79 190 läst ·
441 svar
79k läst
441 svar
Vem äger ett träd
Va brauseless skrev:
det kräver dock kunskap i frågan om att avgöra detta skulle jag hävda..
fattar man inte att kapa rötter kan skada så ska man låta bli...
Japp men oavsett så får och ska man agera med hänsyn.. Så ser man rötter så avvaktar man och granskar innan man fortsätter.. samt tar kontakt med ägaren av rötterna.. Sedan om man inte får svar så är det bara att fortsätta..Claes Sörmland skrev:
Om man ser en 5 mm tjock rot, ska man kontakta grannen då? Om den är 10 mm? 15? Vart går gränsen och vem ska avgöra om det kan medföra en skada av betydelse om roten kapas?
Det låter som att det inte räcker att kontakta grannen, utan man behöver kalla in en arborist varje gång man hittar en antydan till rot i gräsmattan.
Det låter som att det inte räcker att kontakta grannen, utan man behöver kalla in en arborist varje gång man hittar en antydan till rot i gräsmattan.
Ska du fatta beslut så bör du veta vad du fattar beslut om eller hur?useless skrev:
Om man ser en 5 mm tjock rot, ska man kontakta grannen då? Om den är 10 mm? 15? Vart går gränsen och vem ska avgöra om det kan medföra en skada av betydelse om roten kapas?
Det låter som att det inte räcker att kontakta grannen, utan man behöver kalla in en arborist varje gång man hittar en antydan till rot i gräsmattan.
Annars så är det okunskap som råder och då är det illa..
Hur fastställde grannen fastighetsgränsen?A Agnetha Marie skrev:Hej,
Vi har ett träd som står i tomtgränsen men dock på vår tomt. Trädet mår inte bra då grannen har kapat av massa rötter när han byggt en pool på sin tomt. Samma granne hävdar nu att han tänker hugga ner trädet då han anser att det är hans träd eftersom rotsystemet till största delen finns på hans tomt.
Har vi rätt att få ersättning då trädet börjat må så dåligt efter poolbygget?
Har han rätt i att trädet är hans?
Tack på förhand
Agnetha
är den markerad eller antagen?
Kan vara väldigt bra att ha koll på gränserna så de är korrekta innan man sätter spaden i jorden...
Grannens rötter tränger in på min tomt - Fastighetsrätt - Lawline
https://lawline.se/answers/grannens-rotter-tranger-in-pa-min-tomt
"I Jordabalkens 3 kap. 1 § slås fast att fastighetsägare är skyldig att ta "skälig hänsyn" till sin omgivning, och i 2 § står att om rot eller gren tränger in in på en fastighet och det medför olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Om att ta bort dem kan antas medföra betydande skada för den som äger trädet/häcken/etc ska dock denne först ges tillfälle att själv ta bort roten eller grenarna. Observera här att man talar om rot och gren i lagen, stammar får man inte röra även om de hänger/sträcker sig in på er tomt.
Du ska alltså först bereda grannen tillfälle att själv ta ner det som hänger/växer in på er tomt. Detta tycks du ha gjort, men utan att det gett resultat. Jag vet inte hur länge sen det är som du bad grannen ta bort träden. Men han har rätt till skälig tid för att åtgärda problemet, och där har kring 6 månader nämnts i praxis.
Om grannen trots skälig tid inte åtgärdar problemet har du rätt att ta bort rötterna på din tomt. Däremot måste du iaktta försiktighet så du inte skadar träden mer än nödvändigt när det görs. Det är alltså inte så att minsta skada på träden innebär ett skadeståndsansvar, men man får heller inte vara vårdslös eller medvetet skada träden. När det gäller rötter så är det tyvärr så att ingrepp på rötterna ofta skadar träden. Dessutom är det svårt att innan bedöma om ett träd kommer att skadas av en viss åtgärd. Någon som professionellt sysslar med att fälla och beskära träd kan antagligen ge ett kvalificerat omdöme om risken, men säkert kan man nog aldrig uttala sig. I en eventuell tvist kommer dock din grannes skyldigheter och ovilja att hörsamma anmodan om att själv åtgärda problemet att ställas mot eventuellt skada som du orsakat. Rent generellt så om arbetet utförts professionellt och enligt vedertagen kunskap osv är risken för skadestånd inte särskilt stor. Men någon garanti finns tyvärr inte."
https://lawline.se/answers/grannens-rotter-tranger-in-pa-min-tomt
"I Jordabalkens 3 kap. 1 § slås fast att fastighetsägare är skyldig att ta "skälig hänsyn" till sin omgivning, och i 2 § står att om rot eller gren tränger in in på en fastighet och det medför olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Om att ta bort dem kan antas medföra betydande skada för den som äger trädet/häcken/etc ska dock denne först ges tillfälle att själv ta bort roten eller grenarna. Observera här att man talar om rot och gren i lagen, stammar får man inte röra även om de hänger/sträcker sig in på er tomt.
Du ska alltså först bereda grannen tillfälle att själv ta ner det som hänger/växer in på er tomt. Detta tycks du ha gjort, men utan att det gett resultat. Jag vet inte hur länge sen det är som du bad grannen ta bort träden. Men han har rätt till skälig tid för att åtgärda problemet, och där har kring 6 månader nämnts i praxis.
Om grannen trots skälig tid inte åtgärdar problemet har du rätt att ta bort rötterna på din tomt. Däremot måste du iaktta försiktighet så du inte skadar träden mer än nödvändigt när det görs. Det är alltså inte så att minsta skada på träden innebär ett skadeståndsansvar, men man får heller inte vara vårdslös eller medvetet skada träden. När det gäller rötter så är det tyvärr så att ingrepp på rötterna ofta skadar träden. Dessutom är det svårt att innan bedöma om ett träd kommer att skadas av en viss åtgärd. Någon som professionellt sysslar med att fälla och beskära träd kan antagligen ge ett kvalificerat omdöme om risken, men säkert kan man nog aldrig uttala sig. I en eventuell tvist kommer dock din grannes skyldigheter och ovilja att hörsamma anmodan om att själv åtgärda problemet att ställas mot eventuellt skada som du orsakat. Rent generellt så om arbetet utförts professionellt och enligt vedertagen kunskap osv är risken för skadestånd inte särskilt stor. Men någon garanti finns tyvärr inte."
Sanningen är nog att gräventreprenörer generellt inte kunde bry sig mindre om trädrötter. Förutom att de kan skada deras maskiner då eller är i vägen. Det är i alla fall vad jag har sett i mitt villaområde de senaste åren. De gör sitt och sen får det vara bra med det.useless skrev:
Om man ser en 5 mm tjock rot, ska man kontakta grannen då? Om den är 10 mm? 15? Vart går gränsen och vem ska avgöra om det kan medföra en skada av betydelse om roten kapas?
Det låter som att det inte räcker att kontakta grannen, utan man behöver kalla in en arborist varje gång man hittar en antydan till rot i gräsmattan.
firman skall ju ha ansvarsförsäkring..Claes Sörmland skrev:
Så om maskinisten har orsakat skada på stående träd genom att gräva av dess rötter så pass omfattande att det skadar eller dödar trädet så bör denna försäkring kliva in i ersättningskravet...
Bara om det gått att undvika på något sätt. Går rötterna rakt in i ett blivande poolområde och det inte går att undvika att trädet tar skada när de avlägsnas så finns det förstås inget underlag för ersättning.Maskintok skrev:
Det lät tidigare idag som att du nu insett det?