79 165 läst ·
441 svar
79k läst
441 svar
Vem äger ett träd
Nja det skulle jag vilja påstå att det inte fungerar i verkligheten.R RoAd skrev:
kapar man rötter så skadar man trädet.. det får man inte göra.
Du får kapa rötter om det INTE skadar trädet.. Men dödar du trädet av detta så är det skadegörelse...
Du kan läsa själv:Maskintok skrev:
3 kap. 2 § jordabalken. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).
Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Här har du helt missförstått jordabalken. Syftet med den specifika skrivningen i JB 3:2 är just att du får skada trädet vars rötter eller grenar tränger in på din fastighet och orsakar olägenhet. Det var lagstiftarens intention när dagens jordabalk formulerades. Lagstiftaren diskuterar just detta i propositionen och risken med rättshaverism. Trots detta väljer lagstiftaren att införa skrivningarna i den nya jordabalken.Maskintok skrev:
Ja och som vi haft i flertalet diskussioner tidigare så skall grannen ta i beaktning att om dennes handling skadar trädet så är det inte okej.R RoAd skrev:Du kan läsa själv:
3 kap. 2 § jordabalken. [länk]
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).
konstigt att inte andra juridiska forum håller med i den åsikten..Claes Sörmland skrev:
Här har du helt missförstått jordabalken. Syftet med den specifika skrivningen i JB 3:2 är just att du får skada trädet vars rötter eller grenar tränger in på din fastighet och orsakar olägenhet. Det var lagstiftarens intention när dagens jordabalk formulerades. Lagstiftaren diskuterar just detta i propositionen och risken med rättshaverism. Trots detta väljer lagstiftaren att införa skrivningarna i den nya jordabalken.
vi har haft detta uppe förr och man har inte fått skada trädet så det dör.
Vem har rätt/skyldighet att vidta åtgärder gällande trädetR RoAd skrev:
Bestämmelser om vad grannarna har för rättigheter och skyldigheter när träd/grenar hänger över på den ena grannens fastighet finns i jordabalkens tredje kapitel. Om en rot eller gren tränger in på en annan fastighet från ett område intill och detta medför besvär för fastighetens ägare får denne ta bort roten eller grenen, 3 kap 2§ jordabalken. Om borttagandet av grenar kan innebära skada för den fastighetsägare som trädet tillhör måste ägaren till fastigheten med trädet själv få tillfälle att själv åtgärda det innan borttagande av grenar sker av den andra fastighetsägaren, 3 kap 2§ jordabalken.
Gällande förhållandet mellan grannar finns ytterligare en bestämmelse som innebär att varje fastighetsägare ska ta hänsyn till omgivningen när de nyttjar sin fastighet, 3 kap 1§ jordabalken. Om en granne brister i sin hänsyn riskerar den att få betala skadestånd.
grannen har redan brustit i sin hänsyn.
TS har ännu inte gjort det.
Men kan göra om denne inte fäller trädet om det dött eller blivit så pass skadat av grannens illdåd.. att det riskerar att falla.
Du hänvisar ju till samma lag som jag gjordeMaskintok skrev:Vem har rätt/skyldighet att vidta åtgärder gällande trädet
Bestämmelser om vad grannarna har för rättigheter och skyldigheter när träd/grenar hänger över på den ena grannens fastighet finns i jordabalkens tredje kapitel. Om en rot eller gren tränger in på en annan fastighet från ett område intill och detta medför besvär för fastighetens ägare får denne ta bort roten eller grenen, 3 kap 2§ jordabalken. Om borttagandet av grenar kan innebära skada för den fastighetsägare som trädet tillhör måste ägaren till fastigheten med trädet själv få tillfälle att själv åtgärda det innan borttagande av grenar sker av den andra fastighetsägaren, 3 kap 2§ jordabalken.
Gällande förhållandet mellan grannar finns ytterligare en bestämmelse som innebär att varje fastighetsägare ska ta hänsyn till omgivningen när de nyttjar sin fastighet, 3 kap 1§ jordabalken. Om en granne brister i sin hänsyn riskerar den att få betala skadestånd.
grannen har redan brustit i sin hänsyn.
TS har ännu inte gjort det.
Men kan göra om denne inte fäller trädet om det dött eller blivit så pass skadat av grannens illdåd.. att det riskerar att falla.
Det sista är egentligen det enda man kan ha synpunkt på i TS fall. Grannen skulle gett TS möjlighet att själv kapa rötterna innan hen gjorde det. Om det inneburit precis samma åtgärd som grannen redan gjort borde TS vara glad att hon slapp göra jobbet.
Vet vi ens att TS inte har fått chansen? Om TS hade kännedom om poolbyggnationen så har denne ju beretts möjlighet att ta bort rötterna. Och det är svårt att som granne missa ett poolbygge.Maskintok skrev:
Nä inte ska man vara glad i att grannar gräver och kapar av rötter utan rättighet för att man inte hört av sig i frågan först..R RoAd skrev:Du hänvisar ju till samma lag som jag gjordeDen säger inte alls att man inte får ta bort rot eller gren om trädet riskerar att dö. Bara att trädets ägaren själv ska få möjlighet att åtgärda problemet först.
Det sista är egentligen det enda man kan ha synpunkt på i TS fall. Grannen skulle gett TS möjlighet att själv kapa rötterna innan hen gjorde det. Om det inneburit precis samma åtgärd som grannen redan gjort borde TS vara glad att hon slapp göra jobbet.
Det är inte alls ett bra beteende, tvärtom det borde vara en paragraf om att man skulle haft ekonomisk stöd för att kunna stämma vid sådana tillfällen... Så att träddödare och grannar lärde sig hur man beter sig...
typisk stadsfolk detta.. köper och gräver utan att förstå innebörden av lagarna.
Att de måste visa hänsyn och vänta tills ägaren hunnit tagit ställning..
alla tänker inte på att rötterna kan skadas eller att trädet kan dö...Claes Sörmland skrev:
Vissa förstår inte innebörden av detta...