Har precis fått klart ett arbete av snickare som bytt pannor och takfönster.
Jag är överlag nöjd med arbetet men när jag såg hur monteringen av intäckningsplåten i under takfönstret blev jag fundersam. Funktionen verkar vara att det vatten som hamnar på plåten vid sidan av fönstert ska ledas ut på pannorna igen.
Men här har snickaren valt att kapa den formbara duken rakt i dalen på höger sida av fönstret. Samtidigt så är inte den formbaraduken under pannorna tillräckligt lång, så den mynnar ut mot undertaket i stället för ligga mot pannraden under till. Så är det på båda sidor av takfönster.
För det första känns det som intäckningsplåten är för kort när den slutar ovanför masoniten. Men hur ska man göra på höger sida av fönstret med den formbara duken?
Helst skulle det ju sett ut så här antar jag men varför det inte gör det vet jag inte.
Jag är överlag nöjd med arbetet men när jag såg hur monteringen av intäckningsplåten i under takfönstret blev jag fundersam. Funktionen verkar vara att det vatten som hamnar på plåten vid sidan av fönstert ska ledas ut på pannorna igen.
Men här har snickaren valt att kapa den formbara duken rakt i dalen på höger sida av fönstret. Samtidigt så är inte den formbaraduken under pannorna tillräckligt lång, så den mynnar ut mot undertaket i stället för ligga mot pannraden under till. Så är det på båda sidor av takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För det första känns det som intäckningsplåten är för kort när den slutar ovanför masoniten. Men hur ska man göra på höger sida av fönstret med den formbara duken?
Helst skulle det ju sett ut så här antar jag men varför det inte gör det vet jag inte.
Logga in
Skapa konto
Kan det vara så att takfönstret borde monterats ovanför en hel pannrad, alltså att de skulle flyttat upp takfönstret så pass att man skulle behövt kapa pannorna i överkant istället för underkant?
Antingen det eller så måste man få tag i en längre intäckningsplåt som når längre ned och samtidigt skippa den befintliga halva pannraden under fönstret som sitter där idag?
För som det är gjort så har pannraden i under fönstret kapats nästan till hälften och pannraden ovanför är hela, med resultat att intäckningsplåten inte når hela vägen.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Antingen det eller så måste man få tag i en längre intäckningsplåt som når längre ned och samtidigt skippa den befintliga halva pannraden under fönstret som sitter där idag?
För som det är gjort så har pannraden i under fönstret kapats nästan till hälften och pannraden ovanför är hela, med resultat att intäckningsplåten inte når hela vägen.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Ja lite så, men man kunde ju ha urjackat pannan med så att intäckningspåten hade kunnat vara bredare.Nollpunkt skrev:
Nej inte skippa hela den kapade raden men kanske kapa dom lite i längd så övergången blir snällare.Nollpunkt skrev:
Ja en ny intäckningsplåt behövs då den du har lossnat i skarven..
Frerider skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar med att jacka ut från takpannan på höger sida. Alltså att de ska ta bort lite av pannans överlapp för att kunna leda ned den formbara duken under pannan igen? Typ ta bort lite av kanten intill det röda strecket på bilden:Frerider skrev:
Logga in
Skapa konto
Det var snickaren som tog bort de sista 20 centimetrarna för att kunna släppa den formbara duken ovanpå pannan.
Något såhär:Nollpunkt skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar med att jacka ut från takpannan på höger sida. Alltså att de ska ta bort lite av pannans överlapp för att kunna leda ned den formbara duken under pannan igen? Typ ta bort lite av kanten intill det röda strecket på bilden:[bild]
Det var snickaren som tog bort de sista 20 centimetrarna för att kunna släppa den formbara duken ovanpå pannan.
Logga in
Skapa konto
Sedan skulle jag föredra att behålla plåten i fullbredd, samt att minska pannornas längd dom som ligger under plåten..
Klicka här för att svara