Har en ny liten el-motorsåg (Bosch) jag körde i helgen och den gick kanon fint. Jag kör med vegetabilisk kedje olja. (kostade 50kr i liter) Det står att det är 100% vegetabiliska oljor på flaskan, dvs det finns alltså inga andra tillsatser. Nu funderar jag bara om det inte går lika bra med vilken veg. olja som helst? Det finns ju billiga oljor på Willys för under 10 kr/ litern....Rapsolja , solros olja mm. ;)

Vad rekommenderar ni? Något proffs som vet att det fungerar?

(Självkart så kommer väl någon med det svaret, att köpa "rätt" olja hos maskin försäljaren...."du kör väl inte med olivolja i bilen??" osv..men jag tror att det är billig matolja med en annan etikett på flaskan.....:D

Redigerat:
Jag har för mig att jag läste i Skogsland för något år sedan om någon som gjort just det du frågar om. Om jag minns rätt så hade han ställt upp smörjpumpen.
Jag vet inte om det är möjligt på en elsåg.

Sågkedjeolja är ju betydligt segare än vanlig olja, för att sitta kvar på kedjan hela varvet runt svärdet. tunn (mat)olja kommer inte att sitta kvar och smörja tillräckligt om man inte öser på stora mängder för att säkerställa smörjningen.
Jag tror att det blir billigare i längden med en riktigt sågkedjeolja, dessutom är ju trots allt sågoljan inte en så överdrivet stor utgift när man sysslar med motorsågning

Kör du mycket med sågen så är vegetabilisk olja bra, men använder du den mer sällan så finns en tendens att olja "sockrar" sig och då får du problem, det är väldans svårt att få rent.
Jag råkade ut för detta och firman jag pratade med hade bara en rekommendation, nämligen att försöka koka kedjan i vatten. Jag köpte ny kedja istället och bytte till vanlig sågkedjeolja.

Oljan kan om den inte är åldringsbeständig oxidera/"härda" som linolja om man inte använder sågen ofta. Skulle i så fall föreslå kanske palmolja (som man inte säger är så miljövänligt) eller matolja i form av rapsolja som vanligtvis inte oxiderar i dagsljus.

Agrol säger såhär: För hobbysågare, där sågen står oanvänd under en längre tid, rekommenderas att oljetanken töms och svärd och kedja rengöres mellan tillfällena.

Men det går alltså bra att ha oljan i en flaska?

billig rapsolja från mataffären duger gott och väl till motorsågen och kostar ca 10-20 kr litern och är även miljövänlig. och jag har ej haft problem med det trots att jag bara tar fram sågen 10-15 ggr per år,
slut på bilschampot ? prova vanlig grön såpa, luktar även gott när man tvättat av mattorna i bilen
mvh

Du måste såga rätt så mycket för att tjäna några tior på att använda matolja istället för vegetabilisk sågkedjeolja. Känner du sedan på oljorna så märker du att de har olika viskositet. Så frågan är varför?
Sedan har jag också varit med om att vegetabilisk (sågkedje)olja härdar om sågen inte används ett tag. Rengöring och byte av pump blev det i mitt fall.

O andra sidan så går en elkedjesåg inte med alls samma varv/hastighet som en bensindriven dito så då kanske det inte är lika viktigt att oljan "klistrar" mot kedjan. Tror säker det kommer gå bra att köra med matolja men jag skulle inte tycka att det är värt den lilla besparing det gör i oljekostnad. Sen får man räkna in kostnaden för ett eventuellt haveri och mer slitna kedjor också.

På min Husqvarna elsåg hade kedjan klistrat ihop sig lite efter att ha legat hela vintern med vegetabilisk olja på sig. Ingen fara egentligen, efter att ha dragit på lite extra olja med oljekannan som jag alltid brukar göra innan jag sågar och köra lite försiktigt runt kedjan innan man börjar tokgasa funkade fint. Enda jag är orolig över att skiten skall klistra igen smörjsystemet, men inget problem i mitt fall, det sprutade ordentligt med olja från svärdet. Men när min veggo olja är slut går jag över på mineral igen.

ClasseClas
mekar-anders skrev:
På min Husqvarna elsåg hade kedjan klistrat ihop sig lite efter att ha legat hela vintern med vegetabilisk olja på sig. Ingen fara egentligen, efter att ha dragit på lite extra olja med oljekannan som jag alltid brukar göra innan jag sågar och köra lite försiktigt runt kedjan innan man börjar tokgasa funkade fint. Enda jag är orolig över att skiten skall klistra igen smörjsystemet, men inget problem i mitt fall, det sprutade ordentligt med olja från svärdet. Men när min veggo olja är slut går jag över på mineral igen.
Jag håller med. Som sällananvändare så är vegolja hopplös pga att den klistrar sig mellan varven. I mitt fall hade jag dubbelt oflyt för att mössen boade in sig och började knapra på mina sågbyxor i förrådet pga av den klistriga och läckra "matoljan". Nä, jag betackar mig för vegolja och kör framöver med mineralolja de 1-2 ggr per år jag använder sågen. Jag förstår att de som använder sina sågar mkt flitigt vill ha en miljö- och hudvänlig olja.

Lustigt med mössen, de hade käkat upp korken på min dunk till veggooljan. Hade dunken i pumphuset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.