Mina föräldrar har ägt en tomt med 5 byggnader på, var av jag och min fd sambo ägde en byggnad, jag och min sambo separerade för ca 6 år sedan, han hävdar då att det är han som äger byggnaden, han har skrivit en massa egna avtal med vittnen som skrivit på. Mina föräldrar har sagt till honom att han skall flytta stugan och gett honom en tid när det skulle vara gjort, detta skedde aldrig, stugan står kvar, nu för 3 år sedan avled en av mina föräldrar och jag fick allt detta i gåva, det finns inga avtal mellan mig och min fd sambo att han får ha kvar denna stuga, tillfaller den mig eftersom han inte gjort något åt den på 6 år.

Tror det är mycket bättre att vända sig till riktig juridisk hjälp. Finns väl några gratisvarianter att börja med om man söker. Jag tror inte att det är fullt så enkelt. Låter som att de avtalen också borde kollas. Stämmer de så tror jag det blir problematiskt med stugan

• Gilla
liisa1968
  • Laddar…
Kan han bevisa att han äger stugan från början? Är det han som har köpt den till exempel? Om han inte har köpt den och har kvitton på det så skulle jag vilja säga att den troligen ingår i dina föräldrars fastighet.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar om du vill ha stugan?

Om du inte "behöver den" kanske det enklaste är att göra om processen, dvs ge honom rimlig tid att flytta den och sen vänta och se.

Har han nyttjat stugan under tiden?

De här avtalen han har blir man ju lite nyfiken på, har du eller dina föräldrar skrivit under något av dem som säljare eller gåvogivare?

Med det sagt behöver du kontakta en jurist, dels för att reda ut om de är giltiga, dels hur du isåfall blir av med honom.

• Gilla
liisa1968
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag undrar om du vill ha stugan?

Om du inte "behöver den" kanske det enklaste är att göra om processen, dvs ge honom rimlig tid att flytta den och sen vänta och se.

Har han nyttjat stugan under tiden?
Nej han har inte nyttjat stugan något.

Som sagt första frågan att bena ut är ju ifall han verkligen äger stugan.

Om vi antar att han äger den så kan den inte bli din med ngn form av automatik. I värsta fall kan han nog tvinga sig till någon form av nyttjanderätt för marken.
Jag skulle börja med att nyttja villaägarförbundets gratis juridisk rådgivning. De ger begränsad rådgivning så fort du tecknar medlemsskap (som är bra av fler skäl, jag brukar totalt få någon tusenlapp i rabatt på färg per år genom medlemskapet). Skulle du behöva mer än gratistjänster, så kan du få kontakt med advokat med rätt inriktning via dem också, till rabatt pris ( är nog lite skeptisk till om det är en ”äkta” rabatt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.