Y
Jag har ju ärvt huset... Jag har inte flyttat över lånet...

Betyder det att min far står som ägare på huset fortfarande?

Och nu till min fulare fråga; Om min far står som ägare...

Kan jag isf göra rotavdragen i hans namn?

Och när jag överstigit 50tusen, köra vidare på mitt namn då jag är boende... eller gäller det bara gifta par? haha

Den som har lagfart har lättast att hävda att han är ägare! Annars får du försöka med att bifoga köpebrev/gåvobrev/arvsvadenuheter till SKV. :)

Y
Lagfart = ?
SKV = ?

Jag förstår inte, har du ärvt huset från nån som fortfarande lever? Eller hur kan din far stå på lånen? Om han lever så är det väl snarare en gåva än ett arv och då borde ni ha upprättat ett gåvobrev och sen sökt lagfart (dvs registrerat om huset på dig)..Men har han lån så kan han inte behålla dem om han inte äger fastigheten, man kan inte pantsätta något man inte äger. Så om det inte stör dig är det nog enklast att han fortsätter att formellt äga huset och i så fall är det han som gör rotavdraget.

Y
Han är död sedan ett år men lånen kommer adresserade till honom..
Däremot var de snabba på automatiskt skriva över firman...

Är det bara gifta par som kan utnyttja dubbla ROT avdrag?

Den eller de som står som ägare utav ett hus har rätt att göra avdrag. Dvs om det är inskrivet att man äger 50% vardera så kan du utnyttja dubbla avdrag.

Har du inte sökt lagfart på huset du ärvde? Menar du på fullt allvar att du betalar lånen som inte står i ditt namn? Hur skall du lyckas få tillbaka skattereduktionen om det inte är du som "betalar" lånet? Jag tror du måste ta tag i dessa delar snarast, annars kan du säga hejdå till 30% skattereduktion och även rotavdraget om huset enbart fortfarande står på din far.

Y
Näe ena revisorn sa att det kunde gynna min pension på något vis, sen har jag tidigare fått svar på formuet att man kan ju ta det lugnt i 3-4år innan det är ett måste.

Men ja, jo, hade tänkt skriva om lånen för det är sjukt höga räntor på dem...
Lagfart... Vet ju inte vad ordet innebär, kan ju mycket väl vara färdigt bara att revisorn skötte allt och jag skrev på nåt jag inte läste igenom ordentligt.
-det blir väldigt mycket papper att ta emot mitt uppe i chocken....*tappert försök till ursäkt*

:)

Jag sa inget om att det är ett krav att du flyttar över fastigheten på dig, bara att du får de bekymmerna jag tidigare skrivit... Sen är det upp till dig vad du vill göra.

Kolla med revisorn vad det är han gjort, samt att han förklarar att/varför de nämnda problemen ovan inte kan uppkomma.

Lagfart är en registrering hos inskrivningsmyndigheten, där registreras vem som äger en fastighet och vilka inteckningar (säkerhet för lån som finns uttagna).

VId köp kostar det en ansenlig summa att få lagfarten registrerad (1,5% av beloppet om jag minns rätt). Vid arv eller gåva betalar man bara en administrativ avgift på strax under 1000 kr.

Snailman
Har för mig att de höjer avgiften för lagfart om man inte sökt den inom de stipulerade 3 månaderna, så kan nog vara bra att kolla upp om lagfart sökts snarast...

Y
bah, allt ska då kosta pengar....

En detalj: rotavdraget kan utnyttjas av alla som står som ägare i lagfarten, dvs äger fyra syskon ett hus så kan man göra ett fyrdubbelt avdrag. Det har alltså inte med att man är gifta att göra.

Hemmakatten
Avdraget är max 50.000 i rent skatteavdrag per person och år, dock är det maximerat till 100.000 i rent skatteavdrag per år och fastighet.

Hemmakatten, är du säker på detta med begränsningen till max 100 000 per fastighet? Det har jag inte sett någonstans, däremot måste alla som vill göra avdrag också bo i fastigheten vilket kanske vanligtvis inte är fallet om 4 syskon äger ett hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.