Vem äger de här skåpen?
Vem felanmäler man till?
Jag tycker de är fula och skulle behöva omsorg.
De är antagligen till för fiberkabel. Oroande att viktigt infrastruktur är så illa skyddad. Båda skåpen är sönderrostade och innehåller är åtkomligt utifrån.

• Rostigt skåp med graffiti i ett buskage, visar tecken på slitage och exponering, eventuellt använt för fiberkablar. Oskyddad infrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rostiga och klottrade skåp, sannolikt för fiberkabel, står utomhus nära en stig omgivna av träd och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det finns två vägar att gå:

1. Du listar ut vem som äger dem och kontaktar dem och föreslår underhåll.

2. Du gör en tillsynsanmälan till kommunen att huvudmannen för den allmänna platsen eller ägaren av dessa byggnadsverk har fallerat att uppfylla kravet att ett byggnadsverk ska hållas i vårdat skick och underhållas så att dess utformning och de tekniska egenskaper i huvudsak bevaras. Sen får kommunens tillsyn ta hand om det, informera den som är ansvarig och tvinga fram åtgärd genom åtgärdsföreläggande om det inte tas hand om. Du kan överklaga om kommunen beslutar att lägga ned ärendet.

• Gilla
Jamjaz65 och 1 till
  • Laddar…
Enklare att ta ut ledningskollen som märker och talar om vad som finns i dom, samt vem dom tillhör, bara säga att jag ska gräva i närheten eller i riktning på dom.

• Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Säkringsskåp för el brukar ha ett nummer och namn på ägaren. Det går inte riktigt att se det på bilderna.
För elskåp har åtminstone Eon möjlighet till felanmälan för klottersanering och öppna skåp.
Har själv använt detta, och det tar inte många timmar innan åtgärd för ex. ett olåst skåp.

J jonaserik skrev:
Enklare att ta ut ledningskollen som märker och talar om vad som finns i dom, samt vem dom tillhör, bara säga att jag ska gräva i närheten eller i riktning på dom.
Känns väldigt omständligt och dessutom onödigt arbete för både TS och de nätägare som får göra helt onödiga kabelvisningar. Bättre alternativ:

Post- och Telestyrelsen har Bredbandskartan, där kan TS gå in, klicka sig fram till sitt område och läsa vilken/vilka bredbandsoperatör/er som har nät där. Sedan är det enkelt att ta kontakt och göra felanmälan.
https://bredbandskartan.pts.se/

Eller också ta sig en öl, gäspa lite förnöjt och tänka -" Jag skiter i det. Jag har viktigare saker att göra. Vad fan ställde jag whiskyn?".

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eller också ta sig en öl, gäspa lite förnöjt och tänka -" Jag skiter i det. Jag har viktigare saker att göra. Vad fan ställde jag whiskyn?".
Sorry, ditt meddelande kom inte fram, jag tror nån sparkat sönder fiberkablarna hem till dig.

AndersPS AndersPS skrev:
Sorry, ditt meddelande kom inte fram, jag tror nån sparkat sönder fiberkablarna hem till dig.
Tror inte det. Jag ser det och tydligen du med. Eller är du klärvojant?

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tror inte det. Jag ser det och tydligen du med. Eller är du klärvojant?
Min sambo verkar tro det i vart fall! 😇

• Haha
Intet
  • Laddar…
Medlemmen «Swebigmac« vet exakt hur du går till väga. Rådfråga honom.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Medlemmen «Swebigmac« vet exakt hur du går till väga. Rådfråga honom.

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.