Mikael_L
Men helt bortsett ifrån det rättsliga läget ...

Så skulle jag själv kanske försöka mig på någon slags bedömning ifall Skanova öht kan tänkas ha någon framtida användning av stolparna (till hus osv som ligger bortanför ens hus).
Och ifall det verkar oerhört osannolikt så skulle jag kanske bara ta bort stolparna och sen inte bry mig mera. Och tror ingen annan bryr sig heller.

Eller kanske inte ... ett litet samtal för att kolla om det är OK är kanske inte så betungande heller.
 
För en del år sedan hade jag en granne som drev en byggfirma med typ 30 anställda. De skulle byta telefonväxel. När den nya var installerad (via annan firma än Telia)så såg de att det stod "tillhör televerket" på den gamla. Så han ringde Telia och undrade om de ville ha tillbaka den eller om skulle köra den till tippen.

Då krävde Telia att han skulle köra den till dem. Detta vägrade min granne att göra, har ni ställt hit den så får ni hämta den. Efter mycket tjafsande så hämtades den. Dagen efter var alla telefoner på firman döda. Kontakt med Telia "ni skulle ju inte ha någon telefoni". Telia erbjöd sig mot en saftig kostnad att återinkoppla firman, om 6 veckor. Det är kö.

Då kopplades advokat in, och telefonerna var åter i drift efter ett par timmar.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men helt bortsett ifrån det rättsliga läget ...

Så skulle jag själv kanske försöka mig på någon slags bedömning ifall Skanova öht kan tänkas ha någon framtida användning av stolparna (till hus osv som ligger bortanför ens hus).
Och ifall det verkar oerhört osannolikt så skulle jag kanske bara ta bort stolparna och sen inte bry mig mera. Och tror ingen annan bryr sig heller.

Eller kanske inte ... ett litet samtal för att kolla om det är OK är kanske inte så betungande heller.
Det är ju inte så att de idag värnar om att få ha kvar kopparledningar som hänger i stolpar om man säger så. :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
Om jag har en telefonledning i stolpar på min fastighet utan servitut eller ledningsrätt, som bara leder till min fastighet, då har Skanova inga rättigheter att använda den till en annan fastighet. Vill jag inte ha kvar stolparna får de ta bort dom, och då är det faktiskt en fördel om de är ägare till stolparna :)
 
Stolparna har idag inget värde och hade man kunnat hade man säkert låtit dem stå kvar på vissa ställen efter att kopparledningarna tagits omhand och låtit tiden ta hand om dem, men nu finns kravet på borttagande utifrån gjord behandling mot röta.
Vetitusan om det trots allt inte varit bättre att låta dem stå kvar på vissa sträckor, blir utsläpp från maskiner och transport också samt att mycket säkerligen redan har urlakats.
 
jonastroms
Kan man få problem om man använder en stolpe som står på gården för att hänga upp en lampa i?
 
jonastroms
Stolpen jag tänker på har inte använts på många år och vi är osäkra på vem som äger den och om de är lovliga att bruka.
 
Mikael_L
R Räknenisse skrev:
Det är ju inte så att de idag värnar om att få ha kvar kopparledningar som hänger i stolpar om man säger så. :)
Lite så jag tänkte.

Dvs om man "råkade" ta ner och forsla bort, eller lägga någon annanstans, så tror jag inte att det skulle bli någon speciellt stor sak av det ifall någon senare plötsligt dyker upp för att verkligen ta ner och forsla bort stolparna.

Dock är ju osvuret bäst.
 
Om frågan dyker upp kan man ju påstå att det kom ett par med lastbil och lyfte bort stolpar. "Jag" har ju ingen aning om vem det var utan tyckte bara att det var bra.
Till 99,9% är det ingen som kommer att efterfråga dem om det är en luftlinje som ska bort.
OBS! Jag uppmuntrar definitivt inte till olaglig handling utan beskriver hur någon annan som inte har min moral teoretiskt skulle tänkas kunna göra.
 
  • Gilla
lostinsweden och 2 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
På min gård finns 3 telefonstolpor samt kabel som ledde signalen till huset. Pga övergång till fiber behöver vi inte dessa längre som vi skulle vilja bli av med. Är det bara att riva ned?
Hej!
Den här sneda stolpen står på min tomtgräns och innehåller kopparkabel till min samt grannens fastighet. Ingen av oss använder längre fast telefon så jag skulle gärna vilja "nån" kom och tog bort den då den mest är i vägen för staketet som ska placeras där. Eller åtminstone rikta den rak igen.
Vem/vilka bör jag kontakta tror ni? Skanova...?
 
  • En sned stolpe med kopparkabel på en tomtgräns, intill sopkärl och en bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en stolpe med en skylt märkt "TELEVERKET" och kablar som indikerar kopparkabels anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ring 020-505000 och felanmäl bara. Då fixar dom problemet.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Ja kolla med dom först.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ring 020-505000 och felanmäl bara. Då fixar dom problemet.
Menar du att dom skulle kunna ta bort stolpen?
 
Huruvida dom kan/vill ta bort stolpen är helt upp till dom. Jag har svårt att tro att dom skulle ta bort en fungerande stolpe som kostar dom 0kr att låta vara kvar. Men som kostar pengar att ta väck.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
J
Det går väl alltid peka på att den måste åtminstone bör rätas upp då den nu tex kan vara på väg att rasa, eller är i vägen för snöröjning etc.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.