N
F fribygg skrev:
Att det är bra att äta mer vegetariskt för de flesta känt. För att kunna producera högvärdiga livsmedel på ängsmark dvs av gräs är kor och får väl lämpade, har man åkermark kan man ju odla ärtor, bönor och andra livsmedel lämpade för humankonsumtion.
Ja. Men tyvärr så är det ju inte så många djur som får gå ute och beta nuförtiden.

N Niq skrev:
Ja. Men tyvärr så är det ju inte så många djur som får gå ute och beta nuförtiden.
Nä, ökad lammkonsumtion är nog det snabbaste och säkraste sättet att få upp antalet betande husdjur.
Att välja svensk grädde, ost och mjölk istället för konstgjorda substitut är ett annat sätt.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
K
N Niq skrev:
Min uppfattning är att dom flesta veganer gör det. Framförallt håller man tyst om att man är vegan för man orkar inte diskutera med alla som påpekar hur viktigt det är att äta kött och andra animaliska produkter. Men jag håller med din uppfattning om ts
I mina ögon borde det vara så enkelt att var och en gör sina val och äter det man mår bra av och finner rätt.
Spelar ingen roll om man väljer att äta kött, veganskt eller vegetariskt man ska inte behöva försvara sitt val för alla
Man respekterar att alla gör sina val. Vilket ts inte är kapabel till

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här oerhört obehagliga resonemanget får mig att hoppas att du själv inte har någon 15-årig dotter.
Oerhört obehagliga, kan du förtydliga, är det fel att försöka få sitt barn att undvika riskfyllda situationer eller tycker du att det är klokt att råda sina barn till att ignorera att undvika riskfyllda situationer med motiveringen att inget händer för att det är olagligt att någon gör något?

Jag har ingen dotter men en son som jag försöker resonera med att det finns människor som inte har samma värderingar så om man kan undvika riskfyllda situationer är det klokt.
Eller ex nu när han åker motorcykel, det finns personer i trafiken som inte tittar så noga så bara för att du har företräde så är det inte bara att åka. Man kan inte styra sin omgivning men man kan riskbedöma och agera därefter.

Ungefär som min syster som åkte rakt ut utan att titta i en korsning iväg från oss, för att det faktiskt är så att vi har företräde härifrån, men typ ingen som kommer från den andra vägen tycker att det stämmer och bara kör. Jo, visst har hon rätt, men dottern sitter i barnstolen bakom där en bil kommer köra in i sidan i typ 100 blås, spelar det någon roll vem som har rätt när dottern är död, nä, så kanske anpassa hur man kör mot risken, vilket hon gör nu efter jag påpekade det.

P Pin skrev:
Jag tror du projicerar dina egna sexuella preferenser på populationen i stort och specifikt våldtäktsmän. Som @BirgitS redan skrivit handlar det dessutom om makt snarare än sex.

Naturligtvis är vissa situationer mer riskfyllda än andra men det är ju stora överlapp mellan dina exempel.

Det har förekommit våldtäkter i taxi.

Uteliggare och missbrukare är utsatta för allt möjligt och våldtäkt förekommer.

I förhållande beror ju på med vem. Det är rätt uppenbart vem som är våldsam partner men vissa kvinnor dras till detta och förmår inte lämna. För de flesta av oss inte ett problem.

Stor och stark och beväpnad är ingen garanti. Gängkriminella gillar att förnedra varandra (även sexuellt) trots beväpning och starka kroppar. Det blir ju en ännu större trofé att våldta någon som kan försvara sig när det handlar om makt och inte sex.

Slutligen kan ju en våldtäktsman grooma sitt offer så att alla varningssignaler du kan tänka dig släcks innan han slår till.

(nu har jag avslutat min vegetariska men inte veganska frukost)
Projicerar mina sexuella preferenser, vad menar du?
Hela diskusisonen var ju hypotetisk kring vart risken är som störst, det jag ville belysa var att det finns olika stora risker, men det verkar inte som att vissa kan hålla med om att det finns variabler och det är bara slumpen som avgör.

Om det handlar om makt eller sex känns ganska irrelvant för den som har blivit våldtagen misstänker jag, eller, "jaha, han ville bara visa sin makt, okej då förstår jag, vilken tur att det inte handlade om sex..."

Menar du att jag har fel i min hypotesika framställan, är det statistiskt så att en illaluktande Tyson kommer bli våldtagen i taxin oftare, eller vad vill du komma med att "uteliggare också blir våldtagna"

BirgitS BirgitS skrev:
Om jag hade en tonårsdotter så skulle jag inte tycka att det var lämpligt att hon gick ensam på rätt folktomma ställen oavsett hur hon är klädd eller vilka som bor i området. Våldtäkter sker även i villaområden och jag har en kompis som köpte en schäfer som dottern kunde ha med sig när hon skulle till kompisar, och det gällde ett dyrt villaområde.

Jag känner inte till någon kultur där det är okej att våldta kvinnor. Alla kulturer jag känner till har förbud mot våldtäkt.
Så du håller med om att det är onödigt att utsätta sig för onödiga risker.
Men kan du hålla med om at olika kulturer tycker att det är mer eller mindre "okej" att våldta?

