boyta. Företaget hävdar nu att jag själv ska stå för saneringskostnaden och vill inte anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Mitt eget hemförsäkringsbolag hänvisar till att detta är företagets ansvar.

Jag har dokumentation, bilder, analysresultat och skriftlig kommunikation. Jag anser inte att jag ska behöva stå för saneringskostnaderna, men företaget hänvisar till sina jurister och säger att saneringen är en del av den löpande kostnaden för golvbytet. Trots att kostnaden hade varit betydligt lägre om vi istället hade tagit ett prov från början och satt in preventiva åtgärder. Dessutom har vi fått merkostnader av att inte kunna bo i lägenheten på över en vecka.

Vad har jag för rättigheter och hur går jag vidare?

A Ankan12 skrev:
Trots att kostnaden hade varit betydligt lägre om vi istället hade tagit ett prov från början och satt in preventiva åtgärder.
Njaaa.. Om de skulle agerat helt korrekt, så skulle de tagit in en asbest saneringsfirma för rivningen. Och det hade troligten blivit avsevärt dyrare än alla former av efterhands sanering. Men de har ju utsatt sin personal för en helt oacceptabel exponering för asbest damm. Om de gör sådana här arbeten dagligen, och ex. var 5e golv är asbesthaltigt så löper de en rätt stor risk att bli sjuka senare.

Det här borde du anmäla, är osäker på om det är en polisanmälan eller ngt. i stil med arbetsmiljöverket (som de borde föranmält arbetet till). Firman kan få betala sanktionsavgift på flera 100 000.

Om du ännu inte har betalat för det här, så dra helt enkelt av vad det kostar att sanera. OM firman mot förmodan kräver er via kronofogden, så bara bestrid, de måste dra det till tingsrätten, och där har jag svårt att se att de skulle kunna vinna det här.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
N
Jag antar att dom inte vill anmäla till sitt försäkringsbolag för då kan dom troligen få problem pga arbetsmiljöbrott.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Inte ens säkertt att deras försäkring gäller för olaglig asbestsanering.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Dom har misslyckats i sitt arbetsmiljöansvar om dom låter deras anställda slipa asbesthaltig svartlim. Tror dom flesta som inte är helt bakom flötet i den branschen vet att man bör testa svartlim för asbest.

Dom ska göra en anmälan till Arbetsmiljöverket enligt reglerna. Detta vill dom självklart inte göra för risken är väldigt stor att dom kommer åka på stora böter och en massa annat krångel.

Fråga lite fint om du kan få en kopia på anmälan som dom upprättat, då kanske tonen blir lite mjukare.

• Gilla
Hocke68 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa.. Om de skulle agerat helt korrekt, så skulle de tagit in en asbest saneringsfirma för rivningen. Och det hade troligten blivit avsevärt dyrare än alla former av efterhands sanering. Men de har ju utsatt sin personal för en helt oacceptabel exponering för asbest damm. Om de gör sådana här arbeten dagligen, och ex. var 5e golv är asbesthaltigt så löper de en rätt stor risk att bli sjuka senare.

Det här borde du anmäla, är osäker på om det är en polisanmälan eller ngt. i stil med arbetsmiljöverket (som de borde föranmält arbetet till). Firman kan få betala sanktionsavgift på flera 100 000.

Om du ännu inte har betalat för det här, så dra helt enkelt av vad det kostar att sanera. OM firman mot förmodan kräver er via kronofogden, så bara bestrid, de måste dra det till tingsrätten, och där har jag svårt att se att de skulle kunna vinna det här.
Tack för utförligt svar,

De citerade 5 000 kr extra (osäker om detta var totalt eller per rum) för att lägga golvet med misstanke om eller bekräftad asbest. Då skulle de alltså ha all utrustning etc för detta. Jag godkände den summan, men företaget bedömde att det ej fanns asbest utifrån bilderna jag skickade och därför tillkom inte kostnaden. Priset för saneringen i efterhand lär bli högre, städfirman har sagt 3 dagar och alla kläder till kemtvätt då det har dammat i hela lägenheten där vi förvarade våra textilier.

Ja jag funderar på att anmäla, men är samtidigt rädd att de kommer att lämna utan att sanera lägenheten. En riktigt tråkig situation helt enkelt, framförallt för arbetaren som inte ens hade en skyddsmask..

N
Nä det är sant. Men egentligen borde det vara strunt samma för kunden om dom försöker använda sin försäkring eller inte. Det borde vara mellan firman och försäkringsbolaget. Firman borde göra upp med kunden.

Detta är bilderna som jag skickade till golvläggaren, när jag frågade om det fanns asbest. Han svarade nej, att det inte finns asbest i tjärlim.

• En hand håller i en vit skumrulle över ett svart golv med synlig tjärlim i skarvarna nära en list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvyta med mörka plattor, delvis täckt av skummaterial, bredvid ett väggparti. En hand håller i skummaterialet.
    Skapa konto
Summan 5000 extra låter aldeles för låg, Det skulle troligen även det blivit en olaglig sanering. Är firman ens godkänd för sanering? Jag har uppfattat att de måste vara registerade hos arbetsmiljöverket (efter ngn certifieringsprocess), sedan måste de anmäla varje enskild sanering dit, och invänta starttillstånd.

Men så länge du inte har betalat så lhar du trumf. Försök få saneringen gjord av en firma som inte har med den här byggfirman att göra (misstänker att det formellt måste vara en asbetssaneringsfirma som sanerar), troligen är även städningen anmälningspliktig.

Sedan är det ju fullkomligt oacceptabelt att det skall damma i hela lägenheten även om det inte vore asbest.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Summan 5000 extra låter aldeles för låg, Det skulle troligen även det blivit en olaglig sanering. Är firman ens godkänd för sanering? Jag har uppfattat att de måste vara registerade hos arbetsmiljöverket (efter ngn certifieringsprocess), sedan måste de anmäla varje enskild sanering dit, och invänta starttillstånd.

Men så länge du inte har betalat så lhar du trumf. Försök få saneringen gjord av en firma som inte har med den här byggfirman att göra (misstänker att det formellt måste vara en asbetssaneringsfirma som sanerar), troligen är även städningen anmälningspliktig.

Sedan är det ju fullkomligt oacceptabelt att det skall damma i hela lägenheten även om det inte vore asbest.
Han säger att de är certifierade för att hantera asbest och att städföretaget som de anlitar också är det. Men jag har inte fått några papper på det ännu.

Ja, jag bad dem på morgonen om att plasta in då jag vet att dörrarna ej håller tätt men det gjorde de alltså inte.

Tillägg: Detta är alltså inte billigast möjliga firma jag kunde hitta, jag hade flera företag som kom och lämnade offert och ägaren verkade vettig fram tills nu.

A Ankan12 skrev:
Tillägg: Detta är alltså inte billigast möjliga firma jag kunde hitta, j
Skojarna har väl lärt sig att om kunden verkar vara seriös, så säljer det bättre att ta ett lite högre pris. En duktig säljare kan säkert "lukta sig till" om det är en kund som i första hand vill ha ett lågt pris, eller en kund som vill ha något bra. De säljer sedan exakt samma gubbar och kvalitet till båda kategorierna av kunder.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A Ankan12 skrev:
Han svarade nej, att det inte finns asbest i tjärlim.
Jag som är i branschen skulle säga att det är ett av dom vanligaste materialen att hitta asbest i.

Det luktar lite skojare när dom säger så och att dom har tillstånd att sanera asbest. Du kanske borde ringa till amv för att dubbelkolla.

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
Det var ju som sagt ett väldigt konstigt uttalande. Framförallt från en firma som påstår sig vara certifierade. Borde veta bättre.

H hempularen skrev:
Det var ju som sagt ett väldigt konstigt uttalande. Framförallt från en firma som påstår sig vara certifierade. Borde veta bättre.
De menar alltså att jag är byggherre här? Och att saneringen hade varit densamma om de sanerat från början? Trots att denna sanering innefattar kemtvätt av alla kläder och textilier, avtorkning av alla ytor och ventiler i hela lägenheten, etc.

• Textmeddelande om kostnad och ansvar för asbestsanering i en lägenhet.
    Skapa konto
BirgitS
A Ankan12 skrev:
De menar alltså att jag är byggherre här?
Byggherre är den som beställer jobbet.
Sen om konsumenter kan vara ansvariga för att ta asbestprover vet jag inte. Det är ofta olika regler som gäller beroende på om det är ett företag eller en privatperson som beställer ett jobb. Privatpersoner är normalt inte ansvariga för arbetsmiljön t.ex.

Arbetsmiljöverket skriver så här:
"Såväl byggherre, byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P), byggarbetsmiljösamordnare för utförandet (BAS-U) och arbetsgivare ansvarar för att det är utrett om det finns hälsofarliga material i byggnaden, innan rivning påbörjas."
https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...arbete-med-asbest-och-asbesthaltiga-material/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.