P
useless useless skrev:
Vederbörande behöver bara få säga sitt om man tror att det kommer att medföra skada av betydelse för honom om roten kapas. Det står klart och tydligt i lagtexten.

Ska man kontakta grannarna varje gång man hittar en rot i marken så lär det inte bli mycket byggt...
Va bra(y)
det kräver dock kunskap i frågan om att avgöra detta skulle jag hävda..
fattar man inte att kapa rötter kan skada så ska man låta bli...
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag menade inte att det finns friskrivning. Jag menar bara att du får vända dig till din grannes entreprenör som gräver av ditt träds rötter med dina skadeståndsanspråk. Inte till din granne. Om nu inte grannen har tagit in entreprenören med uppdraget att kapa rötterna.
Japp men oavsett så får och ska man agera med hänsyn.. Så ser man rötter så avvaktar man och granskar innan man fortsätter.. samt tar kontakt med ägaren av rötterna.. Sedan om man inte får svar så är det bara att fortsätta..
 
Om man ser en 5 mm tjock rot, ska man kontakta grannen då? Om den är 10 mm? 15? Vart går gränsen och vem ska avgöra om det kan medföra en skada av betydelse om roten kapas?

Det låter som att det inte räcker att kontakta grannen, utan man behöver kalla in en arborist varje gång man hittar en antydan till rot i gräsmattan.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Om man ser en 5 mm tjock rot, ska man kontakta grannen då? Om den är 10 mm? 15? Vart går gränsen och vem ska avgöra om det kan medföra en skada av betydelse om roten kapas?

Det låter som att det inte räcker att kontakta grannen, utan man behöver kalla in en arborist varje gång man hittar en antydan till rot i gräsmattan.
Ska du fatta beslut så bör du veta vad du fattar beslut om eller hur?
Annars så är det okunskap som råder och då är det illa..
 
Det är inte olagligt att vara okunnig. Eller så kanske den kunnige hade fel?
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det är inte olagligt att vara okunnig. Eller så kanske den kunnige hade fel?
Nä det är inte olagligt.. Men kan bli dyrt...
 
Maskintok skrev:
Nä det är inte olagligt.. Men kan bli dyrt...
Har fortfarande inte sett något exempel på rättsfall där det blivit dyrt, i ett likvärdigt fall. Du verkar ju veta att då är fallet så då bör du ju kunna styrka det med åtminstone ett par fall?

Annars är det bara tyckande
 
  • Gilla
rasse123 och 3 till
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har fortfarande inte sett något exempel på rättsfall där det blivit dyrt, i ett likvärdigt fall. Du verkar ju veta att då är fallet så då bör du ju kunna styrka det med åtminstone ett par fall?

Annars är det bara tyckande
din åsikt.
Har inte ens letat.
 
Maskintok skrev:
din åsikt.
Har inte ens letat.
Då är det alltså bara dina högst personliga åsikter om hur det kan vara, eller borde vara som du framför?
 
  • Gilla
Grindstolpe och 2 till
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Då är det alltså bara dina högst personliga åsikter om hur det kan vara, eller borde vara som du framför?
i vilken fråga?
 
P
A Agnetha Marie skrev:
Hej,

Vi har ett träd som står i tomtgränsen men dock på vår tomt. Trädet mår inte bra då grannen har kapat av massa rötter när han byggt en pool på sin tomt. Samma granne hävdar nu att han tänker hugga ner trädet då han anser att det är hans träd eftersom rotsystemet till största delen finns på hans tomt.
Har vi rätt att få ersättning då trädet börjat må så dåligt efter poolbygget?
Har han rätt i att trädet är hans?

Tack på förhand
Agnetha
Hur fastställde grannen fastighetsgränsen?
är den markerad eller antagen?

Kan vara väldigt bra att ha koll på gränserna så de är korrekta innan man sätter spaden i jorden...
 
P
Grannens rötter tränger in på min tomt - Fastighetsrätt - Lawline
https://lawline.se/answers/grannens-rotter-tranger-in-pa-min-tomt


"I Jordabalkens 3 kap. 1 § slås fast att fastighetsägare är skyldig att ta "skälig hänsyn" till sin omgivning, och i 2 § står att om rot eller gren tränger in in på en fastighet och det medför olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Om att ta bort dem kan antas medföra betydande skada för den som äger trädet/häcken/etc ska dock denne först ges tillfälle att själv ta bort roten eller grenarna. Observera här att man talar om rot och gren i lagen, stammar får man inte röra även om de hänger/sträcker sig in på er tomt.

Du ska alltså först bereda grannen tillfälle att själv ta ner det som hänger/växer in på er tomt. Detta tycks du ha gjort, men utan att det gett resultat. Jag vet inte hur länge sen det är som du bad grannen ta bort träden. Men han har rätt till skälig tid för att åtgärda problemet, och där har kring 6 månader nämnts i praxis.

Om grannen trots skälig tid inte åtgärdar problemet har du rätt att ta bort rötterna på din tomt. Däremot måste du iaktta försiktighet så du inte skadar träden mer än nödvändigt när det görs. Det är alltså inte så att minsta skada på träden innebär ett skadeståndsansvar, men man får heller inte vara vårdslös eller medvetet skada träden. När det gäller rötter så är det tyvärr så att ingrepp på rötterna ofta skadar träden. Dessutom är det svårt att innan bedöma om ett träd kommer att skadas av en viss åtgärd. Någon som professionellt sysslar med att fälla och beskära träd kan antagligen ge ett kvalificerat omdöme om risken, men säkert kan man nog aldrig uttala sig. I en eventuell tvist kommer dock din grannes skyldigheter och ovilja att hörsamma anmodan om att själv åtgärda problemet att ställas mot eventuellt skada som du orsakat. Rent generellt så om arbetet utförts professionellt och enligt vedertagen kunskap osv är risken för skadestånd inte särskilt stor. Men någon garanti finns tyvärr inte."
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Om man ser en 5 mm tjock rot, ska man kontakta grannen då? Om den är 10 mm? 15? Vart går gränsen och vem ska avgöra om det kan medföra en skada av betydelse om roten kapas?

Det låter som att det inte räcker att kontakta grannen, utan man behöver kalla in en arborist varje gång man hittar en antydan till rot i gräsmattan.
Sanningen är nog att gräventreprenörer generellt inte kunde bry sig mindre om trädrötter. Förutom att de kan skada deras maskiner då eller är i vägen. Det är i alla fall vad jag har sett i mitt villaområde de senaste åren. De gör sitt och sen får det vara bra med det.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sanningen är nog att gräventreprenörer generellt inte kunde bry sig mindre om trädrötter. Förutom att de kan skada deras maskiner då eller är i vägen. Det är i alla fall vad jag har sett i mitt villaområde de senaste åren. De gör sitt och sen får det vara bra med det.
firman skall ju ha ansvarsförsäkring..
Så om maskinisten har orsakat skada på stående träd genom att gräva av dess rötter så pass omfattande att det skadar eller dödar trädet så bör denna försäkring kliva in i ersättningskravet...
 
R
Maskintok skrev:
firman skall ju ha ansvarsförsäkring..
Så om maskinisten har orsakat skada på stående träd genom att gräva av dess rötter så pass omfattande att det skadar eller dödar trädet så bör denna försäkring kliva in i ersättningskravet...
Bara om det gått att undvika på något sätt. Går rötterna rakt in i ett blivande poolområde och det inte går att undvika att trädet tar skada när de avlägsnas så finns det förstås inget underlag för ersättning.

Det lät tidigare idag som att du nu insett det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.