D Dilato skrev:
Att använda djur i lantbruk eller skogsbruk (plöja åkern med häst, dra fram timmer ur skogen) eller som transportmedel är inte heller veganskt.
I understand that helping (including veterinary) animals is also bad?!

Gimp Gimp skrev:
Klädsel och geografisk position gör skillnad, och såklart annat.

1/3 sker i en parrelation, men 63% begås av utlandsfödda, menar du att man ska undvika en relation, eller att man ska hålla sig ifrån utlandsfödda...

Om jag gör ett litet tankeexperiment.

Vilken person tror du har störst risk att bli våldtagen och i vilken situation, eller menar du att det inte spelar någon roll?
Man kan rangårdna från 0-10, och summera som riktitg riskanalys, men om vi börjar med 0, X, 1.
Vill du sätta kryss på alla?

Kvinna - Man
Lättklädd - skitig hoddie
Smal med stora hjärnor - Mike Tyson
Luktar gott - uteliggare
Trampstamp - pistol
Går genom ett område med skev kvinnosyn - åker taxi hem
Hemma i förhållande - bor ensam

Jag kan garantera att en uteliggande Tyson som luktar illa, bär pistol och sitter i en taxi och bor själv inte kommer bli våldtagen i första taget. (ja, jag vet att utliggare och bor själv verkar konstigt, men...)
I andra spektrat har vi rätt bra bevis för att det sker, så vad är skillnaden?

En partner?

Eller vilken av dom är mest påverkande anser du, och slumpen gills inte?
Your thought experiment is complete nonsense. To reverse it, I can suggest another one. Who will be raped. A homeless woman under a bridge smelling strongly of fish or a pretty young men in prison? Your experiment is pure manipulation

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Your thought experiment is complete nonsense. To reverse it, I can suggest another one. Who will be raped. A homeless woman under a bridge smelling strongly of fish or a pretty young men in prison? Your experiment is pure manipulation
Vegandiskussionen handlar nu om kvinnor som stinker fisk😁.

• Haha
gaidin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vegandiskussionen handlar nu om kvinnor som stinker fisk😁.
I'm sorry but I wanted to show the absurdity of this thought experiment. As you can see, it turned into a discussion about rape. I admit that I didn't follow the thread and I don't know why it happened. But now I remember a funny situation about a guy who probably understood women differently. I once had a car accident and my partner started a discussion with the culprit. And at some point he tells my girlfriend: Woman, be a human being!

• Haha
Intet
  • Laddar…
S sturnus skrev:
I'm sorry but I wanted to show the absurdity of this thought experiment. As you can see, it turned into a discussion about rape. I admit that I didn't follow the thread and I don't know why it happened. But now I remember a funny situation about a guy who probably understood women differently. I once had a car accident and my partner started a discussion with the culprit. And at some point he tells my girlfriend: Woman, be a human being!
Det är inget fel att driva iväg. Tyckte bara att det var roligt att veganism blev fisk.

• Haha
sturnus
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är inget fel att driva iväg. Tyckte bara att det var roligt att veganism blev fisk.
Let's not piss off vegans!

Gimp Gimp skrev:
Projicerar mina sexuella preferenser, vad menar du?
Hela diskusisonen var ju hypotetisk kring vart risken är som störst, det jag ville belysa var att det finns olika stora risker, men det verkar inte som att vissa kan hålla med om att det finns variabler och det är bara slumpen som avgör.

Om det handlar om makt eller sex känns ganska irrelvant för den som har blivit våldtagen misstänker jag, eller, "jaha, han ville bara visa sin makt, okej då förstår jag, vilken tur att det inte handlade om sex..."

Menar du att jag har fel i min hypotesika framställan, är det statistiskt så att en illaluktande Tyson kommer bli våldtagen i taxin oftare, eller vad vill du komma med att "uteliggare också blir våldtagna"
Du har inte gjort en korrekt analys.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
N Niq skrev:
Nej dom är inte länkade anorexi är en helt egen sak. Däremot är det säkert väldigt lätt för en anorektiker att använda veganism som en anledning att tacka nej till mat.
Det är tyvärr inte ovanligt att personer med anorexi väljer att övergå till vegetarisk eller vegansk kost då den upplevs som nyttigare och att det ger en bra ”ursäkt” att inte äta. Det är extremt svårt att hantera anorexi hos en person som är vegan, även för utbildade dietister och sjukvårdspersonal.

Anorexi handlar självklart inte om mat, trosinriktning eller djurhållning utan om annat, där vikt/kost blir en tydlig och handfast manifestation för något man inte kan/vill/vågar identifiera.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Gimp Gimp skrev:
Så du håller med om att det är onödigt att utsätta sig för onödiga risker.
Men kan du hålla med om at olika kulturer tycker att det är mer eller mindre "okej" att våldta?
Ja, det är bara det att jag inte delar din åsikt om var det finns onödiga risker.

Det tror jag inte stämmer. Har du någon bra undersökning som visar det?
Tonårskillar som har druckit eller tagit vissa sorters droger är en risk oavsett i vilken miljö de finns, det gäller såväl söner till överklassen som till arbetarklassen. Det finns väl undersökningar som visar att tonåringar med rika föräldrar dricker mer alkohol än andra grupper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.