41 855 läst ·
52 svar
42k läst
52 svar
Vem äger telefonstolpar?
Men helt bortsett ifrån det rättsliga läget ...
Så skulle jag själv kanske försöka mig på någon slags bedömning ifall Skanova öht kan tänkas ha någon framtida användning av stolparna (till hus osv som ligger bortanför ens hus).
Och ifall det verkar oerhört osannolikt så skulle jag kanske bara ta bort stolparna och sen inte bry mig mera. Och tror ingen annan bryr sig heller.
Eller kanske inte ... ett litet samtal för att kolla om det är OK är kanske inte så betungande heller.
Så skulle jag själv kanske försöka mig på någon slags bedömning ifall Skanova öht kan tänkas ha någon framtida användning av stolparna (till hus osv som ligger bortanför ens hus).
Och ifall det verkar oerhört osannolikt så skulle jag kanske bara ta bort stolparna och sen inte bry mig mera. Och tror ingen annan bryr sig heller.
Eller kanske inte ... ett litet samtal för att kolla om det är OK är kanske inte så betungande heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
För en del år sedan hade jag en granne som drev en byggfirma med typ 30 anställda. De skulle byta telefonväxel. När den nya var installerad (via annan firma än Telia)så såg de att det stod "tillhör televerket" på den gamla. Så han ringde Telia och undrade om de ville ha tillbaka den eller om skulle köra den till tippen.
Då krävde Telia att han skulle köra den till dem. Detta vägrade min granne att göra, har ni ställt hit den så får ni hämta den. Efter mycket tjafsande så hämtades den. Dagen efter var alla telefoner på firman döda. Kontakt med Telia "ni skulle ju inte ha någon telefoni". Telia erbjöd sig mot en saftig kostnad att återinkoppla firman, om 6 veckor. Det är kö.
Då kopplades advokat in, och telefonerna var åter i drift efter ett par timmar.
Då krävde Telia att han skulle köra den till dem. Detta vägrade min granne att göra, har ni ställt hit den så får ni hämta den. Efter mycket tjafsande så hämtades den. Dagen efter var alla telefoner på firman döda. Kontakt med Telia "ni skulle ju inte ha någon telefoni". Telia erbjöd sig mot en saftig kostnad att återinkoppla firman, om 6 veckor. Det är kö.
Då kopplades advokat in, och telefonerna var åter i drift efter ett par timmar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det är ju inte så att de idag värnar om att få ha kvar kopparledningar som hänger i stolpar om man säger så.Mikael_L skrev:
Men helt bortsett ifrån det rättsliga läget ...
Så skulle jag själv kanske försöka mig på någon slags bedömning ifall Skanova öht kan tänkas ha någon framtida användning av stolparna (till hus osv som ligger bortanför ens hus).
Och ifall det verkar oerhört osannolikt så skulle jag kanske bara ta bort stolparna och sen inte bry mig mera. Och tror ingen annan bryr sig heller.
Eller kanske inte ... ett litet samtal för att kolla om det är OK är kanske inte så betungande heller.
Om jag har en telefonledning i stolpar på min fastighet utan servitut eller ledningsrätt, som bara leder till min fastighet, då har Skanova inga rättigheter att använda den till en annan fastighet. Vill jag inte ha kvar stolparna får de ta bort dom, och då är det faktiskt en fördel om de är ägare till stolparna 
Stolparna har idag inget värde och hade man kunnat hade man säkert låtit dem stå kvar på vissa ställen efter att kopparledningarna tagits omhand och låtit tiden ta hand om dem, men nu finns kravet på borttagande utifrån gjord behandling mot röta.
Vetitusan om det trots allt inte varit bättre att låta dem stå kvar på vissa sträckor, blir utsläpp från maskiner och transport också samt att mycket säkerligen redan har urlakats.
Vetitusan om det trots allt inte varit bättre att låta dem stå kvar på vissa sträckor, blir utsläpp från maskiner och transport också samt att mycket säkerligen redan har urlakats.
Lite så jag tänkte.R Räknenisse skrev:
Dvs om man "råkade" ta ner och forsla bort, eller lägga någon annanstans, så tror jag inte att det skulle bli någon speciellt stor sak av det ifall någon senare plötsligt dyker upp för att verkligen ta ner och forsla bort stolparna.
Dock är ju osvuret bäst.
Om frågan dyker upp kan man ju påstå att det kom ett par med lastbil och lyfte bort stolpar. "Jag" har ju ingen aning om vem det var utan tyckte bara att det var bra.
Till 99,9% är det ingen som kommer att efterfråga dem om det är en luftlinje som ska bort.
OBS! Jag uppmuntrar definitivt inte till olaglig handling utan beskriver hur någon annan som inte har min moral teoretiskt skulle tänkas kunna göra.
Till 99,9% är det ingen som kommer att efterfråga dem om det är en luftlinje som ska bort.
OBS! Jag uppmuntrar definitivt inte till olaglig handling utan beskriver hur någon annan som inte har min moral teoretiskt skulle tänkas kunna göra.
Hej!L lostinsweden skrev:
Den här sneda stolpen står på min tomtgräns och innehåller kopparkabel till min samt grannens fastighet. Ingen av oss använder längre fast telefon så jag skulle gärna vilja "nån" kom och tog bort den då den mest är i vägen för staketet som ska placeras där. Eller åtminstone rikta den rak igen.
Vem/vilka bör jag kontakta tror ni? Skanova...?


