Vedspisprojekt

9k läst  39 svar

Sida 3 av 3
  1. T
    Medlem Nivå 8
    Så kan jag nästan garantera att det inte har varit från början. Poängen med en vattencistern är ju att hålla vattnet varmt och då skall inte någon sida vara bar.

2. F
    Medlem Nivå 4
    Man skall inte ha eldningssidan bar. Det belastar järnet mycket. Antingen en cistern eller murning brukar det vara. Men du, är det inte så att spisen är bytt? Vågar inte svära på när spisar med rökrör bakifrån blev vanliga (har spiskurant för Husqvarna hemma) men tycker att utgången borde varit uppåt 1916. Vilken tillverkare och modell på spisen är det?

3. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Varför belastar det järnet mer om eldningssidan är bar? Är det som Tor säger även obligatoriskt med mur på sidan om cisternen? Har du sett spisar med cisternen bar?

Vad är spiskurant? Googlade precis men fick ingen träff!

Spisen kan förstås vara utbytt. Det är en 27:a, inte en Husqvarna men en släkting; Ebbes bruk. Då den är högereldad är det alltså en Ebbes bruk No 27 H. Skall enligt uppgift vara tillverkad på 20-talet:

spis.JPG

Redigerat 15 aug 2012 20:50
  4. F
    Medlem Nivå 4
    Inne i en järnugn så skyddar man ofta järnet från direkt eld. Ibland med tegel eller lera. Det för att minimera risken för sprickor vilket inträffar om man eldar för häftigt på gjutjärn. Med en buffrande yta utanför såsom tegel eller vattencistern så leds värmen bort och man får en skonsammare eldning.
    Det finns ju helt fristående spisar så visst går det men man skall vara försiktig vid eldandet så det inte blir för stora spänningar.

Jag menade priskurant :) En prislista med bilder från förr i tiden. Finns i nytryck. Då kan man också läsa om när ugnen tillverkades och i hur många exemplar. Huruvida det finns för ebbes bruk vet jag inte på rak arm!

Spisen ser gammal ut och det är nog så att den hade rökröret bak vid den tiden. Behöver alltså inte vara bytt.

5. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Jaså Fredrik, du har gift dig (antar jag ang nya nicket). Grattis i så fall!

Det skiljer kanske 10 år mellan när huset stod klart och när spisen är tillverkad. Killen som jag lämnade in spisen till var ganska tvärsäker på att den var tillverkad i mitten av 20-talet. Det skulle ju tala för att spisen blivit bytt. Det är väl inte så troligt att huset var utan spis i 10 år.

En annan sak jag tänkt på är att spismodellen är en 27:a. Modellerna 27 och 28 var för mindre hushåll. Vårt ställe var ju en gård, även om den var liten. Borde det då inte ha funnits en lite större spis, typ No 26?

En annan sak som skulle kunna tala för att spisen blivit bytt är luckan till bakugnen som är Husqvarna. Vore inte det naturligaste att man skaffade alla spis- och bakdelar från samma tillverkare?

6. U
    Medlem Nivå 5
    Jag känner inte till sstorleken på dessa olika modeller men har ändå lite input. Det behöver i kanske inte vara en stor spis i köket även om det är en gård. Vet en gård där den stora spisen och bakugnen står i källaren och det var dessa som användes när tröskefolket kom. Den i köket var bara för "familjen".

7. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Så kan det ha varit. Det finns rejält med plats i "botten" av murstocken så det kan ha varit en större spis i källaren. En eldstad av någon sort har där i alla fall varit!

8. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Tack för alla svar! Det har varit en lärorik tråd.

Någon som vet om det var vanligt med inskriptioner i spisarna? Det finns i alla fall några roliga i vår spis, på ugnssidorna:

Höger:
    JERNKAMINER
    MITRALJOSER

Vänster:
    STRYKUGNAR MED
    OCH UTAN JERN

Dåtidens reklam kan man tänka. Har ni inskriptioner i era?

9. F
    Medlem Nivå 1
    Gammal tråd men exakt samma står i min vedspis också men det är en Norrahammar no 18. Den är renoverad så det är nog lite ihopaplock från andra spisar. Kul att se att ugnsidorna nog kommer från en Ebbes bruk :)

Det verkar vara ganska så vanligt med inskriptioner. Det finns en grupp på Facebook som heter "Vi som använder vedspis". Där lägger folk just nu upp bilder på sina inskriptioner. Kul att se. :)

10. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Kompletterar med en bild på hur det blev. Vi lyckades aldrig klura ut exakt hur spisen suttit från början men troligen har det varit en större spis än 27:an från Ebbes bruk. Därför letade vi efter en Husqvarna 26 och hittade till slut en högereldad från rätt period. Den stämmer väldigt väl djupmässigt. Sedan gick vi på Macarus variant och skaffade en cistern som placerades på eldningssidan. Vi fick även med varmhållningsluckor som vi monterade in. Det blev väldigt prydligt till slut med ny puts!

Spis-inmonterad.JPG

ylven, KJE, Feelixen och 4 till gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: